سید احمد محیط طباطبایی*: تعطیلی موزه به‌عنوان یک خبر ناخوشایند در فضای فرهنگی جامعه است.

موزه مطبوعات

 همزمان با تعطیلی یک موزه، جامعه بخشی از حافظه تاریخی خود را در خطر دیده و گاه به نوعی از یاد می‌برد که چه بوده و چیست و چه باید باشد؟ مطبوعات عمری طولانی در تاریخ معاصر ایران دارند اما نبود یک موزه موقر و قابل‌قبول به جهت معرفی این بخش از تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، نادیده گرفتن بخش مهمی از نویسندگان، صاحب‌نظران و افرادی است که آنها را رکن چهارم نظام پارلمانی و دمکراسی در جهان به شمار می‌آورند. در تمام نظام‌های اجتماعی همانقدر که وجود موزه‌ها بیانگر توسعه‌یافتگی جامعه به‌شمار می‌آید، حضور مطبوعات نیز روایتگر سلامت اجتماع است.

حال وجود موزه مطبوعات ارزشی مضاعف دارد؛ چون همچون هر موزه دیگر گذشته مطبوعات و شرح رشادت‌های قلمزنان متعهد و تأثیرگذار جامعه نوین ایران را به یاد نسل‌های آینده می‌آورد اما بسته‌شدن موزه مطبوعات در محوطه سر قبر آقا نه‌تنها موجبات ناراحتی را به‌وجود نیاورد که به نوعی اسباب مسرت فرهنگ دوستان نیز شد. موزه‌ای که در ‌شأن تاریخ مطبوعات ایران نیست و انتخاب مکان آن نیز نشان‌دهنده بی‌اطلاعی و کج سلیقگی مسئولین وقت نسبت به ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و دینی محوطه سرقبر آقاست همان بهتر که تعطیل شود، تا شاهد باز شدن درب محوطه سرقبر آقا به روی علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این سرزمین بوده و از سویی دیگر در انتظار تشکیل موزه ملی مطبوعات ایران در مکانی شایسته و در خور باشیم. با توجه به آنکه محوطه سرقبر آقا همچون ابنیه تاریخی و مذهبی دیگر کشور خود به منزله یک موزه با ارزش است، باید فضای معرفی لازم در آن ایجاد و از قرار دادن اشیای نامتجانس با آن مکان تاریخی پرهیز شود.

در اختیار گرفتن ساختمان قدیم روزنامه اطلاعات در ابتدای خیابان خیام نیز بهترین امکان را برای راه‌اندازی موزه مطبوعات و سیر تاریخی آن از تمامی جوانب اعم از امور فنی، چاپ، نویسندگان و تاریخ مطبوعات کشور در اختیار طراحان موزه و مسئولین موزه‌ای قرار می‌دهد. ساختمان روزنامه اطلاعات تنها ساختمانی بود که به جهت کاربری روزنامه با درنظر گرفتن تمامی استانداردهای روز در بیش از 40سال قبل برپا شد. همچنین این ساختمان در محور فرهنگی- موزه‌ای تهران همچون موزه ملی، موزه ملک، موزه پست، موزه آبگینه و موزه سکه در ساختمان بانک سپه و... قرار دارد. با توجه به آنچه نگاشته شد، امید است با کمک و همیاری همه نهادهای مرتبط همچون وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی،شهرداری و خانواده مطبوعات، شاهد برپایی هر چه سریع‌تر موزه مطبوعات کشور در محور فرهنگی پایتخت بود.

*جانشین کمیته ملی موزه‌های ایران

 

کد خبر 245557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز