چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

با وجود آنکه هفته گذشته رئیس سازمان جنگل‌ها از آلوده‌شدن یک میلیون و ۱۳۰هزار هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی خبر داده بود، روز گذشته معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ‌آمار متفاوتی اعلام کرد و گفت: براساس آخرین آمارگیری، سطح مناطق آلوده کشور به پدیده خشکیدگی بلوط ۹۲۰هزارهکتار است.

نابودی رویشگاه های بلوط


آنطور که زمانی بهاروند به ایسنا گفته است براساس آخرین آمارگیری تابستان سال گذشته سطح مناطق آلوده کشور، بالغ بر 920هکتار برآورد شده که عمدتاً در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه‎ و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال‌وبختیاری وخوزستان پراکنش یافته است. زمانی بهاروند گفته‌های خود را مستند به گزارش‎های علمی 3دهه اخیر کرد و افزود:‎ درختان بلوط دچار پدیده‎ای تحت عنوان زوال یا سندروم شده که سبب مرگ ناگهانی و دسته جمعی بسیاری از آنها می‎شود؛ با این توضیح که این پدیده در بین گونه‎ها و مناطق جغرافیایی مختلف شدت و ضعف دارد.

این مسئول محلی گرمایش زمین و به‌دنبال آن خشکسالی و کاهش رطوبت را از عواملی عنوان کرد که سبب طغیان آفات و بیماری‎ها در رویشگاه‌های زاگرسی شده و در نهایت باعث تسریع در شیوع پدیده خشکیدگی شده است. در عین حال وی با اشاره به شرایط نامطلوب حاکم بر اکوسیستم جنگلی ادامه داد: با کند شدن جریان شیره گیاهی در درختان، آثار ضعف و کاهش علائم حیات بر درختان مستولی می‎شود که باعث جلب آفات چوبخوار و نیز حمله بیماری می‌شود که متلاشی‌ساختن بافت و سیستم آوندی درخت را در پی دارد و در نهایت موجب خشکیدگی آن می‎شود.

کد خبر 241181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز