رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور صبح روز شنبه نامه‌ای به معاونت‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال کرده است که براساس آن دسترسی کارکنان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به اینترنت و جریان آزاد اطلاع‌رسانی محدود می‌شود.


براساس مضمون نامه‌ای که رئیس سازمان میراث فرهنگی به معاونت‌های خود ارسال کرده و معاونت‌ها نیز به مدیران کل ستادی خود فرستاده‌اند از این پس کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بیش از یک ساعت قادر به استفاده از اینترنت در سازمان میراث فرهنگی نیستند.

در بخش دیگری از این نامه تعداد کارکنان استفاده‌کننده از اینترنت نیز محدود شده و براساس این بند از نامه ارسال شده به معاونت‌ها و مدیران کل ستادی سازمان میراث فرهنگی کشور تنها 20درصد از کارکنان سازمان میراث فرهنگی، آن هم به تشخیص مدیران کل ستادی می‌توانند بیشتر از یک ساعت از اینترنت استفاده کنند.

محدودیت برای کارشناسان

در نسخه‌ای از ابلاغیه جدید محدودیت استفاده از اینترنت برای کارکنان سازمان میراث فرهنگی که خطاب به مدیران کل ستادی این سازمان ارسال شده و به امضای علیرضا ترحمی رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده هدف از محدود‌کردن دسترسی کارکنان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور به اینترنت بهبود فرایند و بهینه‌سازی‌ بهره‌گیری از سرویس اینترنت سازمان است. در نامه ارسال شده که گفته می‌شود امضای محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی را نیز داشته، ساعت استفاده کارکنان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از اینترنت محدود است و از مدیران نیز خواسته شده تا ششم آذرماه جاری جدولی که تصویر آن برای روزنامه ارسال شده است پر شود و به مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی تحویل شود.

در بخش نخست جدول محدودیت دسترسی به اینترنت در سازمان میراث فرهنگی، نام و نام خانوادگی استفاده‌کنندگان از اینترنت برای 2ساعت پیشنهاد می‌شود که می‌توانند در 2شیفت جداگانه از ساعت 8تا 10صبح و 10تا 12از اینترنت استفاده کنند.

بخش دوم این جدول نیز مربوط به کارکنان و کارشناسانی است که تنها یک ساعت در روز آن‌هم بین ساعت 12تا‌16 می‌توانند از دسترسی به اینترنت در سازمان میراث فرهنگی برخوردار باشند. اگرچه در ابلاغیه جدید سازمان میراث فرهنگی که به امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی رسیده است، ایجاد محدودیت دسترسی به اینترنت برای کارشناسان و کارکنان آن سازمان با هدف بهبود فرایند و بهینه‌سازی‌ بهره‌گیری از سرویس اینترنت اعلام شده است ولی به‌گفته کارشناسان این اقدام با هدف ایجاد محدودیت برای کارشناسان سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

در بخشی از معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی زیرمجموعه‌هایی وجود دارد که فعالیت اصلی آنها با بهره‌گیری از شبکه جهانی اینترنت است. به‌عنوان مثال یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی می‌گوید، در بخش اداره کل موزه‌ها که کارشناسان آن ناگزیر از استفاده از اینترنت به‌منظور سرکشی به حراجی‌های بزرگ همچون موشوگرنی، کریستی و پیکادلی به‌منظور رصد آثار ایرانی موجود در خارج از کشور که امکان سرقت آنها از موزه‌ها وجود داشته و کارشناسان تنها با بهره‌گیری از اینترنت قادر به ردیابی آثار تاریخی کشور در گالری‌ها و حراجی‌های بزرگ هستند تا بتوانند با بهره‌گیری از ارتباط با پلیس بین‌الملل اقدام به بازگرداندن آثار تاریخی به سرقت‌رفته در گالری‌های خارجی به ایران کنند، محدودیت ایجاد می‌شود.

اجرای ابلاغیه روز شنبه

یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی نیز که درصورت نام نبردن از وی حاضر به گفت‌وگو با همشهری در این خصوص شده است، می‌گوید: تنها به 20درصد از کارکنان اداره اجازه استفاده از اینترنت داده شده است. وی با اشاره به نیاز جدی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به اینترنت گفت: مثلا در بخش اداره کل موزه‌ها وجود اینترنت اهمیت زیادی دارد چون در آن بخش با ابزار اینترنت به یافتن اشیای تاریخی سرقت شده اقدام می‌شود ولی با تصمیم جدید مشخص نیست که چطور باید به سایت گالری‌های خارج از کشور رفت و اشیای ایرانی به‌سرقت‌رفته را یافت و با همکاری اینترپل آنها را به ایران بازگرداند. وی با اشاره به اینکه این نامه قطعا به امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز رسیده است، گفت: اینترنت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی پیش از ابلاغ این نامه از بعدازظهر روز سه‌شنبه گذشته قطع شد و روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد که کارشناسان فکر می‌کردند موضوع قطعی موقت اینترنت است ولی روز شنبه همین هفته، نامه محدودیت دسترسی به ادارات کل سازمان میراث فرهنگی آمد و متوجه شدیم که دسترسی کارکنان و کارشناسان به اینترنت محدود شده است.

این کارشناس سازمان میراث فرهنگی ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت در سازمان میراث فرهنگی را اقدامی عجیب خواند و گفت: در دولت قبل هم اگرچه محدودیت‌هایی در دسترسی به اینترنت وجود داشت ولی محدودیت جدید ایجادشده در دولت فعلی برای کارکنان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بسیار عجیب و غیرقابل باور است.

کد خبر 239224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز