مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال‌های اخیر شهرداری نشان می‌دهد کمک‌ها و ردیف‌های درآمدی از سوی دولت برای اداره شهر باید مشخص شود.

آنگونه که حسین‌محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفته، با اقدامات انجام شده تنها بخشی از مشکلاتی که در سال‌های قبل برای تأمین درآمد‌ها وجود داشت برطرف شده است، اما همچنان لازم است تا دولت توجه جدی‌تری به تبیین بودجه پایتخت داشته باشد.

سهم شهرداری‌ها از محل جرایم رانندگی، درآمدهای قانون مدیریت حمل‌ونقل و سوخت و همچنین از محل هدفمندی یارانه‌ها تنها بخشی از درآمدهای مدیریت شهری و شهروندان پایتخت محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مغفول مانده است. روشن شدن سهم شهرها از این موارد می‌تواند راه همواری برای برنامه‌ریزی و توسعه شهری فراهم کند.

از سال 62 با خودکفا شدن شهرداری‌ها در تأمین منابع مالی، مشکلات عدیده‌ای برای تأمین این منابع ایجاد شد. امروز بیشترین اتکای منابع درآمدی شهرداری‌ها بر منابع ناپایدار و ساخت‌و‌سازهاست؛ درحالی‌که با ایجاد و تعریف منابع پایدار، روند توسعه شهرها شتاب گرفته و مشکلات مدیران شهری کمتر می‌شود. همچنین بسیاری از شهرداری‌ها به‌خصوص در شهرهای کوچک با مشکل تأمین منابع مالی و حتی پرداخت هزینه‌های عمومی اداره شهر مواجه هستند. بدین‌ترتیب این انتظار از دولت می‌رود که به انتظار 30ساله شهرداری‌ها برای تعریف منابع درآمدی پایان دهد.

در هفته اخیر نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های جداگانه خواستار رسیدگی دولت به سهم شهرداری‌ها از قانون شدند تا دست مدیریت شهری در بخش‌های زیرساختی کلانشهرها باز شود و تصمیمی شایسته برای رفع معضلات زیرساختی مانند حمل‌ونقل عمومی گرفته شود.

کد خبر 242906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز