همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با صدور پیامی، در گذشت «نلسون ماندلا» - رهبر پیشین آفریقای جنوبی - را به رییس‌جمهور و ملت بزرگ این کشور تسلیت گفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

جناب آقای جاکوب زوما

رییس‌جمهور محترم آفریقای جنوبی

با نهایت تأسف و تأثر از درگذشت عالیجناب نلسون ماندلا رییس‌جمهور پیشین کشور دوست، آفریقای جنوبی مطلع شدم.

نلسون ماندلا به آزادی و برابری انسان‌ها نه تنها در کشورش آفریقای جنوبی بلکه در پهنه جهان، باور شک‌ناپذیری داشت و در این باور راستین هیچگاه به خود تردید راه نداد. او در این راه پر فراز و نشیب و سراسر رنج، با تحمل آوارگی، دوری از خانه و خانواده و زندان‌های طویل‌المدت "راه طولانی آزادی" را شکوهمندانه معنا بخشید. او بی‌تردید شخصیت ممتازی بود که پس از پیروزی و به بار نشستن مبارزات، با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند کشندگان خود چشانید و از خود خاطره کم‌نظیری برای جهان بشریت به جا گذاشت. شگفتی زندگی او در آن بود که می‌دانست چگونه زندگی کند.

امروز ما نه فقط شاهد نتایج سیاست‌های خردمندانه او در یکدلی نژادها و یکرنگی رنگهای مختلف در تلاش برای ساختن آفریقای جنوبی هستیم، بلکه آثار گرانسنگ این زندگی پرامید ونشاط را در کل قاره آفریقا برای کسب آزادی و برابری و زدودن آثار شوم به جا مانده از دوران استعمار و استثمار و دمیدن تدبیر در حیات مردم می توان نظاره کرد.

سوگمندانه فقدان این شخصیت بزرگ جهانی را به جنابعالی، خانواده ایشان و ملت بزرگ آفریقای جنوبی تسلیت می‌گویم و برای آن فقید آرامش ابدی مسألت دارم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 241363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز