گروه محیط‌زیست: بنا بر آمار منتشرشده بیش از یک میلیون هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی به بیماری خشکیدگی مبتلا شده و این پدیده همچنان در حال پیشروی است.

این در حالی است که چندی پیش ابراهیمی رستاقی عضو پیشین شورای‌عالی جنگل در گفت‌وگو با همشهری از شدت گرفتن پدیده خشکیدگی بلوط‌ها در نوار مرزی خبر داده و اعلام کرده بود تا‌کنون اقدام کارسازی برای مقابله با این پدیده صورت نگرفته؛ با وجود این، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته از پهنه‌بندی جنگل‌های زاگرس برای کنترل این پدیده خبر داد.

حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طبق آخرین آمار، یک میلیون هکتار از کل مساحت 6میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس دچار بیماری خشکیدگی بلوط شده است که باید درنظر داشت این موضوع به‌معنای تخریب و نابودی این جنگل‌ها نیست.

وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی بلوط عمدتا در استان‌های ایلام و لرستان مشاهده می‌شود، ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با همکاری ادارات کل منابع طبیعی پهنه‌بندی این جنگل‌را از 3استان ایلام، لرستان و کرمانشاه آغاز کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: تا‌کنون هیچ مطالعه مدونی درخصوص علت اصلی این بیماری انجام نشده است؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که در کنار عوامل طبیعی همچون تغییر اقلیم و کاهش بارندگی که نقش مؤثری در به‌وجود آمدن این آفات دارند، عوامل انسانی باعث تشدید مشکلات شده‌اند. به گفته میرزایی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با همکاری مؤسسه گیاه پزشکی برای کنترل بیماری بلوط و معرفی عوامل بیولوژیک کنترل چوب‌خوران طرح‌هایی را آغاز کرده است. وی تأکید کرد: نمی‌توانیم همانگونه که در مزارع کشاورزی با آفات مقابله می‌کنیم، در جنگل‌ها نیز عمل کنیم؛ بلکه باید از روش‌های نزدیک به طبیعت و بیولوژیک به جای سموم و آفت‌کش‌ها استفاده کرد.مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در ادامه از انجام پروژه‌ای برای بررسی وضعیت اپیدمیولوژی بیماری خشکیدگی بلوط خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری مؤسسه گیاه پزشکی کشور انجام شده که در آن نحوه پراکنش و توسعه این بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میرزایی گفت: از آنجا که مباحث مربوط به حوزه گیاه‌ پزشکی بسیار پیچیده است و گستردگی منابع طبیعی، شرایط را سخت‌تر می‌کند از همه دستگاه‌های دولتی و مردم می‌خواهیم در حوزه تأمین نیروی انسانی و اعتبارات همکاری کنند. وی طرح‌های عمرانی و معدن‌کاوی را یکی دیگر از عوامل تشدیدکننده بیماری خشکیدگی بلوط دانست و گفت: طرح‌های توسعه‌ای باید با دید آمایشی اجرا شود تا منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها تحت فشار قرار نگیرند.

 

کد خبر 228248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز