همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد نحوه پرداخت حقوق یازنشستگی افراد با ۲۵ سال سابقه کار، گفت: سازمان تامین اجتماعی مکلف است حقوق بازنشستگی این افراد را بر اساس ۳۰ سال سابقه کار محاسبه و پرداخت کند.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در تشریح طرح استفساریه ماده (77) قانون تأمین اجتماعی،‌ افزود: طرح مذکور در خصوص بیمه افرادی بود که زودتر از موعد مقرر یعنی با 24-25 سال کار بازنشسته شده‌ بودند که دولت نیز 5 سال مازاد آنها را به حساب صندوق بیمه پرداخت کرد تا حقوق بازنشستگی آنان بر اساس 29-30 سال سابقه کار پرداخت شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این میان بیمه تامین اجتماعی قایل به این بود که حقوق بازنشستگی این افراد باید بر اساس 24 الی 25 سال سابقه کار پرداخت شود این در حالی بود که دولت مابه التفاوت 5 سال باقی مانده تا 30 سال سابقه کار را به حساب صندوق بیمه واریز می‌کرد و انتظار می‌رفت تا دریافتی این بازنشستگان بر اساس 30 سال سابقه کار پرداخت شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: با توجه به مشکلی که در پرداخت حقوق به بازنشستگان پیش از موعد وجود داشت در طرح استفساریه‌ای از مجلس سوال شده بود آیا کسانی که زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده و دولت نیز 5 سال مازاد آن را پرداخت کرده حقوق دریافتی آنها با 25 سال سابقه حساب می‌شود یا 30 سال کار؟

وی، تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وارد عمل شد و استفساریه‌ای را به ماده 77 قانون تامین اجتماعی ارایه کرد که با رای مثبت نمایندگان روبرو شد اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت که قرار است هرچه زودتر با بررسی‌های کارشناسانه رفع شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه فردا یکشنبه (26 آبان) در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرح استفساریه ماده(77) قانون تأمین اجتماعی با حضور نمایندگانی از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به طور حتم بعد از رفع ایراد طرح مذکور، دوباره به صحن آورده می‌شود تا مراحل قانونی خود را طی کند.

گفتنی است در ماده 77 قانون تامین اجتماعی آمده است: میزان‌ مستمری‌ بازنشستگی‌ عبارت است‌ از یک‌ سی‌ام‌ متوسط‌ مزد یا حقوق‌ بیمه‌ شده‌ ضرب‌ در سنوات‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌مشروط‌ بر آنکه‌ از (30/35) سی‌وپنج‌، سی‌ام‌ متوسط‌ مزد یا حقوق‌تجاوز ننماید.

تبصره‌- متوسط‌ مزد یا حقوق‌ برای‌ محاسبه‌ مستمری‌ بازنشستگی‌عبارت است‌ از مجموع‌ مزد یا حقوق‌ بیمه‌ شده‌ که‌ براساس‌ آن‌ حق‌بیمه‌ پرداخت‌ گردیده‌ ظرف‌ آخرین‌ دو سال‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌تقسیم‌ بر بیست‌ و چهار.

 

کد خبر 238952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز