خبر: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، اظهار کرد: برای اجرای این مسئله باید منابع مالی آن تأمین شود.

سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی سازمانی بیمه‌ای است و برای مصارفش باید منابع مالی‌اش تأمین شود، گفت: شغل خبرنگاری سال‌ها پیش به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب شده است، اما برای اجرای آن نیازمند منابع مالی هستیم.

نکته: این سخنان مدیرعامل تأمین اجتماعی در حالی است که کارفرمایان مسئول کارگاه‌های سخت و زیان‌آور مکلفند 4درصد حق بیمه اضافه بابت اجرای این قانون به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند. اگر ایشان مشخص نکرده که منظور از منابع مالی چیست اما بررسی قوانین موجود نشان می‌دهد که هیچ بودجه‌‌ای (به جز 4درصد گفته شده) برای اجرای سخت و زیان‌آوری شغل خبرنگاری تعیین نشده است.

در حال حاضر افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به‌کار هستند پس از به حد نصاب رسیدن سابقه‌ بیمه‌پردازی می‌توانند تقاضای بازنشستگی با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را ارائه کنند. ‌این تقاضا در کمیته‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نماینده‌ این وزارتخانه و نیز نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نماینده سازمان تأمین اجتماعی بررسی می‌شود، چنانچه اعضای کمیته در بررسی سوابق به این نتیجه رسیدند که اسناد و مدارک ارائه شده از سوی متقاضی کافی و صحیح است، ‌تقاضای بازنشستگی فرد با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور پذیرفته می‌شود. پس از اینکه موافقت کمیته اعلام شد، کارفرما موظف است 4درصد حق بیمه اضافه را به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند و مستمری فرد بازنشسته برقرار خواهد شد و بودجه‌ای از محل دیگری برای ا جرای این قانون در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار نخواهد گرفت.

کد خبر 232725
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز