همشهری آنلاین: ارتش تایلند که ۱۸ کودتا را در این کشور در کارنامه خود دارد روز یکشنبه برای میانجیگری بین معترضان و دولت ˈˈیینگلوک شیناواتراˈ اعلام آمادگی کرد.

ادامه تنش ها در تایلند

به گزارش ایرنا، پایگاه های خبری تایلند اعلام کردند ˈپرایوت چان اوکاˈ فرمانده ارتش این کشور روز یکشنبه آمادگی ارتش را برای پادرمیانی بین دولت و معترضان برای حل بحران و اختلافات سیاسی تایلند که طی یک هفته گذشته به اوج خود رسیده اعلام کرد.

وینتای سوواری سخنگوی ارتش تایلند گفت که فرمانده ارتش آماده پیدا کردن راهی برای مذاکره مخالفان و دولت تایلند به منظور

پایان دادن به منازعات و رویارویی هاست، اما دو طرف در مرحله نخست باید به رویارویی ها پایان دهند.

گروهی از معترضان دولت تایلند روز جمعه در ˈˈبانکوکˈ پایتخت این کشور در ادامه اعتراضات خود ستاد مشترک ارتش تایلند را اشغال کردند.

فرمانده ارتش تایلند پیش از این نیز از همه طرف های درگیر در ناآرامی های سیاسی خواست سربازان را درگیر ناآرامی ها و اعتراضات نکنند. رهبر مخالفان دولت تایلند گفته بود مردم با ورود به مراکز پلیس و ارتش به دنبال جلب حمایت ارتش و نظامیان هستند.

ارتش تایلند از سال 1932 حدود 18 کودتای نظامی را در این کشور برنامه ریزی کرده است که برخی از این ها در حد تلاش برای کودتا بوده است. آخرین کودتا در سال 2006 برای سرنگونی برادر نخست وزیر کنونی تایلند انجام شد، اما برغم شایعات چند روز گذشته مبنی بر احتمال دخالت مجدد ارتش در ناآرامی های تایلند، امروز فرمانده ارتش بحث میانجیگری بین دو طرف را مطرح کرد.

پرایوت چان اوکا فرمانده ارتش تایلند گفته است معترضان نباید ارتش را مجبور به دخالت و جانبداری از آن ها نمایند.

معترضین تایلندی امروز نیز در هشت گروه به سوی نقاط حساس شهر بانکوک پایتخت این کشور راهپیمایی کردند.

معترضین در بانکوک امروز به هشت مقصد مختلف راهپیمایی خود را آغار کرده اند. مقر پلیس، وزارت کشور، وزارت کار، مقر کانال های تلویزیونی سه، پنج، هفت و نه و کانال 11 مارس از جمله جهت هایی که مخالفین دولت ˈییگلوک شیناواتراˈ برای راهپیمایی انتخاب کردند.

در آخرین خبر اعلام شده است بیانیه رهبر مخالفین دولت تایلند قرار است از چند شبکه تلویزونی به طور همزمان پخش شود.

نش ها در تایلند ادامه دارد

معترضین به دولت تایلند روز یکشنبه در هشت گروه به سوی نقاط حساس شهر بانکوک پایتخت این کشور راهپیمایی کردند. نخست وزیر نیز به مکان نامعلومی منتقل شده است.

مخالفین دولت یینگلوک شیناواترا در تایلند یک هفته پس از بزرگترین تجمع خود در یکشنبه گذشته، روز یکشنبه را روز پیروزی خوانده و پس از درگیری های شب گذشته قصد اشغال دفتر نخست وزیری را دارند.

به گزارش ایرنا، گزارش های رسیده از بانکوک حاکیست مخالفین دولت به چند مقر پلیس حمله کرده و گفته می شود که نخست وزیر در یکی از این مقرها بوده و پس از حمله مخالفین به مکان دیگری منتقل شده است.

معترضین تایلندی در بانکوک امروز به هشت مقصد مختلف راهپیمایی خود را آغار کرده اند. مقر پلیس، وزارت کشور، وزارت کار، مقر کانال های تلویزیونی سه، پنج، هفت و نه و کانال 11 مارس از جمله جهت هایی که مخالفین دولت ˈیینگلوک شیناواتراˈ برای راهپیمایی انتخاب کردند.

پلیس تایلند روز یکشنبه اعلام کرد تظاهرکنندگان کنترل شبکه تلویزیونی پی بی اس را در دست گرفته اند و دست کم سه هزار معترض در مقابل پاسگاه های پلیس تجمع کرده اند.

پلیس تایلند که بین سه هزار تا پنج هزار نفر تعداد آن ها در سطح شهر بانکوک گزارش می شود برای متفرق کردن تظاهرکنندگان بویژه در اطراف دفتر نخست وزیری از گاز اشک آور استفاده کردند.

در درگیری های خیابانی شب گذشته در بانکوک بین معترضین و طرفداران دولت دو نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

تظاهرکنندگان از یکشنبه گذشته تاکنون به تلاش برای برکناری ˈشیناواتراˈ و آنچه آن ها نفوذ خانواده وی در دولت می دانند ادامه می دهند.

ینگلوک شیناواترا نخست وزیر تایلند طی دو نوبت از معترضان این کشور خواسته است به تظاهرات خود پایان دهند و طرح گفت وگو با مقامات را بپذیرند، اما رهبر مخالفان دولت این طرح را نمی پذیرد و تاکید دارد معترضان هرگز با دولت گفت وگو نخواهند کرد.

وی تاکید دارد دولت ˈینگلوک شیناواتراˈ باید سرنگون شود، زیرا وی راه برادرش را که سال 2006 به دنبال یک کودتا سرنگون شد می رود.

وی بدنبال سقوط دولت کنونی است تا شورای مردمی تشکیل دهد و اداره امور را تا برگزاری انتخابات در دست بگیرد.

تایلند کشور ناآرامی است و از سال 1932 شاهد 18 کودتای نظامی و یا تلاش برای کودتا بوده است و آخرین آن در سال 2006 برای سرنگونی برادر نخست وزیر کنونی تایلند انجام شد.

مخالفان دولت تایلند پس از ارائه لایحه عفو عمومی به خیابان های بانکوک آمدند و خواستار لغو این لایحه شدند. دولت در مواجهه با افزایش معترضان مجبور به از دستور خارج کردن این لایحه شد و سپس مجلس سنا نیز به آن رای نداد.

معترضان پس از اینکه این لایحه تایید نشد باز هم دامنه خواسته خود را که پیش از این مربوط به لایحه عفو عمومی بود گسترش دادند و خواستار سرنگونی دولت شدند.

ادامه این اعتراضات باعث فراخواندن یینگلوک شیناواترا به مجلس نمایندگان این کشور شد تا برای ادامه کار خود از مجلس رای اعتماد بگیرد.

هر چند که مجلس با 297 رای موافق و 134 رای مخالف از مجموع 492 عضو، ادامه رهبری شیناواترا را صادر کرد، اما معترضان همچنان خواستار سرنگونی کامل دولت هستند.

گستردگی اعتراضات به دولت تایلند از سال 2010 میلادی و زمانی که تایلند صحنه خشونت مخالفان بود تا چند روز اخیر سابقه نداشته است.

در جریان درگیری نیروهای دولتی با معترضان در سال 2010 میلادی در تایلند 19 معترض، شش سرباز و یک روزنامه نگار کشته شدند. همچنین در اثر استفاده از گاز اشک آور، ضرب و شتم و شلیک گلوله حداقل 569 شرکت کننده در این اعتراضات به همراه 265 سرباز و هشت افسر پلیس مجروح شدن.

این خشونت تا چندین هفته در تایلند ادامه یافت تا جایی که به دلیل استفاده از ابزار اعمال زور علیه معترضان بیش از 90 نفرکشته و دو هزار نفر زخمی شدند.

از زمان کودتای نیروهای امنیتی علیه تاکسین شیناواترا در سال 2006 و برکناری وی از طریق کودتا، تایلند به صورت مقطعی دچار تنش سیاسی بوده است.

ˈشیناواتراˈ سفر به آفریقای جنوبی را لغو کرد

یینگلوک شیناواترا نخست وزیر تایلند در پی افزایش تنش ها در این کشور سفر خود به آفریقای جنوبی را لغو کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه بانکوک پست روز یکشنبه اعلام کرد سفر نخست وزیر تایلند برای روز یکشنبه پیش بینی شده بود ، اما وی در پی افزایش تنش ها در این کشور این سفر رسمی را لغو کرده است.

مخالفین دولت تایلند روز یکشنبه را روز پیروزی برای خود نامگذاری کرده بودند تا همزمان با خروج یینگلوک شیناواترا از کشور نسبت به اشغال کاخ نخست وزیری اقدام کنند.

علت سفر نخست وزیر تایلند به آفریقای جنوبی اعلام نشده است.

گروه هایی از معترضین به دولت تایلند امروز در هشت گروه به سوی نقاط حساس شهر بانکوک پایتخت این کشور راهپیمایی کرده اند.

پلیس تایلند اعلام کرده است تظاهرکنندگان معترض کنترل شبکه تلویزیونی پی بی اس این کشور را نیز را در دست گرفته اند و دست کم سه هزار معترض در مقابل پاسگاه های پلیس تجمع کرده اند.

پلیس تایلند که بین سه هزار تا پنج هزار نفر تعداد آن ها در سطح شهر بانکوک گزارش می شود برای متفرق کردن تظاهرکنندگان بویژه در اطراف دفتر نخست وزیری از گاز اشک آور استفاده کرده اند.

در درگیری های خیابانی شب گذشته در بانکوک بین معترضین و طرفداران دولت دو نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

دو کشته و ده ها زخمی نتیجه درگیری های تایلند

درگیری مخالفان و طرفداران دولت در تایلند شنبه شب حداقل دو کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

درگیری از آنجا آغاز شد که طرفداران دولت معروف به پیراهن قرمزها قصد داشتند در ورزشگاهی در بانکوک تجمع کنند و معترضین دولت نیز وزارت خانه ها و ادارات را اشغال کرده و در بانکوک پراکنده بودند.

به گزارش ایرنا به نقل از ˈبانکوک پستˈ ، اعلام مرگ یک دانشجوی مخالف دولت براثر درگیری با طرفداران دولت به درگیری بین دو طرف انجامید که این درگیری ها دو کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

تخمین ده شده است 70 هزار پیراهن قرمر طرفدار دولت در ورزشگاه راجمانگالا در بانکوک تجمع کردند و این تجمع گسترده درگیری بین دو طرف را فراهم کرد.

یکی از رهبران برگزاری تجمع قرمزپوشان طرفدار دولت یینگلوک شیناواترا مدعی شده است چهار نفر از طرفداران دولت و یک سرباز در درگیری های شنبه شب بانکوک کشته شده اند اما این آمار مورد تایید قرار نگرفته است.

صدای تیراندازی در اطراف این ورزشگاه به گوش رسیده است و آتش سوزی از خیابان های کوچک اطراف ورزشگاه نیز گزارش شده است.

پلیس بانکوک نخستین قربانی این درگیری ها را یک دانشجوی 21 ساله شناسایی کرده که از پشت مرد اصابت گلوله قرار گرفته است و پس از انتقال به بیمارستان جان داده است.

مرکز خدمات پزشکی مستقر در بانکوک صبح روز یکشنبه تعداد زخمی ها را 35 نفر اعلام کرد که به بیمارستان برای درمان انتقال یافته اند.

یک کارگر کامبوجی 29 ساله و دو دانشجو در میان زخمی ها دیده شده اند.

برخی تحلیلگران روز را روز مهمی برای تایلند دانسته اند.سوتهپ تائوگسوبان نماینده پیشین مجلس از حزب دموکرات و رهبر مخالفان دولت که تجمعات و اعتراضات را رهبری می کند از مردم خواسته امروز در خیابان های بانکوک حاضر شده و به بزرگترین اعتراض خود دست بزنند.

وی خواستار محاصره دفتر نخست وزیری تایلند شده و امروز را روز پیروزی خوانده است. دولت نیز از شب گذشته حدود پنج هزار نیروی پلیس را برای برقراری آرامش در خیابان های بانکوک مستقر کرده است.

از سوی دیگر فرمانده ارتش تایلند از همه طرف های درگیر در ناآرامی های سیاسی خواست سربازان را درگیر ناآرامی ها نکنند. رهبر مخالفان دولت تایلند روز پنجشنبه گفته بود مردم با ورود به مراکز پلیس و ارتش به دنبال جلب حمایت ارتش و نظامیان هستند.

گستردگی اعتراضات به دولت تایلند از سال 2010 میلادی و زمانی که تایلند صحنه خشونت مخالفان بود تا چند روز اخیر سابقه نداشته است.

کد خبر 240782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز