همشهری آنلاین: در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» که با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و شهردار تهران برگزار شد، از امضای تفاهم‌نامه بین ایران و ۵+۱ با عنوان پیروزی بزرگ ملت ایران یاد شد.

یاد یار مهربان

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح یازدهمین دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» روز دوشنبه، چهارم آذرماه، در محل باغ کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم که محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - و علی‌اصغر فانی - وزیر آموزش و پرورش - نیز با موضوع نقش فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی در آگاه‌سازی آحاد جامعه سخنرانی کردند، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با اشاره به امضای توافق‌نامه هسته‌یی بین ایران و 5+1 گفت: پیروزی جمهوری اسلامی در صحنه جهانی را تبریک می‌گویم. پس از حدود 10 سال جریان‌سازی تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی و همه تهمت‌ها و تحریم‌ها و فشارهایی که برای ملت ما ایجاد کردند، بالاخره جامعه جهانی پذیرفت که برخورداری از غنی‌سازی و فعالیت‌های هسته‌یی حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است.

جنتی در ادامه با اشاره به توافقات صورت‌گرفته بین ایران و کشورهای 5+1 اظهار کرد: البته این گام اولیه است و تا رسیدن به پیروزی نهایی راه درازی در پیش داریم، اما این موفقیت بسیار بزرگی بود که نصیب ملت ایران شد.

او در ادامه نظام جمهوری اسلامی را یک نظام فرهنگی خواند و گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که دیگر به صورت یک دهکده کوچک درآمده است و همه ملت‌ها از نزدیک با هم زندگی می‌کنند و فرهنگ خود را انتقال می‌دهند. در این میان حراست و پاسداری از فرهنگ ملی و بومی و ارزش‌های دینی ملت ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر ارشاد با برشمردن برخی از آسیب‌های فرهنگی در دنیای امروز اظهار کرد: امروز با آسیب‌های فراوانی در حوزه فرهنگ مواجه هستیم و در این بین فناوری‌های نوین هم به این کار کمک کرده‌اند. در این زمینه آن‌چه شخصا به آن دست یافته‌ام، این است که هیچ راهی به جز ایجاد مصونیت در جامعه برای دستیابی به راه مقابله با تهاجم فرهنگی وجود ندارد.

جنتی سپس با بیان این‌که مصونیت از آسیب‌های فرهنگی را باید از دوران طفولیت و از مدارس آغاز کرد، ادامه داد: در دوران تحصیل از جمله دوران دبستان و راهنمایی نقش کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین مربیان و معلمان در ارتقای فرهنگ و مصونیت جامعه بدیهی است.

او همچنین اظهار کرد: وزارت ارشاد به عنوان یک دستگاه حاکمیتی موظف است از سالم‌سازی محیط‌های فرهنگی جامعه مراقبت کند و نسبت به انتشار کتاب‌های مفید و مؤثر در جامعه متناسب با فرهنگ دینی و ملی ما حساسیت داشته باشد. همچنین همه دستگاه‌های فرهنگی کشور که دل‌شان برای فرهنگ کشور می‌تپتد، باید به این موضوع کمک کنند. از این منظر اقدام شهرداری تهران و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در حوزه فعالیت‌های فرهنگی قابل تقدیر و ستایش است.

جنتی درباره برگزاری نمایشگاه «یاد یار مهربان» اظهار کرد:‌ بدون شک نقش این نمایشگاه در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی بویژه در مدارس و مساجد انکارناپذیر است.

او همچنین گفت: البته چیزی که باید به آن اشاره کنم، این است که در انتخاب کتاب‌های متناسب با شرایط سنی دانش‌آموزان و دقت در محتوای کتاب‌ها باید دقت شود تا این کتاب‌ها مطابق با ارزش‌های دینی و ملی ما باشند.

جنتی درباره پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری جلسه‌ای برای همکاری هر چه بیش‌تر بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت ارشاد با تمام توان در خدمت وزارت آموزش و پرورش است تا با همکاری تنگاتنگ با شهرداری بتوانیم به نحو مطلوبی مسؤولیتی را که بر دوش داریم، انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر فانی - وزیر آموزش و پرورش - به توصیه‌های حسن روحانی - رییس جمهور کشورمان - در ابتدای سال تحصیلی در رابطه با راه‌اندازی زنگ کتاب‌خوانی، گفت‌وگو و انشا اشاره کرد و گفت: این توصیه‌ها که خطاب به آموزش و پرورش، فرهنگیان و دانش‌آموزان بود، در نمایشگاه «یاد یار مهربان» متجلی است.

فانی با اشاره به برپایی نمایشگاه «یاد یار مهربان» افزود: با برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی می‌توان فرهنگ کتاب‌خوانی را در بین دانش‌آموزان تقویت کرد.

وزیر آموزش و پرورش سپس درباره فعالیت‌های راهبردی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست آموزش و پرورش در حال حاضر مدرسه‌محوری است، یعنی مدرسه باید محور تربیت و تعلیم باشد و بقیه ارکان آموزش و پرورش باید در خدمت مدرسه باشد.

او ادامه داد: لازم است دانش‌آموزان خود را تنها به کتاب‌های درسی محدود نکنند. در مدرسه معلم باید به عنوان عنصر فرآیند تعلیم و تربیت تلاش کند دانش‌آموزان را نسبت به کتاب‌خوانی، خلاقیت و پرسش‌گری تقویت کند.

او همچنین گفت: خرید و داشتن کتاب هدف نیست، بلکه استفاده از آن، خواندن و تدبیر کردن لازمه اصلی ما در آموزش و پرورش است.

فانی سپس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که زمانی مشخص کند تا با او در زمینه همکاری دو وزارت‌خانه به یک موافقت‌نامه برسند تا بتوانند تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در آموزش و پرورش به نتیجه برسانند.

او همچنین گفت: از آقای قالیباف نیز می‌خواهیم وقتی تعیین کند تا زمینه‌های همکاری‌های بیش تر بین آموزش و پرورش و شهرداری تهران را در حوزه‌های مربوطه بررسی کنیم.

در ادامه این مراسم، محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - ابتدا درباره امضای تفاهم‌نامه ژنو، گفت: من هم این پیروزی را به همه ملت ایران تبریک می‌گویم. این پیروزی ثبت شد که به قدرت‌های یک‌جانبه‌نگر و زورگر بفهماند که با ظلم و زور نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. این افتخار برای ملت ایران باقی ماند که این مهم را به اثبات رساند، اما باید بدانیم که در ادامه، راه سختی در پیش داریم.

شهردار تهران در ادامه پس از تبریک هفته بسیج گفت: معتقدم در جامعه نیازمند شهروند آگاه و مسؤول و همچنین مشارکت‌پذیری شهرداری هستیم و در این بین داشتن شهروند آگاه به مسائل فرهنگی که در رأس آن‌ها کتاب است، ضروری است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، علی‌اصغر فانی - وزیر آموزش و پرورش - و محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - از خانواده‌های ناشرانی که در طول یک سال گذشته از دنیا رفته‌اند، تقدیر شد. در این بخش از خانواده‌های محمد زهرایی - مدیر انتشارات کارنامه -، محمدرضا علیان جاسبی - مدیر انتشارات پیام آزادی - و شاپور گهواره‌ای - مدیر انتشارات کتاب ایران - تجلیل شد.

کد خبر 240108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز