همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین نقاشی دیواری چهره سرداران شهید در مشهد ترسیم شده است. این اثر به طول ۲۵۰ متر و عرض حدود ۴ تا ۵ متر به معرفی چهره ۱۸ شهید شاخص استان خراسان رضوی می‌پردازد.

شهید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از خراسان رضوی، "احمد منصوری‌نژاد" معروف به منصوب متولد ۱۳۵۱ ساکن مشهد مقدس و برادر شهید مهدی منصوب از هنرمندان خراسان رضوی است که اگر چه در رشته گرافیک تحصیلات کار‌شناسی خود را گذرانده اما علاقه فراوان او به هنر نقاشی سبب شده که اکنون به عنوان یکی از هنرمندان برجسته نقاشی دیواری در شهر مقدس مشهد مطرح باشد.

کمتر کسی است که در این شهر زندگی کند و روزانه چشمش به عکس یک شهید و یا یک ارزش به جا مانده از سالهای حماسه و ایثار بر در و دیوار شهر نیفتد و اغلب مردم مشهد مقدس با نام این هنرمند و آثار او آشنا هستند.

در یک روز نسبتاً سرد پائیزی به اتفاق یکی از همکاران خبرگزاری برای تماشای کار‌ها و آثار هنری جدید "احمد منصوری‌نژاد" (منصوب) راهی بهشت رضا، محل دفن اموات و نیز گلزار شهدای مشهد شدیم. وقتی دور برگردان جاده مشهد - فریمان را به قصد بهشت رضا دورزدیم در ضلع شرقی دیوار بهشت رضا در مسیر برگشت فریمان به مشهد از فاصله ۵۰۰ متری آثار هنری "منصوب" چشم نوازی می‌کرد.

اندکی توقف کردیم و با تماشای عکس ۱۸ شهید بزرگ خراسان و نیز ۲ تن از عالمان ربانی شهر مقدس مشهد که همگی در بهشت رضا آرمیده‌اند حال و هوای دیگری پیدا کردیم.

گویی با تماشای این آثار زنگارهای دلم جلا داده می‌شد و غبطه می‌خوردم که من کجا و آن کبوتران سبکبال کجا. به یاد این جمله شهید آوینی افتادم که می‌گفت: "پندار ما این است که شهیدان رفته‌اند و ما مانده‌ایم اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهداء مانده‌اند." کمی جلو‌تر رفتیم آثار بقدری زیبا بود که گویی هر شهید با تو سخن می‌گفت. "منصوب" مشغول کار بود. او را دیدم که با روپوش مخصوص کارش در حال تصحیح نهایی آثارش بود. در واقع کارش تمام شده بود. از او خواستم در‌‌ همان حال و هوا با او صحبت کنم و گفتگویی صمیمانه با هم داشته باشیم با روی خوش و کمال میل پذیرفت و اولین سوالم را از او پرسیدم.

  • چه شد که به فکر خلق این آثار آن هم در چنین مکانی شدید؟

حدود سه ماه قبل مسئولان سازمان فردوس‌ها که متولی اداره بهشت رضای مشهد هستند و نیز از فرهنگسرای پایداری که یکی از فرهنگسراهای فعال شهرداری مشهد در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است با من تماس گرفتند و از من خواستند تا عکس شهدای شاخصی که در بهشت رضا آرمیده‌اند را بر روی این دیوار در ابعادی بزرگ نقاشی کنم. بنده هم که علاقه زیادی به این کار داشتم و توفیق اجرای آثار زیادی را هم تاکنون در مکانهای مختلف بویژه در شهر مقدس مشهد به دست آورده‌ام، با کمال افتخار پذیرفتم و از اوایل مهرماه سال جاری مشغول به کار شدم و در پایان هفته بسیج کارم به پایان رسید.

از سوی دیگر بهشت رضا اگر چه برای مردم مکانی شناخته شده است اما هیچ اثری از شهدایی که در آن آرمیده‌اند در بدو ورود به چشم نمی‌خورد و این آثار نماد حضور ۵۵۰۰ شهید گرانقدری است که در این مکان مقدس بخاک سپرده شده‌اند و می‌تواند قبل از ورود به داخل بهشت رضا هر انسانی را به یاد شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیاندازد و بی‌شک تأثیر مثبتی در زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان خواهد داشت.

  • ابعاد کار، سبک و شیوه اثر چگونه است؟

این اثر در طول ۲۵۰ متر و در عرض حدود ۴ تا ۵ متر است که از ۱۸ شهید شاخص استان تشکیل شده که عبارتند از:

۱- سردار شهید نورعلی شوشتری جانشین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۲- سردار شهید محمود کاوه فرمانده لشگر ویژه پاسداران

۳- سردار شهید عبدالحسین برونسی فرمانده تیپ جواد الائمه (ع)

۴- سردار شهید ولی الله چراغچی جانشین لشگر ۵ نصر

۵- سردار شهید رجبعلی محمدزاده فرمانده ارشد سپاه سیستان و بلوچستان

۶- سردار شهید محمدحسن نظرنژاد جانشین عملیاتی قرارگاه ثامن الائمه و لشکر ۵ نصر

۷- علی اصغر حسینی محراب فرمانده تیپ انصار الرضا (ع)

۸- سردار شهید حسن آزادی جانشین تیپ ۲۱ امام رضا (ع)

۹- سردار شهید مهدی میرزایی فرمانده تیپ امام موسی کاظم (ع)

۱۰- جهادگر شهید هاشم ساجدی فرمانده قرارگاه نجف اشرف

۱۱- جهادگر شهید محمد طرحچی فرمانده پشتیبانی جنگ جهادسازندگی

۱۲- امیر خلبان شهید علیرضا خوش نیت خلبان سرافراز نیروی هوایی ارتش

۱۳- امیر شهید علی اکبر طلوع برکاتی از مسئولان معاونت بازرسی نزاجا

۱۴- سردار شهید غلامرضا میرزایی از فرماندهان یگان حفاظت نیروی انتظامی

۱۵- سردار شهید ابوالفضل رفیعی جانشین لشگر ۵ نصر

۱۶- سردار شهید حسن علیمردانی فرمانده گردان روح الله سپاه خراسان در ابتدای جنگ

۱۷- سردار شهید ناصر ظریف جانشین تیپ انصارالرضا (ع)

۱۸- سردار شهید سید علی حسینی فرمانده تیپ حر (۳۱۳)

و دو تن از علما و روحانیون بزرگوار، آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی که علیرغم سن بالا بار‌ها در کنار رزمندگان در دوران دفاع مقدس حضور یافت و از وصایایش این بود که او را بی‌نام و نشان در کنار شهدا به خاک بسپارند و اینگونه هم شد و دیگری حضرت آیت الله عبادی امام جمعه اسبق مشهد مقدس که پدر دو شهید است و هرگز تا زمان فوتش از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دریغ نکرد.

  • سبک و تکنیک کار چگونه است؟

در این آثار از شیوه رئالیسم و رنگ پلاستیک استفاده شده و با کمک ۲ تن از هنرمندان دیگر، خلق آن‌ها حدود دو ماه به طول انجامید.

  • اساتید شما چه کسانی بودند؟ چه کسانی در آموزش و علاقه شما به هنر نقاشی تأثیر گذار بوده‌اند؟

مرحوم استاد "بشیر محدثی‌فر" معروف به هنرجو و مرحوم استاد عباس دینده فرد. اغلب کارهای مرحوم هنرجو از پرتره شهدای عزیزمان بود که به طرز زیبایی نقاشی می‌کرد. او در تربیت و آموزش جوانان علاقه‌مند نقش مهمی ایفا نمود. جایشان خالی که اکنون اینجا می‌بودند و حاصل تلاش هنرشان را می‌دیدند.

  • چرا برخی از شهدای شاخص استان در این کار شما دیده نمی‌شود؟

این‌ها فقط سرداران، امیران و جهادگرانی هستند که در بهشت رضا (ع) به خاک سپرده شده‌اند و مزارشان در جوار همین عکسهاست. ولی ما در خراسان شهدای شاخص و فاخر بسیاری داریم اعم از سپاهی، ارتشی، جهادی که خراسانی و مشهدی هستند ولی در اینجا مدفون نیستند و در مناطق دیگر مثل خواجه ربیع، خواجه اباصلت، حرم مطهر و شهرستانهای استان و یا مثل شهید گرانقدر صیادشیرازی در تهران به خاک سپرده شده‌اند.

کد خبر 241991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز