مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معماران فرانسوی تاسیسات تحقیقات دریایی جالبی طراحی کرده‌اند که قرار است در میان اقیانوس کار خود را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، آزمایشگاه آبزی شناور " SeaOrbiter" توسط ژاک روگری، معمار فرانسوی طراحی شده و ساخت آن قرار است در سال 2014 آغاز شود.

تقریبا دو سوم این آزمایشگاه 51.8 متری در زیر آب قرار داشته که امکان بررسی مستقیم اکوسیستم‌ها و سطوح ماهی را در اعماق زیاد فراهم می‌کند.

بین 18 تا 22 زیست‌شناس دریایی می‌توانند روی این قایق در هر زمان زندگی کنند چرا که از جای سکونت و آشپزخانه نیز برخوردار است.

بخش آزمایشگاه این قایق 1000 تنی در زیر سطح قرار داشته تا به شناور ماندنSeaOrbiter کمک کرده و همچنین خط مستقیم دید و دسترسی به اقیانوس را در اعماق تا 6000 متر ارائه کند.

به گفته روگری، این آزمایشگاه همچنین از یک سیستم مجموعه ماهی برای بررسی‌های اکوسیستم جانوران دریایی، تنوع زیستی پلانکتون‌ها و ذخایر ماهی برخوردار است.

مفهوم SeaOrbiter 12 سال پیش توسط روگری طراحی شده بود. وی اولین خانه زیردریایی خود را در اوت 1977 ساخته بود.

این معمار پرکار در سال 1981 پایگاه علمی "هیپوکامپ" را طراحی کرد که در وسط آب معلق مانده و دو سرنشین می‌توانستند در آن بخوابند.

هیپوکامپ می‌توانست تا اعماق تقریبا 12 متر شیرجه زده و هر زمان برای هفت تا 15 روز در زیر آب باقی بماند.

هزینه ساخت این پروژه 52.7 میلیون دلار بوده و از سوی ناسا و سازمان فضایی اروپا (اسا) حمایت می‌شود چرا که شرایط موجود در SeaOrbiter مشابه شرایط فضا است.

شمارش معکوس در مورد محل این آزمایشگاه مدعی است که ساخت آن در 201 روز آینده آغاز شده که معادل 31 مه 2014 (10 خرداد 1393) است.

به گفته روگری، این تنها قایق تحقیقاتی جهان است که اجازه کاوش 24 ساعته را در ماموریت‌های طولانی مدت در دریای باز می‌دهد.

این طراح همچنین سازگار با محیط زیست و پایدار بوده چرا که نیروی آن با استفاده از انرژی خورشیدی، باد و موج تامین می‌شود.

اگرچه این آزمایشگاه به شکلی طراحی شده که با جریان‌های اقیانوسی حرکت کند، سازمان سیستم‌های فضایی و دفاعی اروپا در حال ساخت یک سوخت زیستی برای استفاده در این قایق به عنوان یک منبع نیروی دوم است.

کد خبر 239076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز