رنگ‌های پریده، هوای مه‌آلود سنگین، سرفه‌های پی‌در پی شهر. هشدار برای کودکان که بیش‌ترین آسیب را می‌بینند و شهر که غرق دود می‌شود. آلودگی هوای تهران معضلی است که حل شدنش کمی سخت است.

دوچرخه

هر سال با فصل سرما و وارونگی، آلودگی هوا معضل اصلی شهروندان می‌شود. مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن‌های سوخته نشده و ترکیبات سربی از موادی هستند که باعث آلودگی هوا می‌شوند. و وای اگر باران نبارد...

حشمت الله بسطامی، مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره‌ی کیفیت هوای تهران به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«در هفته‌ی گذشته رشد ناگهانی در شاخص هوای تهران وجود داشت که در نتیجه‌ی آن کمیته‌ی مواقع اضطراری آلودگی هوا تشکیل جلسه داد.»

او می‌گوید:« طرح زوج و فرد شدن تردد وسایل نقلیه از در منازل، تعطیلی مدارس ابتدایی و پیش دبستانی‌ها و تعطیلی فعالیت شرکت‌های شن و ماسه که یکی از منابع تولید کننده ذرات معلق در هوا هستند، از تصمیم‌هایی بود که در این جلسه گرفته شد.»

بسطامی با اشاره به تأثیر وزش باد و ریزش باران چند روز اخیر، در کاهش آلودگی هوای تهران، یادآوری می‌کند:« با تعطیلی مدارس ابتدایی از خروج کودکان از خانه جلوگیری می‌شود و همین باعث می‌شود، کم‌تر آسیب ببینند. هم‌چنین از حجم ترافیک شهر به دلیل این‌که والدین کودکان، آن‌ها را نمی‌رسانند، کاسته می‌شود. با ادامه‌ی این روند از ذرات معلق موجود در هوا کاسته شده و شرایط پایدار جوی ظاهر می‌شود، هرچند که هم‌چنان وارونگی دما در پایتخت خواهیم داشت.

وارونگی دما همیشه در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و در فصل‌های سرما بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد، در وارونگی هرچه به ارتفاع افزوده می‌شود، به جای این‌که دما کاهش پیدا کند، با افزایش دما روبه‌رو می‌شویم که در نتیجه‌ی آن،  در سطح تنفسی هوا سکون نسبی صورت می‌گیرد که باعث افزایش غلظت آلاینده‌های هوا  می‌شود.»

آلودگی هوای تهران مسئله‌ی پیچیده‌ای است. خودروسازان که خودروهای بی‌کیفیت می‌سازند. کیفیت سوخت، کاهش بارندگی و رعایت نکردن شهروندان و افزایش تردد خودروهای تک سرنشین ... از عوامل آن است. آلودگی هوای تهران یک مسئله‌ی زیست محیطی جدی است. مخصوصاً ‌که کودکان بیش‌ترین آسیب را می‌بینند. بیماری‌های تنفسی، آلرژی و سرطان دستاورد این هوای آلوده است. امید که یک برنامه‌ریزی جدی این شهر را از این معضل جدی رها کند و دیگر شهر سرفه نکند.

کد خبر 239634
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز