همشهری آنلاین: اجلاس گروه کاری تدوین رژیم حقوقی دریای خزر با حضور هیات های عالی پنج کشور ساحلی از جمله جمهوری اسلامی ایران در مسکو ظهر روز جمعه با پیام مخالفت با حضور کشورهای خارجی در این پهنه آبی به کار خود پایان داد.

اجلاس تدوین رژیم حقوقی خزر در مسکو به کار خود پایان داد

به گزارش ایرنا، معاون آسیا - اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این اجلاس گفت: پنج کشور همسایه خزر پس از دو روز بحث و تبادل ظر درباره مسایل باقیمانده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توافق کردند همکاری ها را تا دستیابی به توافق نهایی ادامه دهند.

ابراهیم رحیم پور افزود: 90 درصد متن کنوانسیون رژیم حقوقی خزر نهایی شده است و در این نشست درباره باقیمانده مسایل که اهمیت زیادی نیز دارد، تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس پیش نویس بیانیه چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر که قرار است نیمه دوم سال آینده میلادی در آستاراخان روسیه برگزار شود، مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: دریای خزر هم به لحاظ امینتی و نظامی، محیط زیست و تردد آزاد کشتی ها و هم مسایل مربوط به بستر و زیربستر اهمیت زیادی دارد که در این زمینه تاکنون تفاهم نشده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: در این اجلاس نمایندگان کشورها نظرات خود را درباره موضوعات باقیمانده ارائه کردند که شروعی برای تعیین حدود پنج کشور محسوب می شود.

رحیم پور با اشاره به اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره خودداری کشورهای خارج از منطقه به تحمیل مواضع خود به کشورهای ساحلی خزر گفت: همه کشورهای ساحلی خزر بویژه ایران و روسیه با حضور کشورهای خارجی بدون هماهنگی پنج کشور در این منطقه مخالف هستند.

معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: خزر دریای صلح و دوستی است و در اجلاس بعدی کارگروه ویژه تدوین رژیم حقوقی به تصمیم گیری های مهمی خواهیم رسید.

وی افزود: دریاچه خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان شرایط ویژه ای بعد از فروپاشی شوروی پیدا کرده است که مذاکرات پنج کشور ساحلی برای تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی از 17 سال قبل آغاز شد و ادامه دارد.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشه در آیین گشایش اجلاس خزر در مسکو اعلام کرد: حضور نظامی کشورهای خارج از منطقه در دریای خزر پذیرفتنی نیست.

لاوروف گفت: بسیار اهمیت دارد که دریای خزر به عنوان منطقه صلح، دوستی و مناسبات حسن همجواری حفظ شود.

وی افزود: روسیه تصمیم قاطع دارد که به موافقت نامه های موجود درباره مسایل عمده دریای خزر درون کشورهای ساحلی آن (روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ایران) پایبند باشد.

وی این کشورها را تنها کشورهایی که ˈحق حاکمیت انحصاری در این دریا و منابع آنˈ دارند، ذکر کرد.

وزیرخارجه روسیه همچنین تشریح کرد: این وظیفه، دشواری هایی به همراه دارد که ˈتلاش برخی کشورها و سازمان های خارج از منطقه خزر برای تحمیل منافع و شیوه خود بر کشور های ساحلیˈ از آن جمله است.

وی این گروه از کشورهای خارج از منطقه خزر را متهم کرد که تلاش می کنند تا کشورهای ساحلی دریای خزر را علیه یکدیگر تحریک کنند.

در اجلاس گروه کاری خزر معاونان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران ، روسیه ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان درباره تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر از جمله نقشه های کارتوگرافی و نحوه تعیین خطوط مبداء در خزر و همچنین پیش نویس سند نهایی چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی تبادل نظر کردند.

این نشست مهم منطقه ای روز گذشته با حضور معاونان وزرای خارجه پنج کشور ساحلی خزر در مسکو آغازشد.

کد خبر 239627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز