همشهری آنلاین: هلندی‌ها در مهار کردن و استفاده بردن از منابع طبیعی شهرت زیادی دارند،‌اما اکنون سیستم‌های کنترل آب آنها با ترکیبی هوشمندانه با معماری به ابزاری برای مقابله با معضل افزایش سطح آب‌های جهان تبدیل شده‌است.

آپارتمان شناور

براساس گزارش گیزمگ، شرکت معماری Olthuis قصد دارد آپارتمان‌هایی با نام سیتادل بسازد که با پدیده افزایش سطح آب دریاها سازگار خواهند بود. این آپارتمان‌ها در محوطه‌ای مجلل که برروی آب شناور است بنا خواهند شد.

این پروژه از سال آینده آغاز شده و متشکل از 60 واحد ساختمان در چینشی بسیار متراکم خواهد بود، یعنی در هر هکتار آب 30 واحد آپارتمان ساخته خواهد شد. بخشی از هدف ساخت چنین آپارتمان‌هایی کنترل آب سیلاب‌ها است. شرکت Olthuis می‌گوید هلند دارای بیش از سه هزار و 500 قطعه زمین پست است که پایین‌تر از سطح دریا بوده و سال‌ها است که با کمک پمپ‌های آب خشک نگه داشته شده‌اند، اما با اجرای این پروژه جدید آب دوباره در این زمین‌های پست رها خواهد شد.

آپارتمان شناور

ساخت آپارتمان‌های سبک‌وزن برروی سکویی شناور و اتصال آنها به خشکی یکی از بخش‌های طراحی این پروژه است تا امنیت این سازه‌ها تامین شود. بنای این آپارتمان‌ها قطعه‌ای بتونی خواهد بود که پارکینگ نیز درون آن گنجانده خواهد شد. آپارتمان‌ها برروی این پی ساخته شده و در اطراف محوطه‌ای مرکزی چیده خواهند شد.

ساخت و ساز آپارتمان‌ها در خشکی انجام می‌گیرد و پس از تکمیل، آب در محوطه رها شده و آپارتمان‌ها برروی آب شناور خواهند شد. عمق آبی که آپارتمان‌ها روی آنها شناور خواهند شد بیش از سه متر خواهد بود و پلی شناور ارتباط میان این جزیره‌های کوچک شناور و خشکی را به وجود خواهد آورد.

آپارتمان شناور

ساکنان این سازه‌ها به واسطه ابعاد بزرگی که سیتادل‌ها خواهند داشت، کوچکترین حرکت ناشی از امواج آب را احساس نخواهند کرد. نمای این آپارتمان‌ها از جنس آلومینیوم خواهد بود و واحد‌های گازهای گلخانه‌ای و باغ‌سقف‌ها نیز بخش دیگری از این مجتمع شناور خواهند بود. گفته می‌شود تکنیک‌های ذخیره سازی انرژی 25 درصد از میزان مصرف انرژی آپارتمان‌های سیتادل را نسبت به آپارتمان‌های معمولی کاهش خواهد داد. ساکنان این ساختمان‌ها نیز برای عبور و مرور از قایق‌هایی کوچک استفاده خواهند کرد.

کد خبر 233778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز