گروه شهرستان‌ها: یک‌ماه پیش بود که عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی نسبت به نبود وسایل گرمایشی استاندارد در برخی از مدارس این استان به مسئولان آموزش و پرورش تذکر داد و درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر مشکلات مربوطه حل شود.

مدرسه

محمود نگهبان سلامی آن زمان اعلام کرد که حتی در بعضی از مدارس روستایی از بخاری‌های چکه‌ای استفاده می‌شود که وضعیت نامطلوبی دارند و به لحاظ ایمنی می‌توانند مشکل‌آفرین باشند. البته وی گفت: آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌هایی است که مظلوم واقع شده و بودجه‌های مربوط به آن محقق نمی‌شود.

حالا به روزهای سرد سال رسیده‌ایم اما همچنان مشکلات نبود وسایل گرمایشی در برخی از مناطق روستایی استان خراسان‌رضوی پابرجاست. به همین‌خاطر هم‌اکنون دانش‌آموزان چند روستا در کلاس‌های سرد حاضر می‌شوند و در این میان گزارش شده که تعدادی از والدین طی روزهای اخیر حاضر نشده‌اند که دانش‌آموزان خود را به کلاس‌های سرد بفرستند.

چه‌کسی به تعهد خود عمل نکرد؟

فارس نیز دیروز در گزارشی از وضعیت نامطلوب چند مدرسه در توابع مشهد خبر داد. در گزارش آورده شده بود که با وجود اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از بخاری‌های تابشی و برقی در مدارس کشور، تعدادی از مدارس شهر جدید گلبهار از توابع مشهد به‌هیچ عنوان دارای بخاری نیست؛ آنچنان که عنوان شده تعدادی از مدارس تازه‌تأسیس این شهر دارای انشعابات گاز و برق نیست و در سرمای صفر درجه این شهر، دانش‌آموزان مجبور به حضور در کلاس‌های سرد هستند. علیرضا تاج‌نیا، مدیر آموزش و پرورش گلبهار در این خصوص گفت: سال91 مکاتباتی با مسئولان بالای وزارتخانه انجام گرفته تا این مشکلات جدی نشود ولی به‌دلیل کمبود اعتبار عملی نشده است. وی افزود: نصب علمک گاز و دیگر انشعابات وظیفه ما نیست و خود دستگاه‌های مسئول باید این کار را انجام دهند. باید مسائل اعتباری این مدارس نیز حل شود تا بتوانیم بخاری برقی و تابشی ‌ در این مدارس نصب کنیم. وی گفت: شرکت گاز، ‌گاز مدارس را وصل نکرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی اما در رابطه با این مشکل به نوعی متفاوت توضیح داد. محمدتقی فخریان گفت: شهرستان‌هایی که بخاری تابشی بخواهند ما ارائه می‌کنیم و این کار فقط بر مبنای درخواست صورت می‌گیرد؛ یعنی مدرسه مذکور تا‌کنون درخواستی نداده‌ است. وی افزود: به‌دنبال تأمین اعتبار برای اینگونه مدارس هستیم تا مشکلات گرمایشی مانع تحصیل دانش‌آموزان نشود.

مدیران اطلاع‌رسانی کنند

در عین حال یکی از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار همشهری گفت: آنطور که اطلاع دارم در حوزه انتخابیه بنده مدارس مشکل گرمایشی ندارند زیرا اگر مشکلی بود والدین سریعا نسبت به این مسئله اعتراض می‌کردند. سیدهاشم بنی‌هاشمی چهارم ‌افزود: در مورد شهرک گلبهار شاید یک مدرسه به دلایل مختلف از نظر سیستم گرمایشی مشکل داشته باشد اما همه مدارس نیز اینگونه نیست. وی ادامه داد: وقتی منازل مسکونی از سیستم‌ گازشهری بهره می‌برند پس مدارسی هم که برای این منازل ساخته شده گاز دارند. این نماینده مجلس در پاسخ به این نکته که شاید مدارس گاز دارند اما سیستم گرمایشی ندارند، گفت: به‌نظر این مسئله هم نباید صحت داشته باشد، شاید نظام مهندسی به‌خاطر مشکلی مجوز استفاده از گاز را برای یک‌مدرسه صادر نکرده باشد. وی همانند مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: در ضمن اگر مدرسه‌ای هم سیستم گرمایشی ندارد باید مدیران آن اطلاع‌رسانی کنند تا مشکل برطرف شود. نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز به همشهری گفت: طبق قانون بودجه باید 200میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کرد که تاکنون مبلغ 100میلیارد تومان از خزانه دولت به آموزش و پرورش برای برطرف‌کردن مشکل گرمایشی مدارس کل کشور داده شده است که کمک خیلی خوبی بوده ولی باید برای رفع کل مشکل 100میلیارد تومان دیگر هم اختصاص یابد.

محمود نگهبان سلامی با بیان اینکه این 100میلیارد تومان در لایحه بودجه سال92پیش‌بینی شده است که باید از بهای گاز مصرفی شهروندان تأمین شود، افزود: علاوه بر برخی مدارس روستاهای خراسان‌رضوی ازجمله روستاهای شهرستان‌های خواف و رشتخوار، در سفری که چندی پیش به‌همراه چند مسئول به گلستان داشتم، مشکل گرمایشی مدارس در چند مدرسه آنجا هم دیده شد. وی در پاسخ به این سؤال که کدام مدارس حوزه انتخابیه شما در این زمینه مشکل دارند، پاسخ شفافی نداد اما اظهار داشت: به‌هرحال باید بودجه لازم کاملا اختصاص یابد تا مشکلات مربوطه ‌رفع شود.

کد خبر 240188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز