شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نام عراق سال‌هاست که با جنگ و خونریزی گره خورده است؛ چه وقتی صدام حسین با جنون لشکرکشی، عراق را درگیر جنگ با همسایگان می‌کرد و چه بعد از سرنگونی او که این کشور سال‌ها تحت اشغال آمریکا بود و حالا که به جولانگاه حملات خونین پدیده‌ای به نام القاعده تبدیل شده‌است.

تا شمار قربانیان حملات در عراق به 1000 نرسد،‌ماه تمام نمی‌شود. خودروهای بمب‌گذاری شده، حملات انتحاری در بازارهای شلوغ و مسیرهای پررفت‌وآمد و تیراندازی در معابر اکنون دیگر برای مردم عراق عادی شده‌است.فعالیت القاعده در عراق که با نام امارت اسلامی عراق بیانیه صادر می‌کند، در یک سال گذشته شدت گرفته‌است. در ماه‌های اخیر حملات این گروه هدفمندتر از قبل بوده و به‌دنبال آن است که مستقیما ارتش و پلیس را نشانه بگیرد.

این گروه با فراری دادن زندانیانش در چند مورد فرار بزرگ و همچنین با استفاده از شرایط سوریه، خود را مجهز‌تر از قبل کرده و بر دامنه فعالیت‌هایش در عراق افزوده ‌است؛ طوری که به نوشته خبرنگار واشنگتن‌پست در عراق، اکنون القاعده در همه استان‌ها و نقاط مختلف حضور دارد و دامنه فعالیتش تنها یک منطقه خاص نیست. این گروه مسئولیت اکثر حملات امسال در عراق که تا‌کنون 6500کشته به جا گذاشته را بر عهده گرفته‌است. این حملات، خونبارترین سال در یک دهه گذشته را برای عراق رقم زده‌است.

القاعده نه‌تنها حملات خود را در سراسر عراق گسترده کرده بلکه اهدافی استراتژیک را در این کشور دنبال می‌کند. یکی از این اهداف چالش مستقیم با نظامیان و دولت عراق است. حمله اخیر این گروه در کرکوک 12ساعت طول کشید و 10کشته به جا گذاشت. القاعده در این حمله به یک قرارگاه نیروهای امنیتی در کرکوک حمله کرده که منطقه‌ای نسبتا امن تحت کنترل کردهاست.

جزئیات این حمله گسترده بسیاری را در عراق شگفت‌زده کرد. یکی دیگر از روندهای جدید القاعده در حملات اخیر خود حمله به خانه‌های نیروهای پلیس و ارتش است. گاهی این حملات به شکل تیراندازی است و گاهی به شکل بمب‌گذاری و انهدام کامل خانه . استان انبار در غرب عراق که منطقه‌ای بیابانی است و مرزی طولانی با سوریه دارد، اکنون به امارت جزیره معروف شده‌است.

دلیل این لقب، حضور شبه‌نظامیان القاعده در این منطقه است. مسئول شورای استان انبار اخیرا به خبرگزاری رویترز گفته‌ است: القاعده 40درصد از منطقه بیابانی استان انبار را در اختیار دارد. مستقر شدن در مناطقی شبیه به این منطقه وهمچنین دریافت سلاح و جذب جنگجو به‌خاطر وضعیت سوریه، به القاعده عراق نوعی اعتماد به نفس و قدرت عمل داده‌است. در گذشته حملات القاعده به شکل حمله و فرار فرد مهاجم یا حمله انتحاری بود اما اکنون این نیروها وارد درگیری طولانی‌مدت می‌شوند و به نوعی به‌دنبال نمایش قدرت هستند.از سوی دیگر حمایت و پشتیبانی مالی و نظامی برخی کشورهای منطقه از این نیروها قابل انکار نیست؛ هرچند شاید به این راحتی هم قابل اثبات نباشد.

ارتش و دستگاه امنیتی عراق می‌گویند که از توان لجستیک کافی برای مقابله با فعالیت‌های گسترده القاعده برخوردار نیستند. در سال‌های قبل آمریکایی‌ها در این زمینه با نیروهای امنیتی عراق همکاری می‌کردند و این همکاری باعث کنترل دامنه حملات القاعده می‌شد، اما اکنون عراقی‌ها توان مقابله با فعالیت القاعده را ندارند.

کد خبر 242460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز