گروه محیط‌زیست: از یک سو 6 میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرسی با پدیده خشکیدگی مواجهند و ازسوی دیگر، معیشت وابسته به این رویشگاه‌ها به‌ویژه کشت زیراشکوب، از دیرباز جنگل‌های زاگرسی را به‌شدت تهدید ‌کرده است.

کارشناسان می‌گویند مادامی‌که مسئولان برای معیشت جایگزین حاشیه‌نشینان جنگل‌ها چاره نیندیشند نباید انتظار داشته باشیم این رویشگاه‌ها مصون بمانند.

روزگذشته رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با اعلام اینکه کشاورزی مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس است به ایسنا گفت: کشاورزان حاشیه جنگل‌ها با شخم‌زدن زمین زیردرختان فرصت زادآوری را از جنگل گرفته و اجازه نمی‌دهند نهالی باقی بماند تا جنگل‌ها برای آیندگان حفظ شوند. دکتر هادی کیادلیری، درخصوص دیگر عوامل مهم تخریب جنگل‌ها در کشور افزود: علاوه بر آن به‌خاطر گردوغباری که وارد کشور می‌شود، تعادل اکوسیستم‌های طبیعی به هم خورده و جنگل‌ها به مرور نابود می‌شوند. رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: استفاده از چوب‌سوخت‌ها، عدم‌اجرای برنامه‌های احیایی، ورود بیش از حد دام به جنگل و مدیریت اشتباه و رفت‌وآمدهای ناآگاهانه مردم و گردشگران به مناطق جنگلی از دیگر عوامل مهمی است که هرکدام از آنها نقش بسیار مهمی در تخریب و نابودی جنگل‌ها دارد. وی افزود: در بسیاری از مواقع معیشت مردم به‌شدت به جنگل وابسته بوده و نمی‌توان آنها را از این بهره‌برداری منع کرد اما این نیازی است که دیگر ارگان‌های کشور باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.

کیادلیری تصریح کرد: متأسفانه 95درصد افرادی که وارد مناطق جنگلی می‌شوند نسبت به کارهایی که باید انجام دهند هیچ اطلاعی ندارند و اکنون توریسم و گردشگری در جنگل‌های ما به‌شدت مخرب و بی‌قاعده است. رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با بیان اینکه تاکنون توقعات اشتباه بسیاری از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور داشته‌ایم افزود: مسئله حفاظت از جنگل‌ها فراسازمانی است و سازمان جنگل‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد؛ مثلا زمانی که موضوع اشتغال‌زایی و تخریب جنگل‌ها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند سازمان جنگل‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بلکه سازمان‌های دیگر باید برای حل این مشکل اقدام کنند. کیادلیری تأکید کرد:‌ از دولت آینده انتظار داریم که برنامه‌ریزی‌های خود را براساس توسعه پایدار انجام دهد نه اینکه همانگونه که تاکنون انجام شده تنها از واژه توسعه پایدار برای برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌های خود استفاده کند.
وی با بیان اینکه فواید حفظ جنگل‌ها در طولانی‌مدت خود را نشان می‌دهد، گفت: باید به جای اثرات کوتاه‌مدت به‌دنبال اثرات طولانی‌مدت بود زیرا بسیاری از کشورهای جهان در همین راستا اقدام کرده و نتیجه مطلوب گرفته‌اند.

 

کد خبر 222256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز