گروه حوادث: بحران برف در استان‌های گیلان و مازندران درحالی یک هفته را پشت سر می‌گذارد که گفته می‌شود آب‌شدن برف‌ها، حالا این استان‌ها را با خطر جاری شدن سیل روبه‌رو کرده است.

بارش سنگین برف تا‌کنون 960میلیارد تومان خسارت به بار آورده است. همچنین آمارهای متناقضی از کشته‌ شده‌های برف در دو استان گیلان و مازندران وجود دارد.در همین حال مدیرکل پزشکی‌قانونی استان گیلان اعلام کرده 3 نفر در استان گیلان جان باختند که علت آن سرمازدگی نبوده است چراکه روز شنبه یک مرد به‌دلیل روشن‌کردن گاز پیک‌نیک داخل چادر دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شد و جان خود را از دست داد. در یک روستای اطراف فومن نیز مرد 42ساله‌ای هنگام پارو کردن برف از روی سقف شیروانی سقوط کرد و به کام مرگ رفت و همچنین پسر جوانی پس از پارو کردن پشت بام به داخل خانه آمد که به‌دلیل بیماری نامشخصی فوت کرد. همچنین طی چند روز اخیر تعداد زیادی به‌خاطر بارش برف و حوادث ناشی از آن مصدوم شدند که جراحات اغلب آنها به‌دلیل زمین‌خوردن بوده است.

این در حالی‌است که حسن تأمینی رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه آمارهای مختلفی درخصوص تعداد کشته‌های این برف در گیلان مطرح شده است، اعلام کرد: رسمی‌ترین آمار کشته‌های برف در استان گیلان 5 نفر گزارش شده است.
اما در جای دیگر معاون درمانی علوم پزشکی گیلان به ایسنا گفته است آمار مصدومین ناشی از برف 589 نفر بوده که 6 نفر نیز بر اثر حادثه مرتبط با برف فوت کرده‌اند.

دکتر رهبر، کل آمار فوت شدگان 5 روز گذشته را 6 نفر اعلام کرد و افزود: قربانیان بر اثر لغزش یا سقوط از ارتفاع جان باخته‌اند.
این در حالی‌است که در استان مازندران آمار کشته‌شده‌های برف، یک نفر اعلام شده است.در استان مازندران و در شهر تنکابن، جسد دختربچه‌ای در میان برف و یخ کشف شده که علت مرگ او یخ‌زدگی گزارش شده است. با این حال به گفته یکی از مسئولان پزشکی قانونی، با توجه به وضعیت وخیم آب و هوایی و عدم‌دسترسی به مناطق صعب‌العبور این دو استان، هنوز گزارش‌های کاملی از تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرما و یخ زدگی در استان‌های شمالی موجود نیست و با توجه به روبه‌بهبود‌بودن شرایط جوی، امیدواریم در روزهای آتی بتوانیم گزارش‌های کاملی را از این دو استان به‌دست آوریم.

امدادرسانی بموقع

مرگ این افراد تنها مربوط به بارش برف در استان مازندران و گیلان نبوده است؛ بارش سنگین برف همچنین باعث مسدود شدن محورهای اصلی، فرعی و روستایی در بسیاری از مناطق این دو استان شد و جریان آب، برق و گاز نیز در بخش‌هایی از این استان‌ها قطع شد و به‌دنبال آن زندگی ساکنان آنها تحت‌الشعاع قرار گرفت.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده شهرستان لنگرود استان گیلان به همشهری گفت: وقتی بحران در استانی پیش می‌آید نخستین مرحله، امدادرسانی است. به‌دنبال بارش این برف سنگین بیشتر راه‌های اصلی و فرعی مسدود شدند که بلافاصله امدادرسانی در این خصوص انجام شد. وی افزود: خوشبختانه هم‌اکنون تمام ورودی‌های اصلی و فرعی باز شده و تردد بدون مشکل است.
نماینده لنگرود تصریح کرد: بر اثر بارش سنگین برف، برق، آب و گاز تعدادی از روستاها قطع شد که خیلی زود گاز تمام شهرهای روستایی وصل شد. به گفته کارشناسان بیشتر علت قطعی گاز به‌دلیل یخ‌زدگی‌هایی بوده که در علمک‌های گاز به‌وجود آمده بود و خیلی زود این مشکل هم حل شد. همچنین برق و آب برخی از مناطق وصل شد اما در تعداد کمی از روستاها هنوز وصل نشده که ظرف 48ساعت آینده مشکل آنها بر طرف خواهد شد.

وی افزود: بارش برف در برخی از شهرهای استان گیلان در حدود 1.5متر و در روستاها 2متر بود که باعث تخریب برخی از خانه‌های شهری و روستایی شد. با وجود این، قرار است جلسه‌ای در استانداری گیلان برگزار شود و میزان دقیق خسارت وارد شده بررسی شود اما تخمین اولیه خسارت به ابنیه، راه‌ها و پل‌ها در استان گیلان بالای 100میلیاردتومان برآورد شده است. همچنین حدود 60میلیارد تومان خسارت به باغ‌های کشاورزی وارد شده است.

نماینده لنگرود با بیان اینکه اگر این حادثه مدیریت نمی‌شد قطعا خسارت بیشتری به‌بار می‌آورد، گفت: حادثه بحران برف در سال 84که خسارت سنگینی داشت تجربه‌ای شد برای مدیریت بحران برف امسال؛ البته مردم نیز در این خصوص خوب عمل کردند. اینکه طی 3یا 4روز استان به حالت عادی بازگشت، واقعا کار بزرگی است. به جرأت می‌توانم بگویم که اگر امدادرسانی و اقدامات سازمان ذیربط به موقع انجام نمی‌شد با چنین برف سنگینی شاهد مرگ ده‌ها نفر بودیم.

خسارت 800میلیارد تومانی

اما در استان مازندران نیز بارش برف خسارات زیادی را به‌دنبال داشت. کمال علیپور خنکداری، نماینده قائمشهر، سوادکوه و جویبار و رئیس کمیته راه و شهرسازی مجلس شورای اسلامی به همشهری گفت: بارش برف سنگین در استان مازندران بالای 800میلیارد تومان خسارت به بار آورد که علت آن عدم‌برنامه‌ریزی و پیش‌بینی بود.

معمولا در کلانشهری مانند تهران پیش از آغاز زمستان و فصل سرما پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه از سوی ستاد مدیریت بحران انجام می‌شود. ایستگاه‌هایی در این خصوص متمرکز شده تا چنانچه حادثه‌ای رخ داد، بلافاصله عملیات در این زمینه صورت گیرد اما متأسفانه در استان مازندران این پیش‌بینی‌ها انجام نشده بود.

با وجود اینکه سازمان هواشناسی 72ساعت قبل وضعیت آب و هوا را اعلام کرده بود اما باز هم ستاد مدیریت بحران استان مازندران این موضوع را جدی نگرفته و به‌علت عدم‌برنامه‌ریزی آمادگی لازم برای مقابله با این حادثه را نداشت.وی افزود: پس از بارش سنگین برف در مازندران، حتی شهرداری تهران هم به کمک مدیریت بحران مازندران رفت که لازم است از آقای دکتر قالیباف در این زمینه تشکر کنم. مدیریت شهر تهران با اقدام بموقع دستگاه‌های برف روبی جدید را به همراه ماشین آلات سنگین به استان مازندران فرستاد که کمک خیلی بزرگی بود. وی افزود: براثر بارش برف، برق و آب 114روستا قطع شد که خوشبختانه هم‌اکنون وضعیت کنترل شده و تنها چند روستاست که هنوز برق و آب ندارند؛ با این حال مشکل آنها هم به‌زودی برطرف خواهد شد.

علیپور افزود: برف همچنین باعث تخریب تعدادی از خانه‌های روستایی، شهری و ادارات شد. بیشتر خسارت نیز به غرب استان مازندران وارد شد خصوصا شهر تنکابن که در این شهر یک ورزشگاه نیز تخریب شد. همچنین تعدادی از دامداری‌ها و مرغداری‌ها بر اثر بارش سنگین برف تخریب شد که همه اینها به‌علت عدم‌برنامه‌ریزی بود. به‌عنوان مثال برف باعث تخریب تیرهای چراغ برق شده و به‌مدت 3روز برق تمام بیمارستان‌های غرب استان تهران قطع بود. حال آنکه اگر پیش از این برنامه‌ریزی شده و ژنراتور خریداری می‌شد چنین مشکلی پیش نمی‌آمد.

این موضوع اگر پیش از این از سوی استاندار و ستاد مدیریت بحران پیش‌بینی می‌شد چنین مشکلی هرگز پیش نمی‌آمد. وی افزود: در این مدت تقلیل فشار گاز در مناطق مختلف داشتیم اما قطعی گاز نداشتیم. در همین حال محمد علی قدمی فرماندار نوشهر نیز از تخریب 100درصدی برخی از مناطق مسکونی در نوشهر خبر داد و گفت: با توجه به گذشت 6روز از بحران برف در شهرستان نوشهر، خوشبختانه در روستاها و شهرهای این شهرستان آب و برق وصل شده و راه‌ها باز است.

خطر سیل

قدمی خاطرنشان کرد: تمام تمهیدات لازم درنظر گرفته شده تا درصورت ذوب‌شدن برف در منطقه سبب جاری شدن سیل وسیلاب نشود. ما احتمال وقوع سیل در این مناطق را پیش‌بینی کرده‌ایم که در همین راستا نیروهای مدیریت بحران در این مناطق در آماده‌باش‌ هستند و اقداماتی نیز انجام شده است.وی افزود: در حاشیه رودها نیز توصیه ما این است که افراد هنگام ذوب شدن برف‌ها، استقرار نداشته باشند، چراکه ممکن است سبب طغیان رودها شود.قدمی گفت: وقوع سیلاب در این مناطق قطعی نیست بلکه وقوع آن تنها پیش‌بینی شده است.

کد خبر 248666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز