گروه ادب و هنر: سابقه حجت‌الله ایوبی در مدیریت فرهنگی، از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه گرفته تا ریاست مؤسسه فرهنگی اکو که آخرین سمت او پیش از ریاست سازمان سینمایی کشور بود، خیلی‌ها را به‌سامان‌یافتن اوضاع آشفته سینمای ایران امیدوار کرد.

ایوبی-شمقدری


البته با وجود تلاش‌های تیم جدید مدیریت سینمایی کشور و کارهایی چون بازگشایی خانه سینما، بسیاری از اهالی سینما، هنوز به برآورده‌شدن انتظارهای‌شان با قطعیت امید ندارند. بیش از 80روز از حضور ایوبی در سازمان سینمایی کشور می‌گذرد، البته او معتقد است: مدت حضور را باید ثانیه‌ای حساب کرد نه روزانه؛ چون هر ثانیه‌ در سینما خبری است.

اگر از او بپرسید در این مدت، غیراز بازگشایی خانه سینما، چه اقدام قابل‌توجه دیگری برای سینما انجام داده است، می‌گوید: در هشتاد و چند روز سپری شده از دوران مدیریت ما، سعی کردیم اعتماد از دست رفته‌ سینماگران را به دولت بازگردانیم که به‌نظرم برگشته است و این موضوع را مهم‌ترین کار می‌دانم، چون کار دشواری است. ما با یک جامعه سینمایی متشتت و با گرفتاری‌های فراوان و درگیری‌های بی‌سابقه مواجه بودیم، جامعه‌ای که در سال‌های اخیر پایش از سازمان سینمایی کاملا قطع شده بود.

او می‌افزاید: با توجه به حساسیت بالایی که جامعه سینمایی دارد، امروز می‌توانیم خرسند و امیدوار باشیم که این اعتماد از دست رفته به جامعه فهیم‌، پرافتخار و بزرگ سینمای کشورمان، بازگشته است. بازگشت این اعتماد، کار آسانی نبود و ما زمان زیادی صرف ملاقات‌های متعدد با صنوف مختلف سینمایی کردیم.

خانه سینما، خانه امید

البته ظاهراً، مهم‌ترین اقدام مدیریت جدید، بازگشایی خانه سینما بوده است. اقدامی که به قول ایوبی باعث شد امید و انگیزه به جامعه سینمایی کشور بازگردد و اهالی سینما در انتخابات صنف‌های مختلف سینما حضور جدی داشته باشند.

رئیس جدید سازمان سینمایی کشور همچنین از رویدادهایی همچون جایزه شهید آوینی، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کودک نام می‌برد و معتقد است 3ماه، برای تأمین بودجه و ایجاد مقدمات برای برگزاری جشنواره‌ها در فضای جدید جامعه، زمان زیادی نیست.

برگزاری کارگروه‌های سینمایی با موضوعات مرتبط با سینما، از دیگر اقداماتی است که ایوبی برمی‌شمارد و می‌افزاید: 4کارگروه بسیار خوب برگزار شد که از زمان زنده‌یاد سیف‌الله داد تا‌کنون برگزار نشده بود. همچین کارگروه‌های «انقلاب اسلامی»، «دفاع‌مقدس»، «سینمای دینی» و «امید» با حضور صاحب‌نظران برگزار خواهد شد.

مدیریت کوچک و چابک

اما سازمان سینمایی کشور در همین مدت اندک، دچار تغییر و تحولات جدی شده است. ایوبی در این‌باره می‌گوید: انتصاب‌ مدیران، فرایندی زمان‌بر بود. فکر می‌کنم همه اهالی سینما تأیید می‌کنند انتخاب‌های معقولی داشته‌ایم و افراد خوب، امین و علاقه‌مند به سینما را برگزیده‌ایم. ما همچنین سعی کردیم ساختار سازمان سینمایی را کوچک‌تر‌، چابک‌تر و عملیاتی‌تر کنیم.

با توجه به اینکه تنها 2‌ماه تا نوروز سینمایی کشور، زمان باقی‌است، یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان سینمایی، پرداختن به این رویداد مهم سینمای کشورمان است. ایوبی با اشاره به آغاز جلسات و فعالیت‌ها برای جشنواره فیلم فجر می‌گوید: هیأت برگزارکننده جشنواره‌ فیلم فجر از کسانی که سابقه طولانی دارند، تشکیل شده است تا نخستین جشنواره‌ فیلم فجر دولت تدبیر و امید، خوب برگزار شود اما متأسفانه در این هشتاد و چند روز گذشته ما جزو یکی از معاونت‌های پر مشکل وزارت ارشاد بودیم، هستیم و با کمال تأسف، گویی برخی دوستان می‌خواهند وقت و انرژی ما را صرف حاشیه‌ها کنند.

محکم بر صندلی‌ها نشسته‌ایم


او با گلایه از افرادی که به زعم او دوست ندارند سینمای ایران سر و سامان بگیرد و تلاش می‌کنند تیم جدید سازمان سینمایی به حاشیه رانده شود، می‌گوید: اینجا انسان‌های با تدبیر‌، علاقه‌مند و محکمی بر صندلی‌هایشان نشسته‌اند و اجازه نمی‌دهند وقت مدیریت سینمایی کشور صرف حاشیه‌ها شود بنابراین ما در مسیر واقعی خودمان حرکت می‌کنیم. ایوبی که از ساحل آرام و امن مؤسسه فرهنگی اکو به دریای پر از تلاطم و ماجرای سینمایی آمده است، از پیش‌بینی‌اش درباره حاشیه‌های کار در سازمان سینمایی کشور می‌گوید: پیش از حضورم، مطمئن بودم کار فرهنگی و هنری در کشور، به‌خصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش‌های هنری آن حاشیه‌هایی به‌دنبال دارد، اما نه تا این حد که تمام انرژی و وقت مجموعه را بگیرد. البته می‌دانستم بخشی از این اتفاقات در اختیار مدیر نیست و بیرون از مجموعه اتفاق می‌افتد اما تصور می‌کردم اینجا مدیریتی داشته و این مدیریت تمام‌شده است و کارها به مدیر بعدی سپرده می‌شود، درحالی‌که الان فهمیدم مدیریت و نگاهی که بر اینجا حاکم بوده، تمام نشده است و همچنان ادامه دارد.

کد خبر 240016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز