همشهری آنلاین: با مقایسه بزرگ‌ترین پهپاد راهبردی کشور با پهپاد آمریکایی"پرداتور"(ام‌کیو-۱) مشخص می‌شود که فطرس ایرانی قابلیت‌های بسیار بالاتری نسبت به پهپاد مشابه خود که ساخت آمریکاست، دارد.

فطرس

به گزارش تسنیم، امروز پهپاد جدیدی به نام "فطرس" به عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین راهبردی کشور رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این دستاورد جدید وزارت دفاع، مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیده‌بانی از خطوط لوله‌های نفتی، مخابراتی، دیده‌بانی مناطق حادثه دیده در زلزله و ارسال فیلم و عکس به عنوان مهمترین ویژگی‌های پهپاد جدید عنوان شد.

با آنکه به لحاظ فنی به جزئیات اشاره‌ای نشده اما برخی از خصوصیات و ویژگی‌های عنوان شده برای این پهپاد از جمله مداومت پروازی، سقف پروازی و شعاع برد آن گویای میزان قدرت و توانایی این پهپاد است.

از آنچه به عنوان ویژگی این پهپاد مطرح شده، می‌توان به شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پروازی 25000 پا و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز اشاره کرد که البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این پهپاد قابلیت تجهیز به انواع موشک‌های هوا به زمین، کروز و راکت را دارد.

اما آنچه که موجب شده این پهپاد لقب بزرگ‌ترین پهپاد راهبردی کشور را یدک بکشد، به این خصوصیات منتهی نمی‌شود، بلکه مجموعه فناوری‌های به کار رفته در آن این امکان را برای پهپاد جدید جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

در یک کلام فطرس توانسته با همین چند ویژگی خود یک سر و گردن بالاتر از پهپادهای شناسایی دیگر جهان در کلاس خود از جمله پهپاد شناسایی آمریکایی ام‌کیو-1 قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، "پرداتور یا همان ام‌کیو-1" آمریکایی که در یک برنامه طولانی مدت و با بودجه‌ای معادل 2 میلیارد دلار برای مطالعه تا تولید سرانجام عملیاتی شد به لحاظ عملکرد اکنون فطرس ایرانی را بالای سر خود می‌بیند.

در حالی که در اخبار مداومت پروازی فطرس بین 16 تا 30 ساعت و متناسب با ماموریت و میزان سوخت عنوان شده، مداومت پروازی ام‌کیو-1 آمریکایی 24 ساعت است.

اما برد پرداتور تنها 1100 کیلومتر یا 675 مایل است، برد عملیاتی فطرس 2000 کیلومتر عنوان شده که مسلما با این برد نیازمند میزان قدرت موتور توانمندتری است.

بنابراین این احتمال می‌رود که توان محرکه موتور فطرس بالاتر از 90 کیلووات یا 120 اسب بخار باشد تا بتواند با مداومت پروازی مذکور به حداکثر برد عملیاتی خود برسد.

به گزارش تسنیم، درباره سرعت حرکت فطرس مطلبی گفته نشده اما با توجه به اندازه احتمالی و متناسب با برد و سقف پروازی و همچنین میزان مداومت پروازی می‌توان حدس زد که سرعتش احتمالا بالاتر از 250 کیلومتر بر ساعت است.

اما سقف پروازی ام‌کیو-1 همانند فطرس یعنی 25000 پا، معادل 7620 است؛ البته در بحث بررسی فنی نباید دو واژه سقف عملیاتی با سقف پروازی را اشتباه گرفت و آنچه در اینجا مطرح شده است سقف پروازی است.

لازم است گفته شود که ام‌کیو-1 در گام نخست برای شناسایی طراحی شده بود اما پس از مدتی طراحان آمریکایی بر آن شدند تا با نصب تجهیزاتی بر روی این پهپاد آن را به یک پهپاد تهاجمی تبدیل کنند.

درباره فطرس نیز باید گفت که طبق گفته مسئولان این پهپاد قابلیت تجهیز به جنگ‌افزار و موشک‌های هوا به زمین و کروز را دارد.

البته در آینده ویژگی‌های دیگر پهپاد فطرس از جمله سرعت کروز، نوع موتور و اندازه و وزن از زبان مسئولان دفاعی کشور مطرح می‌شود که دقت مقایسه را بیشتر خواهد کرد.

بنا به اعتقاد کارشناسان علوم نظامی، آنچه مشخص است در پهپادهای کلاس سایز بزرگ و با قابلیت حمل موشک، جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است که پهپادهای یسیر، شاهد 129 و فطرس آخرین نمونه‌های آن هستند و همان‌طور که در این بخش نیز گفته شد در حوزه برد و مداومت پروازی فطرس نسبت به بسیاری از رقبای غربی خود از جمله پرداتور که از آن به عنوان قاتل مردمان بی‌پناه افغانستان و پاکستان نیز یاد می‌شود، برتر است.

کد خبر 239151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز