گروه اقتصادی: قیمت ارز در بازار آزاد غیرمنطقی است و بانک مرکزی از کاهش منطقی نرخ ارز حمایت می‌کند.

این اظهارنظرهای جداگانه سخنگوی دولت و رئیس‌کل بانک مرکزی است؛ موضعگیری ارزی محمدباقر نوبخت و ولی‌الله سیف می‌تواند نشانه‌هایی از پایین نگه داشتن قیمت دلار در بودجه سال آینده نسبت به قیمت فعلی بازار باشد، اما برای روشن شدن موضع ارزی دولت در سال آینده همه در انتظار رونمایی از لایحه بودجه سال آینده هستند که قرار است تا 15آذر یعنی پایان مهلت قانونی دولت تقدیم مجلس شود، هرچند آن روز تعطیل است و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ممکن است روز یکشنبه 17آذر بودجه93 را به‌دست علی لاریجانی برساند.

ولی‌الله سیف، در گفت‌وگو با وب‌سایت رسمی بانک مرکزی اعلام کرد: «بانک مرکزی در بازار غیررسمی ارز مداخله‌ای ندارد». واکنشی صریح به برخی خبرها مبنی بر اینکه بانک مرکزی پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای1+5 برای جلوگیری از نوسان شدید نرخ دلار، از تزریق ارز خودداری و حتی اقدام به خرید ارز مازاد در بازار آزاد کرده است. او در واکنش به برخی انتقادها که مقاومت بانک مرکزی باعث شده تا ارزش ریال افت کند اظهار کرد: «نباید نظر این بانک بر لزوم ثبات‌ بخشی و حفظ آرامش در بازار ارز را به اشتباه به عدم‌حمایت از کاهش نرخ ارز تعبیر کرد».

نرخ ارز در 2سال گذشته در ایران دو و حتی چندنرخی شده و دولت به گفته رئیس‌جمهور تلاش دارد تا نرخ ارز را سال آینده تک‌نرخی کند. چگونه و آیا ارزش دلار رسمی به میزان ارزش دلار آزاد افزایش خواهد یافت یا بالعکس؟ یکی از شرط‌های رئیس‌کل بانک مرکزی، افزایش دسترسی به ذخایر خارجی است.

رویکرد متفاوت سخنگوی دولت

اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: دولت ارز لازم را برای روز مبادا در اختیار دارد بنابراین در آینده با توجه به اینکه بخشی از تحریم‌ها کاهش می‌یابد بدون تردید با قرار گرفتن منابع قابل‌توجه ارز در اختیار دولت، بازار نیز تحت کنترل دولت خواهد بود. وی در عین حال افزود: قیمت بازار غیررسمی غیرواقعی بوده و باید خود را با قیمت‌های پایین‌تری که تعادل بازار را حفظ کرده و با قیمت رسمی متوازن است همگام کند.

کد خبر 240542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز