همشهری آنلاین: مدرس زمین‌شناسی دانشگاه‌های تهران گفت: رشته کوه زاگرس بخش قابل توجهی از خطرات و زلزله‌های کشور را مهار و کاهش داده است.

رشته کوه زاگرس و تاثیر آن بر کاهش زمین‌لرزه‌ها

به گزارش ایرنا، مسعود مجرب روز شنبه در سمینار آموزشی کاهش مخاطرات زلزله و بلایای طبیعی در شهرکرد اظهار داشت: اگر کوه‌های زاگرس نبود، تعداد زلزله‌های بزرگ ایران 10 برابر آمار فعلی بود.

رشته کوه زاگرس از غرب و جنوب ایران از کرانه‌های دریاچه وان در کردستان ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد.

به گفته وی، ایران از نظر زمین‌شناسی و علوم زمین بین صفحه توران و اوراسیا قرار دارد که این باعث فشارهایی از قسمت جنوبی به ایران شده که تشکیل گسل و کوه‌های زاگرس را باعث شده است.

مجرب تصریح کرد: ایران در بخش میانی کمربند فعال زلزله آلپ - هیمالیا قرار دارد و به همین خاطر جزو مناطق پرخطر زلزله درجهان محسوب می‌شود.

به گفته وی، فلات ایران میان دو صحفه زلزله خیز عربستان از جنوب و اوراسیا در شمال قرار گرفته که تحت فشاری بین 30 تا 40 میلی‌متر قرار دارد.

وی ادامه داد: از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی ایران رتبه دهم و از نظر ریسک‌پذیری رتبه پنجم را در دنیا دارد.

مجرب گفت: در ایران، زلزله مهم‌ترین بلای طبیعی است که بیش‌ترین تلفات جانی و مالی را برجا می‌گذارد و پس از آن منابع آبی از نظر بلایای طبیعی رتبه دوم را در کشور دارد.

این مدرس زمین‌شناسی ادامه داد: ایران، حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد و این در حالیست که حدود شش درصد تلفات جانی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی جهان متعلق به ایران است.

مجرب ادامه داد: با فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی، تقویت و توانمندسازی دستگاه‌های امدادی و خدماتی و مدیریت واحد در زمان بحران، باید همزیستی خود با زلزله را تقویت کنیم.

از 43 بلای طبیعی شناخته شده در جهان، 33 بلای طبیعی در ایران به وقوع پیوسته است.

براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سالانه 10 هزار زمین‌لرزه در کشور ثبت می‌شود.

سمینار آموزشی یک روزه کاهش مخاطرات زلزله و بلایای طبیعی با حضور کارشناسان شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

30 آذر تا پنجم دی هفته ایمنی و کاهش بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است.

کد خبر 319524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha