همشهری آنلاین: پیشرفت علم هنوز مانع از آن نشده‌است که بیمارانی که از تزریق دارو وحشت دارند، بتوانند سر آسوده بر بالین بگذارند و هنوز بسیاری از درمان‌ها برای انتقال دارو به بدن بیمار نیازمند سوزن و تزریق است.

براساس گزارش گیزمگ، امید فرخزاد،‌محقق ایرانی دانشگاه هاروارد به همراه تیمی از محققان MIT و بیمارستان زنان بیرگام موفق به ساخت گونه‌ای جدید از نانوذرات شده‌اند که می‌توانند در درمان بیماری‌های مزمن جایگزین بسیاری از درمان‌های ناخوشایند،‌از جمله تزریق شوند.

نانوذراتی حاوی دارو و یا RNA قابلیت چشمگیری را در درمان انواع بیماری‌ها از جمله سرطان از خود نشان داده‌اند. با این‌حال اگر قرار باشد این نانوذرات از راه دهان وارد بدن انسان شوند، باید از میان سیستم هاضمه انسان جان سالم به در برده و وارد جریان خون شوند. این سیستم دارای غشای سلولی مخاطی است که می‌توانند سدی غیرقابل نفوذ را برای نانوذرات به وجود آورند. از این رو این ذرات نیز برای اثرگذار بودن باید از راه تزریق به بدن انسان وارد شوند.

از این رو این تیم به رهبری امید فرخزاد نانوذرات جدید را بر اساس نتایج تحقیقی درباره چگونگی جذب پادتن‌های شیر مادر توسط نوزادان، به وجود آوردند. این پادتن‌ها در زمان هضم خود را به سطح گیرنده سلولی به نام FcRN می‌چسبانند تا به این شکل مجوز نفوذ از میان سدی غیرقابل نفوذ را به جریان خونی به دست آورند.

از آنجایی که این گیرنده‌های سلولی در بزرگسالان نیز وجود دارند، پوشش دادن نانوذرات با پروتئین Fc (بخشی از پادتن متصل به گیرنده FcRN) می‌تواند نانوذرات را به سلامت از میان سیستم هاضمه بدن موش عبور داده و وارد جریان خون کند. این پروتئین باعث می‌شود ذرات خود را در غشای مخاطی روده به FcRN متصل کرده و بار خود را به سلامت وارد خون سازند.

به گفته محققان این ذرات می‌توانند حاوی هرنوع ماده‌ای باشند،‌ درواقع هر مولکولی که برای عبور از سیستم هاضمه بدن دچار مشکل باشد را می‌توان درون این نانوذرات گنجانده و به سلامت از این سد عبور داد.

محققان امیدوارند با استفاده از اصولی مشابه بتوانند نانوذراتی را طراحی کنند که بتوانند از دیگر موانع داخلی بدن عبور کرده و به درمان انواع بیماری‌ها از قبیل آرتروز و کلسترول بپردازند.

امید‌ فرخزاد،‌دانشمند ارشد این پروژه می‌گوید اگر بتوان به این لایه مخاطی درون روده نفوذ کرد، شاید بتوان به درون لایه‌های مخاطی ریه، سد خونی-مغزی و یا سد جنینی نیز نفوذ کرد.

کد خبر 240615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز