شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

ارتش ترکیه به تازگی اعلام کرد، در مناطق کوهستانی و خالی از سکنه نزدیک مرز با عراق 3 منطقه ویژه امنیتی به طور موقت تشکیل خواهد شد.

این اقدام با هدف جلوگیری از نفوذ نظامیان پ.ک.ک مستقر در شمال عراق به خاک ترکیه صورت گرفته است. 

در حالی‌که مقامات ترکیه همچنان می‌گویند که عملیات علیه پ.ک.ک در شمال عراق غیر محتمل نیست، اما احتمال وقوع چنین عملیاتی در سطح گسترده و زمینی در آینده نزدیک پایین است.

این 3 منطقه امنیتی در استان‌های شیرناک و حکاری که نزدیک مرز عراق هستند و همچنین در استان سیرت که دورتر از مرز و در شمال واقع است، به وجود خواهد آمد.

ایجاد این مناطق امنیتی به معنای آن است که تدابیر امنیتی شدیدتری هم در این مناطق به اجرا گذاشته خواهد شد که از جمله آن محدودتر شدن رفت و آمد، بسته شدن فضای هوایی به روی پروازهای غیرنظامی و استقرار ایست‌های بازرسی و امنیتی است.

هر 3 این استان‌ها در هفته‌های گذشته عرصه درگیری‌های شدید با پ.ک.ک بوده‌اند. این مناطق امنیتی از 9 ژوئن تا 9 سپتامبر بر پا خواهند بود. در همین حال ارتش ترکیه به عملیات عظیم خود علیه پ.ک.ک در جنوب شرقی کشور ادامه می‌دهد.

این عملیات در حقیقت یک عملیات فصلی معمولی است که البته در چند روز گذشته و در واکنش به شدت گرفتن حملات پ.ک.ک قوت بیشتری یافته است. از آنجا که حملات این گروه در صورت شدت گرفتن می‌تواند بسیار مرگ‌بار باشد، پیش بینی نمی‌شود که ارتش ترکیه دست به عملیات زمینی گسترده‌ای بزند و وارد شمال عراق شود.

ممکن است ترکیه به یک عملیات محدود بسنده کند که به روابط آمریکا و ترکیه هم آسیبی وارد نشود.

با توجه به اینکه انتخابات حساس پارلمانی ترکیه نزدیک است، حزب حاکم عدالت و توسعه مصمم است تا برای تقویت اعتبار ملی‌گرایی خود در میان مردم و احزاب سیاسی کشور، یک پاسخ محکم به کردها بدهد و  از سوی دیگر از یک جنگ تمام عیار در مرزها جلوگیری کند.

در هفته‌های گذشته بحث درباره ورود ارتش ترکیه به خاک عراق با مجوز و تایید آمریکا یا بدون تایید آن، در داخل ترکیه شدت بیشتری می‌گیرد. در همین ارتباط رجب طیب اردوغان روز جمعه تکرار کرد که برای وارد شدن به شمال عراق و انجام عملیات در این منطقه مجوز پارلمان نیاز است.

 پارلمان ترکیه هم که فعلاً تا زمان برگزاری انتخابات در حالت تعلیق به سر می‌برد. اردوغان در پاسخ به این سؤال که آیا دامنه این مناطق امنیتی در آینده گسترده‌تر می‌شود گفت، وضعیت اضطراری وجود نخواهد داشت.

در سال 1987 در چندین استان در جنوب شرقی که محل درگیری با پ.ک.ک بود، وضعیت اضطراری اعلام شد که تا سال 2002 ادامه یافت. اردوغان همچنین از بعضی رسانه‌های خبری به خاطر اخبار و گزارش‌هایشان درباره عملیات زمینی ترکیه در  شمال عراق انتقاد کرد.

بعضی از این گزارش‌ها حاکی از این بود که بیش از 2000 سرباز ترک وارد شمال عراق شده‌اند.

نشنال اینترست/ 7 ژوئن

کد خبر 23921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز