گروه شهری: پنجشنبه گذشته شهر مقدس قم میزبان چهل‌ویکمین جلسه اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی و چهارمین نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای کشور با اعضای فراکسیون مدیریت شهری و شوراها بود.

نشستی که موضوع اصلی مورد توجه نمایندگان و شهرداران کلانشهرها، مطالبات شهرداری‌ها از دولت، اتخاذ مدیریت یکپارچه و بررسی چگونگی واگذاری کمک‌های دولتی در بودجه سال93 به شهرداری کلانشهرها بود.شهردار تهران در جمع خبرنگاران موضوع این نشست را «فرصت‌هایی که شهرداری‌ها می‌توانند در تحقق بودجه سال93 داشته باشند» عنوان کرد.

اما نمایندگان مجلس در این نشست از معوقات پرداختی دولت به کلانشهرها گفتند. از تأمین 2میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی که از سال 87 همچنان بلاتکلیف مانده است. از اجرای ماده23 قانون جدید راهنمایی و رانندگی که تصریح می‌کند شهرداری‌ها باید رقمی از واریز جریمه‌های راهنمایی و رانندگی دریافت کنند و درنهایت از تصدیگری‌های وظایف 23گانه که موجب استقرار مدیریت واحد شهری می‌شود. در این نشست شهردار تهران نیز سخن گفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدا از مصوبات نشست پیشین شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد سخن به میان آورد و گفت که در نشست مشهد 3گام اساسی را برای خودمان تعریف کردیم، گام ابتدایی مربوط به بودجه است و در این زمینه از اعضای فراکسیون مدیریت شهری و نمایندگان مجلس تقاضا داریم فرصت‌هایی که شهرداری‌ها پیش از این در بودجه کل کشور داشته‌اند، از آنها گرفته نشود.

در مرحله دوم برخی از فرصت‌ها در بودجه وجود دارد و پیشنهادهایی به‌صورت کارشناسی برای اصلاح بودجه ارائه شده است تا بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنیم. در مرحله آخر نیز باید درباره بهانه‌هایی که برای عدم‌اجرای قانون وجود دارد، شفاف‌سازی‌ کنیم. قالیباف یکی از مطالبات جدی شهرداری‌ها از دولت را توجه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی دانست.

2 حوزه اتوبوسرانی و مترو از بخش‌های اصلی حمل‌ونقل عمومی است که قالیباف خواستار توجه جدی و بیشتر به آنها شد. شهردار تهران در ادامه گفت که ما هیچ مشکلی در زمینه تأمین ال‌سی و پول از کشور چین برای حمل‌ونقل عمومی نداریم. باید توجه داشت که پیگیری این مسئله ربطی به شهرداری‌ها ندارد. شهردار تهران ادامه داد: براساس قانون توسعه، حمل‌ونقل عمومی به‌عهده دولت است اما هم‌اکنون ما علاوه بر پرداخت 50درصد سهم شهرداری‌ها برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، سهم 50درصدی دولت از توسعه حمل‌ونقل عمومی را نیز پرداخت می‌کنیم.

قالیباف در سخنانش به قانون مدیریت مصرف سوخت و حمل‌ونقل عمومی مصوب مجلس در سال89 نیز اشاره کرد و گفت که باید برگردیم به قانونی که دولت را مکلف می‌کند تا 10هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری تأمین کند؛ در این میان باید پیش‌بینی ارزی کرده و از ال‌سی‌های کشور چین استفاده کنیم. اگر اعضای فراکسیون مدیریت شهری و نمایندگان مجلس در این زمینه به نتیجه برسند، ما نیز توقع بیشتری نداریم. اما پس از پایان جلسه، شهردار تهران در جمع خبرنگاران از آماده نبودن سازوکار تحقق مدیریت واحد شهری سخن گفت. قالیباف در این جمع از نبود یک برنامه مدون برای توسعه کشور، برای شکل‌گیری مدیریت واحد شهری در کلانشهرهای کشور نیز سخن به میان آورد.

شهردار تهران با بیان اینکه «ما کمتر به ظرفیت‌های خودمان تکیه کرده ایم»، گفت: الآن یکی از مشکلات جدی ما این است که کار ملی و محلی را تفکیک نکرده‌ایم و دولت می‌خواهد در مرکزیت، حتی به جای مردم و برای مردم درباره همه موضوعات تصمیم بگیرد.

کد خبر 242330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز