سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خدمات‌رسانی فرهنگی موسسه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک به‌ دلیل ساخت‌وساز و طرح اصلاح معماری ساختمان به‌مدت یک‌ماه متوقف خواهد شد.

موزه

به گزارش ایسنا، براساس اعلام مسئولان این موزه، اقدام یادشده در تداوم طرح پنج ساله‌ اصلاح معماری ساختمان این موقوفه‌ آستان قدس رضوی انجام می‌شود.

سیدمجتبی حسینی - مدیرعامل موسسه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک - در این‌باره گفت: موسسه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک به‌عنوان یکی از موقوفات خاص آستان قدس رضوی، در چهار سال گذشته براساس یک برنامه‌ مدون با بهره‌گیری از نگاه ویژه‌ آستان قدس رضوی به موقوفات آن سازمان معظم، کوشیده است برنامه‌هایی مشخص را به اجرا درآورد.

یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها طرح اصلاح معماری موسسه به‌شمار می‌آید.

او ادامه داد: برای رفع برخی ایرادهای سخت‌افزاری و ساختمانی، استفاده از فضاهای مرده و بدون کاربری، گسترش خدمات فرهنگی، به‌روزرسانی و استانداردسازی کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک، از چهارسال پیش، ناگزیر شدیم برای انجام اصلاحات معماری و ساختمانی تدبیرهایی بیندیشیم.

بنابراین طرح اصلاح وضعیت معماری شکل گرفت و عملیات اجرایی هم‌خوان آن طرح آغاز شد.

وی تأکید کرد: نکته‌ مهم در این میانه، آن بود که نمی‌خواستیم با وجود عملیات ساختمانی، خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان و دوست‌داران را تعطیل و متوقف کنیم تا پس از پایان عملیات، خدمات‌رسانی دوباره از سر گرفته شود.

از این‌ رو، از همان زمان کارهای ساخت‌وساز و اصلاح معماری بدون تعطیلی خدمات‌رسانی به مخاطبان آغاز شد.

به گفته‌ حسینی، براساس طرح‌های انجام‌شده، فاز ابنیه و سخت‌افزار اصلاح وضعیت معماری موسسه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک تقریبا تا اواخر بهار سال 1393 به پایان می‌رسد و پس از آن، معماری و احیا و تجهیز فضاهای داخلی به‌روزرسانی خواهد شد.

مدیرعامل موسسه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک بیان کرد: همه‌ این اقدامات همزمان با فعال بودن و باز بودن مجموعه انجام شده و خدمات فرهنگی بدون تعطیلی به مخاطبان ارائه شده و نه‌تنها خدمات فرهنگی به‌شیوه‌ گذشته ادامه داشته که توسعه نیز پیدا کرده است.

برای نمونه، سالن‌ها، تالارها و نمایشگاه‌های دائمی و موقت موزه از فضایی با مساحت حدود 900 مترمربع به فضایی 1200 مترمربعی تبدیل شده است.

در پایان طرح اصلاح وضعیت معماری، سالن‌ها و تالارهای موزه بیش از 2200 مترمربع در دو طبقه خواهد شد.

خدمات‌رسانی کتابخانه‌یی اکنون در فضایی به اندازه‌ 720 مترمربع در یک طبقه انجام می‌شود که با پایان یافتن عملیات ساختمانی به 1400 مترمربع در سه طبقه گسترش خواهد یافت.

او افزود: اکنون در مراحل پایانی این طرح، ساخت‌وسازها در یک برهه‌ زمانی یک‌ماهه به‌گونه‌ای است که سروصدای ایجادشده برای مخاطبان و مراجعه‌کنندگان آزاردهنده خواهد بود و امکان خدمات‌رسانی مناسب را از ما خواهد گرفت.

با وجود بررسی‌های فراوان، شرایط و مزاحمت‌های ساخت‌وساز به‌گونه‌ای بود که امکان دیگری به‌جز تعطیلی موقت خدمات‌رسانی فرهنگی پیش روی ما نمی‌گذاشت.

از این‌ رو، مجبور شدیم در این مرحله، یک توقف کوتاه‌مدت در فرآیند خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان قرار دهیم تا پس از آن، باز با امکانات و توان کامل در خدمت علاقه‌مندان و دوست‌داران کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک باشیم.

تعطیلی خدمات‌رسانی موزه‌ ملک از یکم آذر تا اول دی 1392 به‌مدت یک‌ماه است و در این مدت، بهره‌گیری از امکانات کتابخانه‌ای و بازدید از موزه برای پژوهشگران و علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی و وب‌سایت امکان‌پذیر خواهد بود.

علاقه‌مندان و دوست‌داران برای دریافت اطلاعات بیشتر در این‌باره می‌توانند با شماره تلفن 66751291 روابط عمومی موسسه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک تماس بگیرند.

کد خبر 239233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز