همشهری آنلاین: محققان ناسا موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که امکان پیش‌بینی بلایای طبیعی مختلف از جمله زلزله را فراهم کرده است.

بلایای طبیعی از ۲ دقیقه تا چند روز قابل پیش‌بینی شد

به گزارش ایرنا، این سامانه به واسطه ارتقای قابلیت‌های فناوری جی پی اس ساخته شده است و قابلیت پیش‌بینی سونامی و سایر رخدادهای طبیعی بزرگ را دارد.

این سامانه می‌تواند تا دو دقیقه قبل از رخداد زلزله، بیش از یک ساعت قبل از وقوع سونامی و چندین روز قبل از وقوع طوفان‌های سهمگین، وقوع آن‌ها را پیش‌بینی کند.

این سامانه جدید ترکیبی از فناوری جی پی اس، شتاب‌سنج، حسگرهای فشار و گرما است که مجموعه‌ای از اطلاعات را در مورد وضعیت جوی و محیطی گردآوری می‌کنند.

این اطلاعات بی‌درنگ از ایستگاه‌های مستقر در سراسر کشور گردآوری شده و توسط سیستم‌های کامپیوتری، مورد پردازش قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از پردازش این اطلاعات شامل، اندازه‌گیری دقیق تغییرات جوی و محیطی و میزان رطوبت موجود در لایه‌های پایین اتمسفر است.

میزان رطوبت موجود در اتمسفر معیار مناسبی برای پیش‌بینی وضعیت جوی در آینده نزدیک است. همچنین حسگرهای لرزه‌نگار به واسطه ثبت اولین امواج زمین‌لرزه که معمولاً شدت زیادی ندارند و با سرعتی بیش از امواج اصلی به سطح زمین می‌رسند، امکان پیش‌بینی خطر قریب‌الوقوع زمین لرزه را فراهم می‌کنند.

زیرساخت اصلی این سامانه شبکه جی پی اس موجود است که از طریق ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ای تمام اطلاعات به دست آمده را مبادله می‌کند.

محققان ناسا فناوری‌های دیگری را نیز به این سامانه اضافه کرده‌اند که امکان ارزیابی میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های کمک‌رسانی مانند بیمارستان‌ها، پل‌ها و غیره را فراهم می‌کنند.

کد خبر 242507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز