گروه اجتماعی: برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با افزایش ارزش دفترچه‌های درمانی آغاز می‌شود.

تامین اجتماعی

سید تقی نوربخش‌، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده راهبردهایی برای ارتقای ارزش دفترچه‌های درمانی تدوین شده است.او با اشاره به اینکه راهبردهای تدوین‌شده در کوتاه‌مدت جوابگو نخواهند بود، افزود: براساس قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه مردم باید 30درصد از هزینه‌های درمانی را از جیب پرداخت کنند درصورتی که در حال حاضر و به گفته وزیر سابق بهداشت این رقم به 70درصد رسیده است. به گزارش ایسنا، نوربخش تحت پوشش قراردادن بیماری‌های با ریسک بالا را عاملی برای بالا بردن ارزش دفترچه‌های درمانی دانست و اظهار کرد:

وضع معیشتی کارگران به‌طور مستقیم به سازمان تأمین اجتماعی مربوط نمی‌شود اما بیمه‌های درمانی این افراد در دست سازمان است و باید بگوییم که خدمات درمانی که در حال حاضر به این افراد ارائه می‌شود مورد قبول سازمان نیست. مدیرعامل تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اقدامی در سازمان انجام‌شده که براساس آن بیماری‌هایی که ریسک بالایی دارند با درصد بیشتری تحت پوشش قرار گیرند، اظهار کرد:

از مردادماه سال‌جاری 100درصد هزینه‌های دارویی بیماران خاص به آنها پرداخت می‌شود و این اقدام در راستای تحت پوشش قرارگرفتن، بیماری‌هایی است که ریسک بالاتری دارند. نوربخش که در برنامه تلویزیونی نگاه 2سخن می‌گفت، تأکید کرد: پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و سایر مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی را در دستورکار قرار داده‌ایم که این نیز در راستای ارتقای ارزش دفترچه‌های درمانی انجام می‌شود. او در بخش دیگری از سخنان خود درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی توضیح داد:

اعتبار مورد نیاز همسان‌سازی‌ باید از سوی دولت در بودجه سنواتی سازمان تأمین اجتماعی لحاظ شود. تا‌کنون فقط یک مرحله اعتبار برای این کار اختصاص‌یافته که این تخصیص اعتبار مربوط به سال 88بود و پس از آن نیز دیگر بودجه‌ای در مورد همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی لحاظ نشده و امیدواریم در بودجه‌های آتی این موضوع مدنظر قرار گیرد. وی همچنین در مورد سلیقه‌ای عمل‌کردن کمیسیون‌های پزشکی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد:

چنین موضوعی درست نیست بلکه پزشکان معتمد براساس آیین‌نامه و قانون در کمیسیون‌های پزشکی رأی‌گیری کرده و در مورد درصد بیماری افراد قضاوت می‌کنند، البته ممکن است فردی هم ناراضی باشد اما این به‌معنای قضاوت اشتباه نیست. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی واحد پاسخگویی 142را آماده دریافت تمامی مشکلات بیمه‌شدگان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با پاسخگویی به مشکلات بیمه‌شدگان از طریق این واحد بتوانیم به سازمانی جوابگو تبدیل شویم.

10راهکار اساسی در یک برنامه 100 روزه

نوربخش با بیان اینکه 10راهکار اساسی در برنامه100روزه سازمان تأمین اجتماعی ارائه خواهد شد، گفت:‌ از بدو ورود به سازمان تأمین اجتماعی کمیته‌های راهبردی با استفاده از مدیران و افراد صاحب‌نظر تشکیل شده است که فعالیت در بخش‌های بیمه‌ای، مطالباتی، سطح‌بندی نیازها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بیمارستانی بدون استفاده، ازجمله این راهبردهاست.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درمورد همراهی دولت با این سازمان یادآور شد: در طول یک‌ماه و نیم گذشته از فعالیت دولت جدید و اقداماتی که در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده، مشخص است که دولت حمایت و همراهی خوبی با سازمان داشته است. وی همچنین در مورد وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) گفت: براساس برنامه پنجم توسعه سازمان‌های بیمه‌گر باید از حالت بنگاه‌داری خارج و به سمت بازار سرمایه‌گذاری حرکت کنند که بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی سعی دارد به این سمت جهت‌گیری کرده و در این راستا حرکت کند.

دولت بدهی‌اش را نقدی بپردازد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بدهی‌ دولت‌های قبلی به این سازمان بیش از 50هزار میلیارد تومان است، گفت: در سال جدید نیز 15هزار میلیارد تومان مطالبه جدید ایجاد شده است و از دولت خواستاریم با توجه به اینکه سازمان باید تعهدات خود را به‌صورت نقدی به بیمه‌شدگان پرداخت کند، بدهی‌هایش را به سازمان به‌صورت نقدی بپردازد.

او با اشاره به کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در سال‌جاری با مقداری کسری بودجه مواجهیم به همین دلیل مجبوریم از ذخایر سازمان برای هزینه‌های جاری آن استفاده کنیم و این نقطه مطلوبی نیست. نقطه تعادلی‌ سازمان تأمین اجتماعی از سال 87به هم ریخته است و امیدواریم با کنترل مصارف و دست یافتن به منابع جدید شرایط بهتری را برای سازمان رقم بزنیم. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی منابع و مصارف سازمان‌های بیمه‌گر را موضوع اصلی این سازمان‌ها دانست و تأکید کرد: نباید از سازمان‌های بیمه‌ای انتظار حمایتی داشته باشیم چرا که این موضوع در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

نوربخش با اشاره به اینکه تعهدات سازمان تأمین اجتماعی 450تا 500میلیارد تومان است، اظهار کرد: میزان تعهدات به سازمان تأمین اجتماعی بیش از سرمایه‌های آن است و این نکته‌ای است که باید نسبت به آن هشدار داده شود. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر 35میلیون بیمه شده اصلی و تبعی و یک میلیون و 800هزارنفر مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، بیان کرد: مستمری‌بازنشستگان باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد، اما متأسفانه نرخی که اعلام می‌شود متفاوت از نرخ تورم واقعی است و امیدواریم در دولت جدید این رقم به‌صورت دقیق محاسبه و اعلام شود.

کد خبر 231745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز