همشهری آنلاین: ویژه برنامه «پرده عشاق» به عنوان بخش دوم برنامه های فرهنگی هنری پایتخت به مناسبت ماه‌های محرم و صفر و در قالب مجموعه برنامه‌های «زندگی در جغرافیای حسین(ع)» از روز جمعه ۸ آذر در مناطق بیست و دوگانه تهران آغاز می‌شود.

اهل بیت (ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی قندهاری نیا معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تجلیل و بزرگداشت مفاخر حسینی بومی در هر یک از مناطق بیست و دوگانه تهران را بخش اصلی این برنامه اعلام کرد و گفت: این افراد از میان پیرغلامان، پیشکسوتان و خادمان سرشناس اباعبدالله(ع) در تمامی عرصه ها انتخاب شده اند.

وی ارتقای معرفت عاشورایی و ارتقای هویت محلی و مذهبی شهروندان را از جمله اهداف برگزاری این برنامه عنوان کرد و افزود: نویسندگان، مستندسازان، شعرا، تعزیه خوانان، مداحان، پژوهشگران و جمعی از هنرمندان بومی هر یک از مناطق پایتخت در این برنامه معرفی و تجلیل خواهند شد.

قندهاری نیا شعرخوانی عاشورایی، مداحی، تعزیه خوانی و تصویرگری تجلیل شدگان را از جمله برنامه های جانبی «پرده عشاق» برشمرد و گفت: این برنامه تا دوم دی ماه مصادف با اربعین حسینی اجرا می شود. مناطق بیست و دوگانه تهران از تاریخ 8 تا 29 آذر به مدت 22 شب، پس از اذان مغرب و بر اساس زمانبندی مشخص میزبان «پرده عشاق» خواهند بود.

وی گسترش فضایل اخلاقی با تمرکز بر اخلاق عمومی و معرفی و تکریم مفاخر و نخبگان ملی، شهری و محلی به شهروندان هر منطقه و در سطح وسیع تر به عموم هموطنان را از جمله اولویت‌هایی عنوان کرد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق» پیگیری می‌کند.

ویژه برنامه «پرده عشاق» 8 آذر ماه در منطقه 14 به تجلیل از عباس محمدی، شاعر و قدیمی ترین فروشنده محصولات فرهنگی مذهبی، 9 آذر در منطقه 21 به تجلیل از مرحوم محمدرضا آقاسی، شاعرآیینی، 10 آذر در منطقه 5 به تجلیل از محمد علی کریمخانی، مداح و خواننده آلبوم ساقی سرمست، 11 آذر در منطقه 1 به تجلیل از مهدی متوسلی، کارگردان و تهیه کننده تئاتر عاشورایی خورشید کاروان، 12 آذر در منطقه 7 به تجلیل از شهید هادی محبی، شهید امر به معروف و نهی از منکر و 13 آذر در منطقه 22 به تجلیل از محسن خیاطان، شاعر آیینی و مبارز انقلابی اختصاص دارد.

این برنامه در تاریخ 14 آذر در منطقه 20 به تجلیل از رنجبر گل محمدی پژوهشگر و گردآورنده مجموعه 40 جلدی مصاحبه با پیرغلامان سراسر کشور، 15 آذر در منطقه 11 به تجلیل از مرحوم اکبر ناظم ذاکر و مداح، 16 آذر در منطقه 12 به تجلیل از علی آهی شاعر و مداح، 17 آذر در منطقه 10 به تجلیل از مرحوم نادعلی کربلایی شاعر و مداح و پدر شهید، 18 آذر در منطقه 9 به تجلیل از محمد علی بابایی پدر شهید و آشپز پیشکسوت هیئات مذهبی، 19 آذر در منطقه 15 به تجلیل از مرحوم طیب حاج رضایی، حر انقلاب اسلامی و 21 آذر در منطقه 16 به تجلیل از رضا لنکرانی، تعزیه خوان پیشکسوت اختصاص دارد.

همچنین روز 22 آذر در منطقه 19 از عزیز صبوری اردبیلی، شاعر آذری زبان، 23 آذر در منطقه 3 از مرحوم محمد تقی طاهری مداح اهل بیت، 24 آذر در منطقه 13 از حبیب الله چایچیان، شاعر آیینی، 25 آذر در منطقه 2 از حسام الدین سراج، خواننده آلبوم عاشورایی وداع، 26 آذر در منطقه 8 از خانم نگهداری همسر و مادر شهید و مادر حاج محمود کریمی، 27 آذر در منطقه 6 از مرحوم کریم دل نوا، موسس هیئت، 28 آذر در منطقه 4 از علیرضا نهادی مداح روشندل و مربی مداحی و 29 آذر در منطقه 17 از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین غضنفر پناهیان، خطیب سابق مسجد و حسینیه یوم الغدیر در «پرده عشاق» تجلیل می شود.

ویژه برنامه های فرهنگی هنری پایتخت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله(ع) با عنوان «زندگی در جغرافیای حسین(ع)» و با اجرای مراسم ده شبه تعزیه خوانی، حرکت کاروان لاله ها و رونمایی از مستند شعرخوانی عاشورایی اعتکاف چشم ها در تهران آغاز شد و هم اکنون با اجرای «پرده عشاق» تا روز اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 240426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز