همشهری‌آنلاین: نظام بهداشت و سلامت برای ارتقای کیفیت و اثبات کارآمدی خود چاره‌ای جز استفاده از ابزار هوشمند برای ارائه خدمات به آحاد جامعه ندارد.

علی حیدری

علی حیدری عضو شورای سیاستگذاری هفتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات که قرار است بهمن ماه سالجاری با موضوع دولت الکترونیک همراه، ابزار هوشمند؛ جهش اقتصادی در تهران برگزار شود در ارائه توضیحات لازم پیرامون یکی از محورهای اصلی این همایش یعنی بهداشت و سلامت با اعلام مطلب فوق افزود: بدون شک، نظام بهداشت و سلامت یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های تحقق دولت الکترونیک همراه است.

حیدری با اعلام اینکه نقطه آرمانی سیاست‌ها و برنامه‌های حکومت‌ها و دولت‌ها ایجاد رفاه و زمینه‌سازی لازم برای تأمین سلامت مردم است افزود: تأمین بهداشت و سلامت مردم از پیچیده‌ترین و پرهزینه‌ترین مأموریت‌های دولت‌ها محسوب می‌شود و از حقوق اساسی و اولیه مردم در قبال حکومت محسوب می‌گرددکه حتی در کشورهای بزرگ سرمایه سالار نظیر آمریکا نیز می‌تواند منشاء بسیاری از چالش‌های ملی باشد. مضافاً به اینکه با توجه به حکم برنامه پنجم توسعه مبنی بر کاهش پرداخت از جیب بیماران (out of pocket) استفاده از فناوری می‌تواند یک راهکار اساسی در تقلیل هزینه‌ها محسوب شود.

وی با برشمردن برخی از ویژگی‌های و پیچیدگی‌های نظام بهداشت و سلامت در ایران افزود: علیرغم تلاش‌های مستمر و تخصیص منابع به این بخش در دولت‌های مختلف، شاهد رشد چشم‌گیر نارضایتی‌های مردم و همچنین عدم توازن در ارائه خدمات بهداشتی در کشور هستیم.

عضو شورای سیاستگذاری هفتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار توجه بیشتر و جدی‌تر قانونگذاران، مجریان و ناظران نظام بهداشت و سلامت به استفاده از فناوری‌های هوشمند در ارائه خدمات به مردم شد و گفت: ارتباط مؤثر میان ارایه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی از طریق ابزارهای هوشمند و شکل‌گیری زنجیره تبادل اطلاعات دارویی، بهداشتی و درمانی میان فعالان این بخش‌ها بر بستر دولت الکترونیک همراه، از مهم‌ترین نیازهای موجود در این بخش است.

حیدری افزود: توانمند‌سازی نظام بهداشت و سلامت، کاهش چشمگیر هزینه‌ها و تحقق عدالت در دسترسی و بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی، رفع همپوشانی ها،پیشگیری از پدیده های مذمومی همچون زیر میزی» و«شکار بیمار و تقاضای درمانی القایی ( induced demand health care) و... از نتایج موردانتظار و قطعی استفاده از ابزار هوشمند در این حوزه است.

وی در پایان سخنان خود از دانشجویان، استادان و نخبگان این حوزه برای حضور فعال در این همایش دعوت کرد.

گفتنی است فرم فراخوان مقاله و ثبت‌نام در این همایش در پایگاه اینترنتی www.cnict.ir قابل دسترس است.

پیش از این شش دوره همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوعات مدیریت ICT، مدیریت و راهبری دیتاسنتر، شبکه نسل آینده (NGN)، تجارت الکترونیک در فضای شبکه‌های نسل آینده، رگولاتوری و خلاقیت و نوآوری در سرویس و محتوا برگزار شده است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن‌های 88807453 و 88898326 تماس حاصل نمایند.

کد خبر 240266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز