گروه اجتماعی - مینا شهنی: سخنگوی قوه‌ قضاییه در نشست خبری هفتگی اعلام کرده که پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی هنوز به قوه‌ قضاییه فرستاده نشده است.

علیرضا محجوب که رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی است اما می‌گوید مجلس تمام اطلاعات مربوط به این پرونده را در اختیار قوه قضاییه قرار داده است. گفت‌وگوی همشهری را با محجوب بخوانید:

  • مسئولیت ارسال پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی بر عهده گروه تحقیق و تفحص است یا هیأت رئیسه مجلس باید این کار را انجام بدهد؟

ماده 216قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است که درصورتی‌که درگزارش کمیسیون، تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف توسط هیأت رئیسه مجلس حسب مورد به قوه قضاییه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می‌شود تا خارج از نوبت تقاضای کمیسیون را مورد رسیدگی قرار دهد.

  • یعنی براساس این آیین‌نامه اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص در زمینه معرفی متخلفان به قوه‌ قضاییه مسئولیتی ندارند؟

در بخشی از همین ماده تکلیفی هم برای کمیسیون تحقیق و تفحص درنظر گرفته‌شده که درصورت ارجاع گزارش به قوه قضاییه، کمیسیون موظف است خلاصه گزارش را که در آن موضوع تخلف، نوع جرم، دلایل توجه اتهام به متهم و مستندات قانونی مشخص شده است، تهیه کند.

  • اما سخنگوی قوه قضاییه پیش اعلام کرده که هنوز گزارش رسمی از این تحقیق و تفحص به قوه‌ قضاییه ارسال نشده؟

در همان روزهای اولیه‌ای که گزارش تحقیق و تفحص آماده شده بود هیأت محترم رئیسه مجلس گزارش را ارسال کردند علاوه بر این ما هم به‌عنوان کمیسیون تحقیق و تفحص گزارشی را به مقامات قضایی تقدیم کردیم. تا اینجای کار انجام شده بود و برداشت ما هم این بود که کار انجام شده است.

  • اما هنوز هم قوه قضاییه دریافت هیچ گزارشی را از سوی کمیسیون یا هیأت رئیسه مجلس اعلام نکرده است؟

ما البته گزارش‌هایی را که تا‌کنون فرستاده‌ا‌یم کافی می‌دانیم، ‌با این‌حال به‌دلیل اینکه یک‌بار هم پیش از این مسئولان قوه قضاییه‌ فرموده بودند که گزارش مورد نظر به‌صورت رسمی تحویل نشده است‌ دوباره جلساتی تشکیل دادیم تا گزارش دیگری برای قوه قضاییه آماده و ارسال کنیم. در این جلسات مجددا یک گزارش رسمی که نظر قوه قضاییه را تأمین کند آماده کرده‌ایم که با درنظر‌گرفتن همه چارچوب‌هایی که می‌تواند گزارش را به یک گزارش رسمی تبدیل کند این کار انجام شده است و تا آخر هفته (حداکثر 2روز دیگر) به‌صورت رسمی به قوه‌ قضاییه ارسال خواهد شد.

  • شما تا پیش از اینکه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کند که هنوز هیچ گزارشی دریافت نشده بر این باور بودید که گزارش‌هایی که پیش از این فرستاده‌اید از سوی قوه قضاییه در دست بررسی قرار می‌گیرد؟

ما دوباره هم پرونده را به قوه قضاییه خواهیم فرستاد و اگر 10بار دیگر هم از ما بخواهند قطعا این کار را انجام می‌دهیم. معاونت محترم قوه قضاییه در 2 نوبت اعلام کرده‌اند که گزارش نرسیده و سخنگوی محترم هم بار دیگر بر این نکته تأکید کرده‌اند که گزارش رسمی در اختیار قوه قضاییه قرار‌نگرفته پس از این گفته‌ها ما حساس شدیم و تصمیم بر این شد که پرونده را دوباره ارسال کنیم. در حال حاضر یکی از متخلفانی که از سوی قوه قضاییه بازداشت شده جرمش تعریف شده است، یعنی اینکه اقدام قضایی و پیگیری جرم این فرد براساس همان گزارشی است که گفته شده به‌صورت رسمی ارسال نشده است.

کد خبر 245079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز