همشهری آنلاین: رییس پلیس پیشگیری ناجا گفت: دستورالعمل حقوق شهروندی با رویکرد مردم داری و قانون مداری به نیروی انتظامی ابلاغ شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سردار تقی مهری افزود: در این دستور العمل، حقوق همه افراد اعم از شاکی یا متهم براساس قانون باید تحقق یابد.

وی ادامه داد: هر گونه برخورد، جلب و احضار متهم باید برابر با قانون انجام شده و به مراجع قضایی تحویل شود.

مهری با اشاره به اجرای طرح «مکنا» (مدیریت کیفیت در نیروی انتظامی) در راستای استانداردسازی و تعالی رفتار کارکنان نیروی انتظامی گفت: این طرح نیز در راستای تحقق حقوق شهروندی اجرا می‌شود؛ به این منظور برای تعالی رفتار، دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان برگزار می‌شود تا از این طریق حقوق شهروندی مردم، ارباب رجوع و حتی متهمان رعایت شود.

رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ادامه داد: شعار امسال نیروی انتظامی، «اقتدار پلیس در سایه مردمداری، قانون مداری و روزآمدی» است و این شعار به عنوان نقشه راه پلیس باید در تمام حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مهری در مورد استانداردسازی رفتار کارکنان گفت: استانداردسازی رفتار کارکنان با مراجعه کنندگان به این منظور است که نحوه برخورد با مته‌مان و افرادی که دستگیر شده‌اند براساس قانون انجام شود.

وی افزود: در طرح مکنا رعایت حقوق شهروندی متهمان مورد توجه است بگونه‌ای که مسایل زیستی متهمان تحت نظرگاه‌ها (مکانی است که افراد ساعاتی را در کلانتری یا پاسگاه‌ها برای تعیین تکلیف وضعیت اتهامی خود سپری می‌کنند) مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته مهری، بر این اساس هر غذایی که یک افسر و درجه دار در کلانتری یا پاسگاه مصرف می‌کند، متهم نیز‌‌ همان غذا را مصرف خواهد کرد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا گفت: در برخی کلانتری‌ها، به متهمان لباس یک بار مصرف داده می‌شود و آن‌ها مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرند تا در صورت ابتلا به یک بیماری خاص، آن را به سایرین انتقال ندهند.

سردار مهری ادامه داد: پیش بینی شده که در تحت نظرگاه‌ها، وسایل مناسب خواب برای افراد در نظر گرفته شود، حتی در مواردی از وسایل خواب یک بار مصرف استفاده شود.

وی افزود: کنترل در این مراکز ویژه است، بگونه‌ای که برای جلوگیری از احتمال خودکشی افراد، از پتوهای نخی برای متهمان استفاده نمی‌شود.

سردار مهری تاکید کرد: یکی از مسایل مورد تاکید فرمانده نیروی انتظامی، رعایت حقوق شهروندی در تحت نظرگاه‌های کلانتری و پاسگاه‌ها است که به این منظور طرح مکنا در کلانتری‌ها و پاسگاه‌های کشور اجرا می‌شود.

 

کد خبر 242209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز