دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: انتخابات هیأت رئیسه جدید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سه‌شنبه 22 خرداد برگزار می‌شود.

در حالی که تا روز دوشنبه، تنها علینقی خاموشی و محسن مهرعلیزاده به طور رسمی‌برای ریاست اتاق ایران، نامزد شده بودند، محمد نهاوندیان به سکوت بلندمدت خود و گمانه‌زنی‌های مختلف پایان داد و نامزدی‌اش در انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی را اعلام کرد.

با نامزدی نهاوندیان (رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران) معادلات انتخابات اتاق ایران به هم خورد و کفه ترازوی ریاست اتاق که به طور کاملاً‌ محسوس به نفع علینقی خاموشی رئیس اتاق در 27 سال بود، به هم خورد.

نهاوندیان در حاشیه کنفرانس بین المللی «سازمان‌های پیشرو و حضور در فضای تجارت جهانی» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با هدف کمک به همگرایی و وفاق در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران کاندیدای ریاست این اتاق می شوم، هدف خود را رشدآفرینی در اقتصاد کشور، تبدیل اختلاف‌نظرها به هم‌افزایی، و خدمت به بخش خصوصی عنوان کرد.

بدین ترتیب، نهاوندیان در حالی برای تکیه زدن بر صندلی ریاست ساختمان قدیمی‌و 9 طبقه خیابان طالقانی اعلام آمادگی کرد،‌ که حامیان علینقی خاموشی در روزهای اخیر سعی داشتند اینگونه القا کنند که نهاوندیان در صورت نامزد شدن خاموشی، نامزد نخواهد شد.

در انتخابات روز سه‌شنبه 310 نماینده بخش خصوصی از اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و همچنین نمایندگان دولت، هیأت رئیسه جدید اتاق بازرگانی کشور را انتخاب خواهند کرد.

با توجه به اینکه 80 درصد هیأت‌های رئیسه اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در دوره جدید نسبت به دوره قبل، تغییری نکرده‌اند و به طور سنتی از حامیان خاموشی به حساب می‌آیند، رأی آوردن مجدد خاموشی بسیار محتمل خواهد بود.

اما به میدان آمدن نهاوندیان می‌تواند معادلات را به نفع وی به هم بزند، چرا که خط قرمز اصلاح‌طلبان اتاق بازرگانی (موسوم به تحول‌خواهان) ادامه نیافتن ریاست خاموشی است و احتمال دارد نامزد اصلاح‌طلبان در آخرین دقایق به نفع نهاوندیان کناره‌گیری کند تا حداقل فرد دیگری به غیر از خاموشی پس از 27 سال ریاست پارلمان بخش خصوصی را بر عهده بگیرد.

عملکرد مثبت نهاوندیان در یک سال گذشته در اتاق بازرگانی تهران موجب شده اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نسبت به ریاست وی بی‌تمایل نباشند.

اما طیف اصلاح‌طلبان که در انتخابات هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در اسفندماه گذشته، 23 کرسی از 40 کرسی را به دست آوردند،‌ به علت ردّ صلاحیت محمدرضا بهزادیان (که حائز رأی نخست شد) چهره مطرحی برای شکست دادن خاموشی ندارند و به نظر نمی‌رسد مهرعلیزاده در انتخابات بیش از 30 درصد آراء را کسب کند.

از همین رو، کنار رفتن نامزد اصلاح‌طلبان به نفع نهاوندیان محتمل خواهد بود.

 هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران 7 نفر است که علاوه بر رئیس اتاق بازرگانی ایران، در این انتخابات 4 نایب رئیس، یک خزانه‌دار و یک منشی نیز انتخاب خواهند شد.

از سوی دولت نیز، شجاع الدین بازرگانی معاون هماهنگی و امور مجلس وزیر بازرگانی نامزد عضویت در هیأت رئیسه خواهد شد.

کد خبر 24106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز