همشهری آنلاین: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صبح روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه در سراسر این کشور آغاز شد تا کاندیداها طی ۲ ماه برنامه‌های خود را برای رای دهندگان افغان که در ۱۶ فروردین ۹۳ به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، معرفی کنند.

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد

به گزارش ایرنا از کابل نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در پیامی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور که تا 48 ساعت قبل از برگزاری انتخابات فرصت تبلیغات دارند، خواست با رعایت قوانین انتخاباتی فقط به ارائه برنامه های کاری خود بپردازند.

در حالی مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز آغاز شد که شب گذشته مهاجمان مسلح موتور سوار دو تن از اعضای ستاد مبارزات انتخاباتی عبدالله عبدالله یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را در شهر هرات ترور کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این با رد صلاحیت 16 تن از 27 نامزدی که خود را برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور کاندید کرده بودند، 11 تن را به عنوان کاندید واجد شرایط برای شرکت در مبارزات انتخابات ریاست جمهوی افغانستان معرفی کرد.

عبدالرب رسول سیاف، از فرماندهان جهادی افغانستان و عضو سابق پارلمان این کشور اشرف غنی احمدزی،رییس سابق کمیسیون انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان، عبدالله عبدالله وزیر خارجه اسبق و رهبر ائتلاف ملی و همچنین رقیب اصلی حامد کرزی در انتخابات گذشته، ˈزلمی رسولˈ وزیر امور خارجه سابق، عبدالقیوم کرزی برادر حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان از جمله افرادی هستند که کمیسیون مستقل انتخابات آنها را واجد شرایط شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است.

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد

عبدالرحیم وردک وزیر دفاع سابق، هدایت امین ارسلا مشاور سابق رییس جمهور افغانستان، قطب الدین هلال رئیس پیشین کمیته سیاسی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، گل آقا شیرزوی وزیر اسبق شهرسازی و استاندار ننگرهار ، سردار نادرنعیم ، وه برادر سردار داوود خان و داوود سلطان زوی نماینده سابق مجلس افغانستان نیز از دیگر افرادی هستند که نامزدی آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تایید کمیسیون مستقل انتخابات رسیده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، 16 نامزد را از فهرست داوطلبان شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حذف کرده است که در میان آنها نام انورالحق احدی وزیر سابق تجارت، عزیز الله لودین رئیس سابق کمیسیون مبارزه با فساد اداری و سید اسحاق گیلانیˈ نماینده سابق مجلس افغانستان به چشم می خورد.

300 هزار ناظر داخلی و خارجی نیز قرار است بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان در فروردین 93 نظارت کنند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان، ارائه لیستی با امضای 100هزار نفر از حامیان و واجدان شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، سپردن 1میلیون افغانی معادل 20هزار دلار به حساب کمیسیون مستقل انتخابات (با کسب 10درصد کل آرای ماخوذه مسترد خواهد شد)، نداشتن محکومیت به ارتکاب جنایت و جرایم ضد بشری و نداشتن سمت دولتی و نداشتن تابعیت کشور دیگر از جمله مهمترین شرایط شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان 16 فروردین ماه سال 93 برگزار می شود.

کرزی در دیدار سفیران اروپایی به لزوم احترام به آرای مردم افغانستان تاکید کرد

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دیدار شماری از سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کشورهای خارجی خواست به آرای مردم افغانستان احترام بگذارند.

به گزارش ایرنا، دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد در دیدار شب گذشته شماری از سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان به لزوم احترام گذاشتن کشورهای خارجی به آرای مردم افغانستان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش کرزی در این دیدار با تاکید به لزوم حضور گسترده مردم افغانستان در تعیین سرنوشت کشورشان گفت باید افغان ها فرصت داشته باشند تا با شرکت در انتخابات، دمکراسی را در کشورشان تقویت کنند.

کرزی با تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان در موعد مقرر برخی ادعاها را در باره احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات این کشور بی اساس دانست.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان 16 فروردین 93 در این کشور برگزار خواهد شد.

تبلیغات 11 نامزد ریاست جمهوری افغانستان از امروز یکشنبه رسما در سراسر افغانستان آغاز شد.

یک روز پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخابات افغانستان دو تن از اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در شهر هرات واقع در غرب افغانستان ترور شدند. تا کنون شخص یا گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

وزارت کشور افغانستان از تامین امنیت انتخابات این کشور اطمینان داد

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در اولین روز از آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور از تامین امینت انتخابات و نامزدان اطمینان داد و اعلام کرد نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان اوضاع را تحت کنترل خود دارند و از توانایی لازم برای تامین امنیت انتخابات نیز برخوردارند.

به گزارش ایرنا، صدیق صدیقی روز یکشنبه با ابراز خشنودی از آغاز روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان به وظایف خود به خوبی عمل خواهند کرد از این رو نامزدها و مردم نگرانی نداشته باشند.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در ادامه گفت: نیروهای افغان بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده در برابر هرگونه تهدیدی آمادگی کامل دارند.

صدیقی افزود: روز گذشته وزیران دفاع، کشور، رییس عمومی امنیت ملی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات و کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در نشستی مشترک اوضاع را بررسی کردند و هماهنگی های لازم را برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند.

صدیقی در عین حال از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان تقاضا کرد که در برگزاری برنامه های تبلیغاتی و نشست های انتخاباتی خود با نیروهای امنیتی و پلیس افغان هماهنگ باشند تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در همین حال از ترور دو تن از کارکنان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در استان هرات افغانستان ابراز تاسف کرد و گفت: پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی، این دو تن شب گذشته هدف مهاجمان مسلح قرار گرفتند و نیروهای پلیس از تحرک آنان بی اطلاع بودند.

چالش های امنیتی همچنان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تهدید می کند

 رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در نشست مشترک با نامزدان ریاست جمهوری این کشور نبود امنیت کامل را چالشی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور دانست.

احمد یوسف نورستانی شنبه شب در نشست مشترک با نامزدان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: مشکلات امنیتی باعث نگرانی مردم است و مسوولان امنیتی باید به این نگرانی ها پاسخ دهند.

نورستانی گفت: نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز از تامین امنیت خود نگران هستند.

شورای امنیت ملی افغانستان برای تامین امنیت هر یک از نامزدهای تایید صلاحیت شده، 35 محافظ مسلح و 3 خودروی زرهی اختصاص داده است تا امنیت آنان را تامین کنند.

به گزارش منابع خبری وزیران دفاع و کشور و همچنین رییس عمومی امنیت ملی افغانستان نیز که در نشست مشترک کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور حضور داشتند به برخی مشکلات امنیتی اشاره و تاکید کردند که تلاش ها برای رفع نگرانی ها بشدت ادامه دارد.

عمر داوودزی وزیر کشور افغانستان نیز در این نشست گفت: ما تدابیر جدی امنیتی را اتخاذ کرده ایم و نیروهای امنیتی با همکاری مردم در تلاش برای تامین امنیت برگزاری انتخابات هستند.

وزارت کشور و مقامهای امنیتی افغانستان پیش از این اعلام کردند که اوضاع کاملا تحت کنترل است و در اکثر نقاط افغانستان امنیت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان تامین است و فقط در برخی مناطق مشکلات امنیتی وجود دارد که در رفع آن تا برگزاری انتخابات تلاش خواهند کرد.

در همین حال رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از نامزدان ریاست جمهوری این کشور خواست قوانین انتخاباتی را رعایت کنند.

این تمهیدات امنیتی در حالی اجرا می شود که گزارش رسیده از هرات حاکی از آن است که مردان مسلح، شنبه شب دو تن از مشاوران ˈعبدالله عبداللهˈ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و وزیر خارجه اسبق افغانستان را ترور کردند.

عبدالله در انتخابات دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، پس از حامد کرزی، بیشترین تعداد آرا را به خود اختصاص داده بود.

مبارزات انتخاباتی کاندیدهای ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان از امروز یکشنبه بطور رسمی در سراسر این کشور آغاز شد.

11 کاندید ریاست جمهوری افغانستان تا 13 فروردین ماه فرصت دارند برنامه های خود را به مردم این کشور معرفی کنند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان 16 فروردین ماه سال 93 در سراسر این کشور برگزار شود.

کد خبر 248092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز