رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون تهران گفت: کشورها به میزان منافع نفتی و اقتصادی که از دریای خزر بهره‌برداری می‌کنند، به همان میزان متعهدند تا محیط‌زیست را حفظ و از استانداردهای بین‌المللی که مورد تأیید کنوانسیون است، پیروی کنند.

همچنین شرکت‌های بزرگ چندملیتی که در منطقه خزر فعالیت می‌کنند، باید مطابق با استانداردهای جهان و در راستای اهداف پروتکل‌های کنوانسیون تهران (خزر) عمل کنند. ابتکار افزود: از طرف دکتر روحانی حمایت و پشتیبانی خود را از اجرای تعهدات کنوانسیون تهران و همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران برای هرچه بهتر اجرا شدن کنوانسیون اعلام می‌کنم و امیدواریم در جلساتی که با سران کشورهای عضو در این خصوص برگزار می‌شود، روسای این کشورها از تعهدات این کنوانسیون حمایت کنند. وی با بیان اینکه امیدواریم بزرگداشت دهمین سال عملیاتی‌شدن این کنوانسیون نقطه عطفی برای توجه هر چه بیشتر به مسئله حفظ دریای خزر باشد، خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها در ساختار کنوانسیون و در پیشبرد الزامات اولیه کنوانسیون اقدامات زیادی صورت گرفته و از جایگاه بهتری نسبت به گذشته درخصوص جایگاه حقوقی و اجرایی برخوردار شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جا دارد نگاه ویژه‌ای نسبت به اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و جوامع محلی نه‌تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای ساحلی دریای خزر داشته باشیم و نسبت به اقداماتی که درخصوص حفظ محیط‌زیست منطقه انجام داده‌اند، از آنها تشکر کنیم. ابتکار تصریح کرد: با وجود آنکه ساختمانی آماده کردیم تا عملیات اجرایی را مدیریت کنیم، اما مهم‌ترین موضوع انتقال دبیرخانه به یکی از کشورهای منطقه است تا از داخل مدیریت درست اعمال شود. مسئله با اهمیت دیگر تصویب 2 پروتکل الحاقی این کنوانسیون است که امیدواریم در نشست بعدی تصویب شود.

ابتکار با بیان اینکه برنامه‌های بسیاری درخصوص مسائل محیط‌زیست صورت گرفته است، افزود: نخستین جلسه شورای حفاظت محیط‌زیست به ریاست رئیس‌جمهور پس از 7 سال برگزار و در آن بر جمع‌آوری و تصفیه‌ فاضلاب‌های شهری تأکید شد تا در دستورکار شهرداری‌ها قرار گیرد که نقش خود را در قبال یکی از اعضای کنوانسیون برای حفظ محیط‌زیست ایفا کنیم. این گزارش می‌افزاید، کنوانسیون حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) 13آبان 1382با حضور معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزیر محیط‌زیست جمهوری آذربایجان و معاونین وزرای محیط‌زیست جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان در تهران با هدف حفاظت و نگهداری از محیط‌زیست دریای خزر امضا شد.

 

کد خبر 237666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز