همشهری آنلاین: عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بخشی از مشاغل "خبرنگاری" مشمول قوانین سخت و زیان آور می‌شود، اظهار کرد: مشاغل سخت و زیان آور، نرخ حق بیمه مشخص دارند و در صورت پرداخت آن می‌توان خبرنگاران را تحت عنوان این مشاغل بازنشسته کرد.

خبرنگاری

صمدالله فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به اینکه کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته قانون مشاغل سخت و زیان آور» تحت نظر شورای حفاظت فنی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تایید و تطبیق مشاغل با مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد، گفت: طبق آیین نامه، این شورا دارای گروه تخصصی است که اعضای آن مرکب از سایر دستگاه‌هاست و عمل تطبیق و تایید مشاغل را با مشاغل سخت و زیان آور انجام می‌دهد.

وی افزود: وظیفه تایید و تطبیق مشاغل با مشاغل سخت و زیان آورو بر عهده کمیته قانون مشاغل سخت و زیان آوراست که این کمیته خود زیر مجموعه شورای حفاظت فنی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

کل حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته نمی‌شود

فیروزی با اشاره به اینکه خبرنگاران در یک برهه زمانی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شدند، خاطر نشان کرد: کل حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته نمی‌شود، چرا که ممکن است بعضی از این افراد در این مشاغل خبرنگار و روزنامه نگار نباشند و به طور مثال با عنوان "کارمند" مشغول به کار باشند.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه مشاغل سخت و زیان آور در سه شرط مختلف تطبیق و تایید می‌شود، اظهار کرد: مورد اول کسانی هستند که 20 سال تمام در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت کرده‌اند، این افراد پس از طی این سالها و بدون داشتن شرط سنی در حالی که 20 سال سابقه کاری آنها 30 سال لحاظ می‌شود(هر یک سال برابر با یک سال و نیم محاسبه می‌شود)، بازنشسته می‌شوند.

وی ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که 25 سال متناوب در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت داشته‌اند و این گروه نیز بدون داشتن شرط سنی بازنشسته می‌شوند به طور مثال این افراد کسانی هستند که به طور دائم 25 سال سابقه کاری‌شان را در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت نداشته به گونه‌ای که یک سال فرد فعالیت سخت و زیان آور داشته پس از آن دو ماه کار نکرده و مجددا فعالیت خود را ادامه داده است.

فیروزی در مورد گروه سوم نیز خاطر نشان کرد: این گروه شامل افرادی است که در طول دوره اشتغالشان بخشی از شغلشان در مشاغل سخت و زیان آور بوده است، مثلا فردی چند سال در یک شغل سخت و زیان آور فعالیت داشته، اما پس از آن این فعالیت را رها کرده و به شغل عادی روی آورده است.

وی ادامه داد: برای گروه سوم هر سال فعالیت در مشاغل سخت و زیان آور به مثابه یک سال و نیم سابقه کاری محاسبه می‌شود و این موضوع بنا بر اصلاحیه‌ای است که 2 سال پیش در قانون انجام گرفت که هر مدت اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور به عنوان یک و نیم سال سابقه کاری محاسبه شود.

شروط سازمان تامین اجتماعی برای برقراری بازنشستگی عادی

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه شرط بازنشستگی عادی در سازمان تامین اجتماعی 60 سال سن با حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه است، گفت: کسی که 30 سال حق بیمه خود را پرداخت کرده است می‌تواند با 55 سال سن بازنشسته شود، اما کسانی که از 20 تا قبل از 30 سال را حق بیمه پرداخت کرده‌اند باید 60 سال سن داشته باشند.

فیروزی یادآور شد: کسانی که 30 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند 5 سال شرط سنی‌شان پایین می‌آید.

وی همچنین به مورد دیگری در ارتباط با پرداخت حق بیمه و بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بر اساس این شرط کسانی که 35 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند بدون داشتن شرط سنی و با 35 روز حقوق بازنشسته می‌شوند.

کد خبر 225980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز