جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی چند ماه پیش که حال ماندلا وخیم شده بود، با نوشتن متنی در روزنامه رپوبلیکای پرو از نلسون ماندلا تجلیل کرد. به بهانه درگذشت این مبارز سیاسی بخش‌هایی از این یادداشت را می‌خوانید:

ماندلا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سمانا، یوسا با تجلیل از نلسون ماندلا به عنوان تغییردهنده تاریخ آفریقای جنوبی به روشی باورنکردنی که ناشی از هوش، صداقت و شجاعت وی بود و تنها از آن می‌توان به عنوان معجزه‌ای سیاسی یاد کرد، از تاثیر پدر معنوی آفریقای جنوبی در زندگی هموطنانش قدردانی کرد.

یوسا در آن روزها با اشاره به این که شاید اکنون ماندلا به عنوان تحسین شده‌ترین چهره سیاسی در سخت‌ترین دوره زندگی کشورش در بیمارستانی در پرترویا به مرگ نزدیک باشد، تاکید کرده بود که می‌توان مطمئن بود که این تجلیل‌ها همواره زنده می‌مانند زیرا او موفق شد تا به شیوه‌ای باورنکردنی تاریخ کشورش را ورق بزند و با سبک خودش این معجزه را محقق کند.

یوسا با ذکر خاطراتی از مبارزات ماندلا در زندان جزیره روبن که او به عنوان یک مبارز در سال 1964 وارد آنجا شد و روزگار سختی را در آنجا سپری کرد، از زندان تنگ و تاریک او نوشت و غذای محدودی که در روز نصیب او می‌شد تا فقط بتواند به زور زنده بماند. او از امکان ملاقاتی که هر 6 ماه یک بار به مدت نیم ساعت به او داده می‌شد و این که تنها در سال اجازه نوشتن دو نامه داشت، یاد کرد و نوشت ماندلا 9 سال از زندان 27 ساله‌اش را در این موقعیت سپری کرد.

خالق رمان «سور بز» نوشت: اما او به جای این که مثل خیلی از زندانیان دیوانه شود یا دست به خودکشی بزند، عقاید خودش را تکمیل و تکمیل‌تر کرد و فلسفه نقد نژادی‌ای را در دوران محکومیتش خلق کرد که از هوش او نشات می‌گرفت و نشان دهنده ابتکار او در عرصه سیاسی بود و در برابر مبارزان دیگری که با فرستادن جوانان به گوشه و کنار جهان سعی می‌کردند از آنان نیروهای نظامی بسازند، ایستادگی کرد.

یوسا در این مقاله بلند از روزهای پس از بیرون آمدن ماندلا از زندان و مبارزات سیاسی او تجلیل کرده یادآور شده بود که او در میان سفیدپوستان نیز از همان جایگاهی برخوردار است که در میان سیاهپوستان. وی از خاطرات خودش از دیدار او در سال 1998 در دانشگاه استلنبوش با دانشجویان و دیگر استادان یاد کرده و نوشته بود همه در برابر او به صف ایستاده بودند، اما او با وجود همه این احترام دچار خودبینی‌های رهبرانی چون هیتلر، استالین و مائو نشد و آخرین سال‌های زندگی اش را به دور از قدرت در دهکده‌ای بومی که زادگاه خانوادگی‌اش بود گذراند.

برنده جایزه ادبی نوبل نوشت: ماندلا یکی از بهترین نمونه‌های معدود برای ماست که ثابت کرد برخلاف آنچه خیلی‌ها فکر می‌کنند که سیاست چیزی میان مایه و کثیف است، یک فعال سیاسی می‌تواند با انجام دادن حتی هیچ کاری، زندگی بهتری ایجاد کند و در دام خشونت ورزی نیفتد.

کد خبر 241405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز