گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: وارد سومین‌ماه سال تحصیلی شدیم ولی از توزیع شیر در مدارس خبری نیست و شیر همچنان در قفس اعتبار حبس شده است.

گویا آموزش و پرورش توان مالی توزیع شیر بین دانش‌آموزان را ندارد و این احتمال می‌رود به‌دلیل کمبود اعتبار یا توزیع شیر در مدارس قطع شود و یا تعداد نوبت توزیع کاهش یابد.از طرفی آلودگی هوا در کلانشهرها از راه رسیده است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در هوای آلوده، مصرف شیر باید افزایش یابد، زیرا شیر به‌دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است.

با وجود این مسئولان ذی‌ربط پاسخی درباره زمان آغاز اجرای طرح توزیع شیر در مدارس نمی‌دهند و بهانه‌ای که می‌آورند، کمبود اعتبارات است که بهانه‌ای برای اجرا نشدن بسیاری از طرح‌هاست.علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اخیرا گفت: برای آغاز توزیع شیر باید اعتبارات لازم تأمین شود، به محض آماده شدن این اعتبارات، توزیع شیر آغاز می‌شود. وی افزود: بارها تأکید کرده‌ام هیچ کار نویی را آغاز نمی‌کنم، مگر آن را به آخر برسانم؛

توزیع شیر نیز یکی از اقداماتی است که باید پس از آغاز به نتیجه برسد.پیش از اظهارات وزیر آموزش و پرورش و در نیمه مهر امسال برخی رسانه‌ها از احتمال توزیع نشدن شیر رایگان در مدارس به‌علت تأمین‌نشدن اعتبار آن خبر دادند که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس کمیته ملی شیر مدارس با رد این خبر به همشهری گفت: ما به‌دنبال تأمین مالی اجرای طرح توزیع رایگان شیر در مدارس هستیم.وحید کیارشی توزیع شیر در مدارس را جزو وظایف اصلی آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: این طرح در بازه زمانی 3‌ماهه قابل اجراست و عجله‌ای برای اجرای زودتر نداریم، می‌خواهیم مطالبه‌ای باقی نماند.

کاهش توزیع شیر و سونامی پوکی استخوان

البته در 2سال گذشته نیز چنین مشکلی با وجود اعلام چند برابر شدن بودجه آموزش و پرورش از سوی معاون اول رئیس‌جمهور سابق بروز و طرح توزیع شیر در مدارس را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.آغاز توزیع شیر با تأخیر چند ماهه همراه شد، توزیع آن نامرتب بود و سال گذشته به‌جای 70نوبت، به‌طور میانگین 25نوبت شیر رایگان بین دانش‌آموزان توزیع شد، ‌افزون بر اینها از جمعیت هدف این طرح که گفته شده بود همه 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز کشور هستند کاسته شد. دانش‌آموزان دبیرستانی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی از شیر محروم شدند.

حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع شیر ایران، مهر امسال گفت: سال تحصیلی 92-91 به‌علت تأمین ‌نشدن اعتبار طرح توزیع شیر رایگان در مدارس، تنها 30درصد این طرح اجرا شد و به جای 70نوبت، 25نوبت شیر در مدارس کشور توزیع شده است.
زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز هفته گذشته با انتقاد از اختلال در روند توزیع شیر در مدارس به فارس گفت: برنامه شیر مدرسه دچار مشکل شد و به‌جای 70نوبت شیر به‌طور متوسط 25نوبت شیر بین دانش‌آموزان توزیع شد بنابراین سونامی پوکی استخوان در کشور در راه است.

هدف توزیع شیر بین دانش‌آموزان

طرح توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان با هدف کاهش فقر جسمانی، افزایش سلامتی و کاهش بیماری و اصلاح الگوی مصرف از سال79 اجرا می‌شود. براساس این طرح، دانش‌آموزان باید طی 70نوبت، 14کیلوگرم شیر در یک سال تحصیلی دریافت کنند. جمعیت هدف این طرح نیز همه دانش‌آموزان دختر و پسر در مهد‌های کودک‌، پیش‌دبستانی‌ها، دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم مدارس دولتی و غیردولتی تعریف شده است.

در عین حال کیفیت شیر مدارس با توجه به گران‌شدن قیمت شیر، همواره با شک و تردید روبه‌رو بوده است. مرداد امسال باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود براساس نتایج یک تحقیق 75درصد ترکیبات شیر مدارس آب است.دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، مدیر مؤسسه تغذیه و سلامت و توسعه در این‌باره گفت: مصرف لبنیات زمانی که قیمت فرآورده‌های لبنی تقریباً پایین بود و شیر با یارانه به فروش می‌رسید هم پایین بود.

به هر روی باید منتظر تأمین اعتبار طرح توزیع رایگان شیر در مدارس بمانیم، یقینا جمعیت هدف این طرح نیز بستگی به میزان تأمین اعتبار طرح دارد. با توجه به گرانی شیر، مصرف لبنیات در جامعه به‌طور چشمگیری کاهش یافته و امید است توزیع 70نوبت شیر بین همه 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز، مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و فرهنگیان به‌زودی آغاز شود.

کد خبر 239850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز