همشهری آنلاین: دانشمندان چین اعلام کردند که اطمینان آنها به ساخت نخستین شنل نامرئی کاربردی جهان به عنوان فناوری برای پنهان کردن اشیاء از دید در حال افزایش است.

ادعای دانشمندان چینی در پیشرفت فناوری نامرئی شدن

به گزارش مهر، دست کم 40 گروه تحقیقاتی با بودجه دولت مرکزی چین طی سه سال گذشته روی ایده ساخت شنل نامرئی کار کرده‌اند، موضوعی که در دهه‌های اخیر به طور گسترده موضوعی را برای فیلم‌ها و کتاب‌های علمی تخیلی و داستان‌های فانتزی چون مجموعه‌های هری پاتر فراهم کرده است.

بدیهی است که این فناوری دارای کارکردهای نظامی چون پنهان کردن هواپیما است، اما پکن اعتقاد دارد که این تحقیقات می‌تواند به گسترش پیشرفت‌های فناورانه با استفاده‌های گسترده دیگری منتهی شود.

گروه‌هایی از دانشگاه سینگهوا و آکادمی علوم چین روی این پروژه کار می‌کنند.

رویکردهای اصلی ساخت موادی است که نور را به سمتی غیر از شیئ مورد نظر هدایت کند، فراهم کردن میدان‌های الکترومغناطیسی برای خم کردن نور غیر از مسیری که تلاش می‌کنید شیئ را پنهان کنید فراهم کند و همچنین تقلید از طبیعت برای ساخت موادی با فناوری بالا برای استتار است.

یک گروه به ریاست پروفسور چن هونگ شن از دانشگاه ژیجیانگ اوایل ماه جاری ویدئویی منتشر کرد تا به وسیله آن یک دستگاه را نشان دهد که موجب می‌شود ماهی نامرئی شود. همان فناوری که چندی پیش موجب پنهان کردن گربه شده بود.

این دستگاه از پنل‌های شیشه‌ای شش گوش ساخته شده که نور را در اطراف شیئ خم کرده و آن را از نظر پنهان می‌کنند.

یک گروه تحقیقاتی دیگر در چین پیشرفت‌های مشابهی در طول تحقیقات خود به دست آورده است. ما یانگویی مهندس نورشناسی که در دانشگاه ژیجیانگ کار می‌کند اظهار داشت که اعضای تیم وی به زودی آخرین یافته‌های خود را اعلام می‌کنند.

این گروه روی دستگاهی کار می‌کند که موجب می‌شود اشیاء توسط حسگرهای گرمایی و تشخیص فلز پیدا نشوند. این دستگاه هم اندازه یک قوطی کبریت است اما اندازه آن به قدری افزایش می‌یابد که موجب می‌شود اسلحه‌ها از ایستگاه‌های امنیتی عبور کنند.

از دیگر کاربردهای بالقوه این دستگاه ممانعت از تشخیص حرکت مأموران ویژه و سربازان در طول شب توسط دوربین‌های مادون قرمز است.

پرفسور ئانگ گوپینگ که روی شنل نامرئی کار می‌کند اظهار داشت که اکنون دانشمندان چینی به پیشرفت‌های قابل توجهی در این عرصه فناوری رسیده‌اند.

دانشمندان چینی در مطرح کردن نظریات پیشگامانه مهارت چندانی نداشتند اما آنها هنگام کارکردن در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای اصلاح و ارتقاء این فناوری و مواد مورد نیاز آن فعالیت‌های درخور توجهی داشته‌اند.

درحال حاضر رقابت دیگر در مرحله نظریه نیست بلکه در مرحله مواد است.

کد خبر 241977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز