گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: انگار بحث استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس طلسم شده و بخاری غیراستاندارد مدارس همچنان جان دانش‌‌آموزان را تهدید می‌کند و با توجه به وضعیت کنونی نمی‌توان پایانی بر سوانح آتش‌سوزی در مدارس متصور شد.

مدرسه

در نخستین روزهای تابستان امسال معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری از اختصاص 200میلیارد تومان برای تأمین سامانه گرمایشی استاندارد برای مدارس کشور سخن گفت.به‌گفته مرتضی رئیسی امسال با مصوبه مجلس شورای اسلامی200میلیارد تومان اعتبار از محل فروش گاز برای تأمین سامانه گرمایشی استاندارد با اولویت مدارس روستا‌یی و مناطق سردسیر اختصاص پیدا کرده است و تأثیر زیادی در کاهش تلفات سامانه‌های گرمایشی غیراستاندارد خواهد داشت.

رئیس سازمان نوسازی، ‌توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: اختصاص این اعتبار گام مهمی در زمینه استانداردسازی و افزایش سطح ایمنی سامانه‌های گرمایشی مدارس در مقابل آتش‌سوزی است که قطعا اولویت با مناطق محروم و سردسیر روستایی است.
وی افزود: ردیف بودجه جداگانه‌ای نیز برای تعمیر سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور اختصاص یافته است. وی گفت: این اعتبار 49میلیارد تومان است که به تأمین سامانه سرمایشی مدارس مناطق گرمسیر اختصاص می‌یابد.

200میلیارد هنوز تخصیص نیافته

از اعتبار 200میلیارد تومانی مصوب مجلس تا امروز خبری نیست، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: هنوز این اعتبار پرداخت نشده است و وزارت نفت باید سهم وزارت آموزش و پرورش را برای تأمین سامانه‌های گرمایشی مدارس با اولویت روستاها پرداخت کند. رئیسی افزود: وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط موظف است افزون بر دریافت نرخ گاز، یکصد ریال به‌عنوان عوارض از مشترکین دریافت کند.

پیگیری نمایندگان مجلس

موضوع تخصیص نیافتن اعتبار 200میلیارد تومانی استاندارد‌سازی‌ سامانه گرمایشی مدارس را با 2عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کردیم، عبدالوحید فیاضی در این‌باره گفت: این موضوع برای نمایندگان مجلس اهمیت فراوانی دارد و یقینا آن را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم، در عین حال باید توجه داشت که در 6‌ماه نخست امسال میزان تخصیص اعتبارات عمرانی 5درصد بوده است.
جبار کوچکی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم اظهار کرد: این موضوع قرار است یکشنبه هفته آینده در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات با معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بررسی شود.

وی با بیان اینکه این مبلغ در قبوض مشترکین گاز منظور و از آنها دریافت می‌شود، افزود: اگر این اعتبار تخصیص پیدا نکرده باشد تخلف است و یقینا مجلس به این موضوع ورود پیدا می‌کند و آن را پیگیری خواهد کرد. هر سال شاهد آتش‌سوزی در چند مدرسه هستیم که متأسفانه علت آن استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد یا فرسوده است، نیمه آذر 91بر اثر آتش‌سوزی دبستان دخترانه انقلاب روستای شین‌آباد پیرانشهر، 28دانش‌آموز مصدوم شدند. 2نفر از دانش‌‌آموزان دبستان انقلاب شین‌آباد در این حادثه جان خود را از دست دادند و 26نفر نیز به‌شدت مصدوم شدند که مداوای بسیاری از آنها همچنان ادامه دارد.

به‌گفته مسئولان هم‌اکنون بیش از 150هزار کلاس با بخاری‌های نفتی گرم می‌شوند، استفاده از بخاری نفتی برای گرمایش کلاس‌های درس مخاطراتی به‌دنبال دارد، از یک سو اغلب این بخاری‌ها فرسوده هستند و هیچ‌گاه سرویس و تعمیر نمی‌شوند و از سوی دیگر شیطنت دانش‌آموزان و بهره‌برداری ناصحیح، از مهم‌ترین مخاطرات به‌شمار می‌آیند.

تهیه 45هزار بخاری تابشی استاندارد

در واپسین روزهای مرداد 92، معاون عمرانی وزیر از تجهیز کلاس‌های مدارس روستایی به سامانه گرمایشی تابشی برای جلوگیری از آتش‌سوزی و ایمن‌سازی مدارس روستایی سخن گفت.رئیسی اعلام کرد: برخی استان‌ها ناگزیرند از بخاری استفاده کنند ولی از امسال کلاس‌های روستایی همه مناطق کشور به سامانه گرمایشی تابشی برقی تجهیز می‌شوند. به‌گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نصب این سامانه‌ها از یک سو مانع آلودگی هواست و از سوی دیگر خطر آتش‌سوزی دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند، نکته مهم‌تر اینکه هزینه‌های خرید و نصب آن کمتر از سوخت فسیلی است.

وی با بیان اینکه اولویت نصب این نوع سامانه گرمایشی مدارس کوچک روستایی است افزود: اگر اعتبارات امسال به‌صورت کامل اختصاص داده شود در مجموع 45هزار دستگاه از این نوع بخاری وارد و در مدارس روستایی کشور نصب می‌شود.

کد خبر 232577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز