همشهری آنلاین: حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در دیدار سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا که روز دوشنبه در سفر غیرمنتظره ۳ روزه برای گفت وگو با مقامهای افغان و دیدار با نظامیان آمریکایی وارد کابل شد، بار دیگر شروط افغانستان را برای امضای پیمان امنیتی کابل - واشنگتن تکرار کرد.

کرزی در دیدار با رایس

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، کرزی در این دیدار که دوشنبه شب در کاخ ریاست جمهوری این کشور انجام شد با تاکید بر موضع قبلی افغانستان، قطع عملیات نیروهای خارجی بر ضد منازل مسکونی افغان ها،همکاری صادقانه در روند صلح افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف و به موقع را از شروط افغانستان برای امضای پیمان امنیتی دو کشور ذکر کرد.

بر اساس این گزارش کرزی در این دیدار با اشاره به قطعنامه لویه جرگه مشورتی تاکید کرد که امریکا باید به خواسته ها و پیشنهادات ذکر شده در قطعنامه لویه جرگه از جمله آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو عمل کند.

رئیس جمهور افغانستان از مشاور امنیت ملی امریکا خواست پیام مردم افغانستان را در باره لزوم اطمینان به امنیت و مصوونیت منازل افغان ها، آغاز عملی روند صلح و برگزاری انتخابات سالم و شفاف این کشور را قبل از امضای پیمان امنیتی دو کشور، به باراک اوما انتقال دهد.

2500 تن از اعضای لویه جرگه مشورتی افغانستان روز یکشنبه در پایان نشست 3 روزه خود در قطعنامه ای 31 ماده ای با تغییر، حذف و اضافه کردن موادی به پیمان امنیتی کابل واشنگتن، از جمله ضرورت آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو، تشکیل دادگاه نظامیان آمریکایی متخلف در افغانستان و نبود زندان آمریکایی در افغانستان، پرداخت مالیات آمریکایی ها به افغان ها، عدم استفاده از خاک افغانستان برای تهدید کشور ثالت، عدم فعالیت های مذهبی آمریکاییها، کلیات این پیمان امنیتی را پذیرفت.

رییس جمهور افغانستان در نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی این کشور با تاکید به لزوم صداقت آمریکا در قبال کشورش گفت: پیمان امنیتی کابل - واشنگتن پس از تصویت مجلس نمایندگان و برقراری صلح و امنیت و انتخابات شفاف ریاست جمهوری افغانستان، امضا خواهد شد.

کرزی در سخنان خود در لویه جرگه، آمریکا را عامل اصلی ناامنی در افغانستان معرفی کرد و گفت که اگر آمریکا صادقانه رفتار کنند، صلح برقرار خواهد شد.

آمریکا در این حال در واکنش به این شروط کرزی تاکید کرده است، باید این پیمان حداکثر تا شش هفته دیگر امضا شود. در غیر این صورت کاخ سفید تمام نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج و کمک های مالی واشنگتن به کابل را نیز قطع می کند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز ضمن رد ضرب الاجل آمریکا برای امضای پیمان امنیتی دو کشور طی شش هفته آینده، با تاکید بر اینکه افغانستان عجله ای در این خصوص ندارد، گفت: همان طور که رییس جمهوری در مراسم افتتاح لویه جرگه اعلام کرد با موافقت لویه جرگه و مجلس افغانستان، پیمان امنیتی کابل - واشنگتن بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در فروردین سال 93 امضا خواهد شد.

هشدار آمریکا در مورد تاخیر در امضای پیمان امنیتی با کابل

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا به رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن خطر خروج کامل نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 میلادی از این کشور را به دنبال دارد.

بر اساس این گزارش آمریکا اعلام کرد: حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان شرایط ویژه‌ای را برای امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه که به نیروهای آمریکایی اجازه حضور در این کشور پس از سال 2014 را می‌دهد، مطرح کرده است.

کرزای پس از آنکه لویه جرگه به وی تاکید کردند تا به سرعت این توافقنامه امنیتی را امضا کند، از انجام این کار سر باز زد. وی سپس با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در رابطه با این مساله نشستی برگزار کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوزان رایس در این نشست به کرزای گفت بدون امضای فوری این توافقنامه امنیتی، آمریکا چاره‌ای بجز اتخاذ "گزینه صفر" یعنی خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان پس از سال 2014 ندارد.

رایس تاکید کرد: به تاخیر انداختن امضای این توافقنامه تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قابل قبول نیست.

بر اساس این بیانیه واشنگتن در رابطه با امضای این توافقنامه به دنبال تصمیم لویه جرگه ابراز آمادگی کرد اما در پاسخ کرزای شرایط جدیدی را برای امضای این توافقنامه مطرح و تاکید کرد که برای امضای فوری این توافقنامه دو جانبه آمادگی ندارد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان پس از نشست سوزان رایس و حامد کرزای در کابل گفت: رهبر افغانستان بر خواسته‌های خود از جمله توقف عملیات‌های نیروهای خارجی در مناطق مسکونی، آغاز حقیقی و صادقانه روند صلح با شبه نظامیان طالبان و برگزاری انتخاباتی شفاف تاکید کرد.

وی افزود: آمریکا باید به حملات نظامی خود به خانه‌های افغان‌ها پایان دهد و به تعهداتش در مورد برگزاری مذاکرات صلح با شبه نظامیان طالبان پیش از امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه جامه عمل بپوشاند.

ایمل فیضی، سخنگوی کرزای گفت: رئیس‌جمهوری افغانستان شرایطی را از جمله توقف کامل حملات نظامی و تفتیش خانه‌های افغان‌ها مطرح کرده است.

وی افزود: بسیار مهم است که دیگر هیچ غیرنظامی افغانی توسط نیروهای آمریکایی کشته نشود.

کرزای همچنین از واشنگتن خواست تا زندانیان افغان بازداشت در زندان گوانتاناموی کوبا را به سرعت به افغانستان تحویل دهد.

فیضی افزود: کرزای همچنین از مقامات آمریکایی خواست تا تضمین کنند واشنگتن از پشتیبانی هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی افغانستان اجتناب خواهد کرد.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که به تاخیر انداختن امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه تا ماه ژانویه غیرقابل دفاع و غیرقابل اجراست. ما می‌خواهیم که این مساله به نتیجه برسد. دولت آمریکا و مردم افغان نیز همین را می‌خواهند. کرزای باید این توافق امنیتی را امضا کند.

حامیان می‌گویند، امضای این توافقنامه امنیتی حیاتی است چرا که دولت افغانستان طی 12 سال جنگ علیه طالبان بسیار ضعیف و حساس شده است.

پاتریک ونترل، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: نشست رایس و کرزای به درخواست رئیس‌جمهوری افغانستان صورت گرفته است.

کرزای از رایس خواست تا خواسته‌هایش را به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا منتقل کند.

کد خبر 240256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز