سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شورای صنفی نمایش در خانه سینما تشکیل می‌شود. رئیس هیات مدیره خانه سینما از تشکیل شورای صنفی نمایش فیلم با حضور نمایندگان اصناف خانه‌سینما در پایان سال۹۲ خبر داد.

فرهاد توحیدی افزود: آیین‌نامه شورای صنفی نمایش در پایان هر سال تنظیم و اعضای آن مشخص می‌شوند، بنابراین به طور طبیعی امسال نیز این اتفاق رخ خواهد داد. وی با بیان اینکه پس از تنظیم آیین‌نامه جدید شورای صنفی، این شورا بار دیگر در خانه سینما برپا خواهد شد ادامه داد: آیین‌نامه این شورا در پایان سال جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر قرار باشد تغییراتی در آن اعمال شود این اتفاق رخ می‌دهد و در غیر این صورت با آیین‌نامه فعلی شورا در خانه سینما تشکیل خواهد شد. شورای صنفی نمایش همواره با حضور نمایندگان خانه سینما تشکیل می‌شد ولی بعد از روی کار آمدن جواد شمقدری، اتحادیه تهیه‌کنندگان جای خانه سینما را در این شورا گرفت. حالا که شمقدری رفته و خانه سینما باز شده احتمالا باید شاهد بازگشت شورای صنفی به جامعه اصناف سینمایی کشور باشیم. این در حالی است که رئیس فعلی شورای صنفی نمایش موافق این اتفاق نیست.

شورای صنفی به خانه سینما بازگردد

کارگردان فیلم «مرهم» گفت: شورای صنفی نمایش فیلم باید بار دیگر به خانه سینما بازگردد و با حضور صاحبان فیلم و سینما تشکیل شود.علیرضا داوودنژاد افزود: به‌طور کلی شرایط کنونی سینما، ازجمله اکران، نیازمند تغییر بوده و برای ساماندهی شرایط کنونی سینما باید سازوکار جدیدی در تولید و توزیع و نمایش فیلم تعریف شود.وی یادآورشد: شورای صنفی نمایش فیلم باید از صاحبان فیلم و صاحبان سینما تشکیل شود که این مهم‌ترین نکته در ساماندهی سینماست.

کارگردان فیلم «کلاس هنرپیشگی» تأکید کرد: شورای صنفی نمایش فیلم قاعدتا باید به خانه سینما بازگردد.داوودنژاد در عین حال توضیح داد: پس از مشخص شدن ترکیب شورای صنفی نمایش فیلم، مهم نیست که این شورا در خانه سینما، شورای‌عالی تهیه‌کنندگان یا انجمن سینماداران تشکیل شود و مهم حضور صاحبان اصلی سینما و فیلم‌ها در این شوراست.وی گفت: کارگردانان سینما در سال‌های اخیر در شورای صنفی نمایش‌فیلم نماینده‌ای نداشتند، معتقدم مناسبات در این بخش باید مشخص شود.

کارگردان فیلم «نیاز» ادامه داد: عضو مجمع فیلمسازان و شورای‌عالی سینما هستم و معتقدم با تغییرات لازم، احتمالا مرزبندی‌ها تغییر کرده و در شکل جدید، اعضای جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ممکن است به شورای‌عالی سینما برگردند که این روند پس از انتخابات شورای‌عالی و انجام تحولات مشخص خواهد شد.

بهبود اکران با بازگشت شورای صنفی به خانه سینما

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» نیز با بیان اینکه بازگشت شورای صنفی نمایش فیلم به خانه سینما، وضعیت اکران آثار سینمایی را بهبود می‌بخشد، افزود: شورای صنفی نمایش فیلم در دوره مدیریت سابق سینما و با هدف سهم‌خواهی از سینما تشکیل شد. حسن برزیده در شورای صنفی نمایش فیلم که پیش‌تر در خانه سینما تشکیل می‌شد، به عنوان نماینده کارگردانان در این شورا حضور داشت.وی گفت: کارگردانان در شورای صنفی نمایش به‌علت ذی‌نفع نبودن در مسائل مالی آثار سینمایی، عادلانه و بدون اغراض شخصی و رفاقت گونه در این شورا نظر می‌دادند.

برزیده ادامه داد: شورای صنفی نمایش فیلم وظیفه نظارت بر اجرای دقیق قوانین اکران را برعهده دارد، از این‌رو قرار نیست کار خاصی در این شورا انجام شود که تهیه‌کنندگان را نگران کند، ضمن آنکه تهیه‌کنندگان در این شورا نمایندگانی دارند.وی گفت: ترکیب گروه‌های مختلف که بخشی از آنان شامل کارگردانان می‌شود، کمک می‌کند تا زد وبند و باندبازی در اکران آثار کمتر دیده شود از این‌رو معتقدم بازگشت شورای صنفی نمایش فیلم به خانه سینما به بهبود وضعیت اکران آثار سینمایی کمک می‌کند.

برزیده ادامه داد: پس از تعطیلی خانه سینما در دوران جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی، نمایندگان کارگردانان در بخش‌های مختلف حذف شدند و آقایان به‌صورت غیرقانونی کارگردانان را از بخش‌های مختلف ازجمله شورای پروانه ساخت حذف کردند. کارگردان فیلم سینمایی «مزارشریف» تأکید کرد: شورای صنفی نمایش فیلم باید به اصناف بازگردانده شود و صنوف سینمایی نیز تنها شامل تهیه‌کنندگان نشده و ترکیبی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، سینماداران و نماینده وزارت ارشاد در این شورا درباره اکران آثار سینمایی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

برزیده ادامه داد: کارگردانان به‌علت اینکه منافع مالی در قبال آثار سینمایی نداشتند، گاه در برابر نظرات نادرست در شورای صنفی نمایش فیلم ایستادگی می‌کردند اما با حذف این گروه، شرایط در این شورا به‌گونه دیگری رقم خورد.وی درباره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان فیلم که در دوره پیشین تشکیل شد، گفت: این تشکل برای سهم خواهی در سینما در دوره مدیریت سابق سازمان سینمایی به‌وجود آمد.

عضو کانون کارگردانان ادامه داد: حتی در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، مدیران سابق سینما برای به‌وجود آوردن گروه‌های جدید، فشار بیشتری را وارد کردند و تا‌کنون نیز از طریق این گروه‌ها فشار آورده‌اند، درصورتی که چنین گروه‌هایی وجاهت قانونی ندارند.برزیده این رفتارها را غیراخلاقی دانست و گفت: کابوسی وحشتناک در سال‌های اخیر برای سینمای ایران اتفاق افتاد و باید این کابوس‌ها را زودتر فراموش کرده و به عقلانیت بازگردیم و امور را به صنوف سینمایی بسپاریم.

اجازه تشکیل شورای صنفی نمایش را در خانه سینما نمی‌دهیم

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما با بیان اینکه شورای صنفی نمایش تحت مالکیت تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینماست، گفت: اجازه تشکیل این شورا را در خانه سینما نمی‌دهیم. سیدضیاء هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا، با یادآوری اینکه پیش‌تر شورای صنفی نمایش زیرمجموعه خانه سینما بوده است، افزود: صحبت‌های مطرح‌شده درباره تشکیل شورای صنفی نمایش فیلم در خانه سینما به‌منظور رفع اختلافات در این مجموعه مطرح شده است. وی توضیح داد: براساس فصل سوم اساسنامه خانه سینما، هیچ صنف تهیه‌کننده‌ای نمی‌تواند عضو این نهاد شود و ادعای برخی تهیه‌کنندگان سینما درست نبوده و غیرقانونی است.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما با تأکید بر اینکه به هیچ وجه شورای صنفی نمایش فیلم متعلق به خانه سینما نیست، ادامه داد: در گذشته چون اختلافاتی بین تهیه‌کنندگان سینما درباره مکان استقرار شورای صنفی نمایش بود در محل خانه سینما جلسات آن تشکیل می‌شد، اما این شورا تعلقی به این نهاد ندارد و ما اجازه نمی‌دهیم این شورا به خانه سینما منتقل شود. این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه اگر آیین‌نامه جدیدی بخواهد نوشته شود، باید توسط سینمادار، تهیه‌کننده و پخش‌کننده تدوین شود، اظهار داشت: آیین‌نامه جدید می‌بایست جهت اطلاع و نظارت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فرستاده شود، اما این موضوع هیچ ارتباطی به این وزارتخانه نداشته و فقط جنبه آگاهی و اطلاع‌رسانی دارد.

کد خبر 239237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز