مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: شهرداری تهران برای نخستین‌بار طی ۸ سال گذشته در نمایشگاه الکامپ شرکت می‌کند.

به گزارش همشهری، نوزدهمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) از پنجشنبه 14آذر‌ماه به‌مدت 4روز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه بزرگ‌ترین رخداد حوزه فناوری اطلاعات در ایران به شمار می‌رود که در آن 600 شرکت محصولات و خدمات و دستاوردهای خود را در عرصه الکترونیک و رایانه در معرض دید مردم قرار می‌دهند.

طی سالیان گذشته این نمایشگاه که برخی آن را رقیب داخلی نمایشگاه جیتکس دوبی و سبیت آلمان می‌دانند محل جدل و چالش میان دولت، نهادهای صنفی و مدنی بوده است. به‌دلیل وجود چالش میان دولت نهم و دهم و شهرداری تهران، هیچ‌گاه در 8 سال اخیر، شهرداری پایتخت در این نمایشگاه حضور نداشته است.

این در حالی است که این نهاد یکی از موفق‌ترین نهادهای خدمات‌رسان در عرصه فناوری اطلاعات و سرویس‌های الکترونیک به مردم بوده است. کسب رتبه برتر سایت شهرداری تهران در آدرس Tehran.ir در جشنواره وب‌گاه‌های حاکمیتی موسوم به تکفا نشانه این برتری است.

به‌گفته علی اصغر قائمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، این نهاد تا‌کنون توانسته است 140خدمت الکترونیک به مردم تهران ارائه دهد. سرویس‌هایی که از ارائه برچسب طرح ترافیک تهران شروع شده و به اخذ پروانه ساختمان می‌رسد، حتی نهادی مانند سازمان بهشت زهرا که از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران به‌شمار می‌رود سرویس جست‌وجوی هوشمند اموات روی اینترنت ارائه می‌دهد.

اما چرا امسال شهرداری تهران به الکامپ می‌رود؟ این حضور چه تأثیری بر فضای فناوری اطلاعات کشور خواهد داشت؟ و اساسا اهمیت این رخداد چیست؟قائمی در این زمینه به همشهری می‌گوید: «شهرداری تهران یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ایران را در اختیار دارد، حجم داده‌ها و اطلاعات این پایگاه داده به بیش از 700ترابایت می‌رسد.

دیتاسنتر شهرداری تهران در طبقه همکف ساختمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد. در این دیتاسنتر 10گیگا بیت بر ثانیه برای شبکه اینترانت در لایه اصلی سرعت فراهم شده است. همچنین 130مگابیت بر ثانیه ظرفیت اینترنت در این مرکز وجود دارد و یک پتابایت ظرفیت نگهداری داده در آن وجود دارد که 700ترابایت آن پر است و در 3ردیف این دیتاسنتر 600سرور قرار دارند.» از سوی دیگر همکاری میان این سازمان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به‌ویژه سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌تواند ثمرات مفیدی برای کل کشور داشته باشد.

پس از روی‌کار آمدن دولت روحانی و انتصاب نصرالله جهانگرد به سمت رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، نشست مشترکی میان وی و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شده و جهانگرد رسما از قائمی دعوت کرده تا شهرداری تهران در الکامپ92 حضور داشته باشد. پذیرش این دعوت زمینه‌ای تاریخی نیز دارد. جهانگرد در زمانی که از سوی دولت نهم و دهم توسط وزارت ارتباطات مورد بی‌مهری قرار گرفت از سوی شهرداری تهران برای مشاوره در حوزه پروژه‌های آی‌تی دعوت به همکاری شد. اکنون جهانگرد به‌عنوان مدیر الکامپ بیش از هر کس دیگری نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران آگاه است.

به‌نظر می‌رسد با حسن‌نیتی که دوطرف نشان داده‌اند چشم‌انداز روشنی فراروی فناوری اطلاعات ایران قرار گرفته است. در سال‌های گذشته برخی از پروژه‌های آی‌تی شهرداری تهران مانند ارائه اینترنت رایگان یا دسترسی بی‌سیم به کتابخانه الکترونیک محلات شهر تهران به‌دلیل مخالفت رسمی وزارت ارتباطات متوقف شده بود.همچنین در دوره جدید پروژه‌هایی در سطح ملی میان 2سازمان تخصصی آی‌تی شهرداری تهران و وزارت ارتباطات اجرا خواهد شد و تفاهم اصولی در این‌باره انجام شده است.

به‌گفته دکتر احمد یحیایی ایله‌ای استاد ارتباطات دانشگاه، حضور شهرداری تهران در الکامپ از آن جهت اهمیت دارد که خدمات الکترونیک این سازمان می‌تواند الگویی عملی برای سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در کشور باشد. در همین زمینه احسان رحیمی مدیر روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز اظهار داشت: این نهاد در الکامپ92 غرفه‌ای به مساحت بیش از 300متر خواهد داشت. غرفه‌ای که دارای 3بخش اصلی است و خدمات الکترونیک شهرداری، جشنواره شکوفا، خدمات 137 و رصدخانه شهری و خدمات نقشه و جی‌آی‌اس را ارائه می‌دهد.

مسعود سیرتی دبیر جشنواره شکوفا نیز گفت: این جشنواره در حوزه فناوری اطلاعات و در 7شاخه تخصصی برگزار می‌شود و هر یک از این رخدادها در الکامپ دارای بخش‌های ارائه تخصصی هستند.گفتنی است الکامپ92 از ساعت 9 تا 17 و از تاریخ 14 تا 17 آذر‌ماه جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی پذیرای بازدید‌کنندگان خواهد بود.

کد خبر 241143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز