همشهری آنلاین: آخرین بمباران بغداد توسط ایران در تاریخ ۲۲ اکتبر بود. گرچه از آن زمان «فانتوم‌»های ایران گهگاه در سطح پایینی بر روی دجله مانورهای تبلیغاتی انجام داده‌اند، اما بمب‌های خود را در نقاط دیگری بر روی مراکز نظامی و اقتصادی فرو ریخته‌اند.

جنگ تحمیلی

این، بخشی از نوشته شماره روزنامه «ساندی تلگراف» انگلیسی مورخه 16-11 - 1980 برابر با روز 25 آبان‌ماه 1359 است.

این روزنامه می‌نویسد: تصرف خرمشهر یک " پیروزی طاقت‌فرسا" برای عراق و نشانه این بود که با وجود حملات روزانه هوایی و توپخانه توسط دو طرف، هرگونه تغییر دیگری در مناطق به دست آمده یا از دست رفته آهسته و پرزحمت خواهد بود. موید این دیدگاه تلاش پیوسته عراقی‌ها در نابود کردن هر شی ارزشمندی است که در شهر باقی مانده است.

در نزدیکی بصره، حجم عظیمی از تجهیزات خاکبرداری که به این سوی مرز آورده شده‌اند مشاهده می‌شود.

آخرین بمباران بغداد توسط ایران در تاریخ 22 اکتبر بود. گرچه از آن زمان «فانتوم‌»های( نوعی هواپیمای جنگی) ایران گهگاه در سطح پایینی بر روی دجله مانورهای تبلیغاتی انجام داده‌اند، اما بمب ها ی خود را در نقاط دیگری بر روی مراکز نظامی و اقتصادی فرو ریخته‌اند.

صرفنظر از کمبود مختصر آرد، تدارکات غذایی بغداد ظاهرا دچار وقفه نشده و بنزین کماکان فراوان است. فشار اصلی که پایتخت باید متحمل شود بسته بودن فرودگاه بین‌المللی است که موجب می‌شود مسافران غربی دچار کابوس پیمودن مسیر 15 ساعته از امان شوند.

این جاده، مسیر اغلب واردات عراق از بندر عقبه است. جت‌های ایران با وجود حملاتی که به محل اتصال آن با رود فرات انجام داده‌اند، تاکنون موفق به بستن این جاده نشده‌اند.

نمی‌توان گفت که در درازمدت اقتصاد عراق چه آسیبی خواهد دید. تاسیسات نفتی در بصره و کرکوک هر دو توسط ایرانیان در هم کوبیده شده‌اند. البته برخی از پالایشگاه‌ها هنوز در نزدیکی بغداد با استفاده از نفت‌های ذخیره مشغول به کار هستند. صدام هفته قبل در پاسخ به این سوال که کدامیک از دو طرف متحمل صدمات اقتصادی بیشتری شده گفت:" من آمار و ارقامی در دست ندارم."

آنچه که آشکارا صدام را آشفته می‌سازد این است که از هنگام شروع جنگ بسیاری از پیمانکاران غربی، نیروهای متخصص خود را از این کشور خارج کرده‌اند که بدین ترتیب طرح توسعه ملی عراق به خطر می‌افتد.

با وجود مقاومت غیرمنتظره ایرانیان، عراقی‌ها پیشتر به موفقیت‌های نظامی بزرگی دست یافته‌اند. شهرهای اصلی آبادان، دزفول و اهواز گرچه تصرف نشده‌اند اما عمدتا از ایران جدا شده و از نظر اقتصادی فلج هستند.

با نزدیک شدن فصل بارندگی که جاده‌های خاکی را به باتلاق تبدیل می‌کند، احتمال استقرار عراقی‌ها در سنگرهای عمیق بیشتر از رویارویی با پاسداران سرسخت آیت‌الله خمینی است، که این امر منجر به تلفات فراوان می‌شود.

به علاوه، اگر جنگ ادامه یابد تحقق آن به عوامل غیرقابل تاملی همچون تدارک مجدد تسلیحات و قطعات بستگی دارد. اگر ایرانی‌ها بتوانند فانتوم‌های بیشتری را به پرواز درآورند موازنه نبرد به سود آنها خواهد بود.

صدام پیوسته به نبرد القادسیه در قرن هفتم میلادی اشاره می‌کند، نبرد معروفی که در آن اعراب بر فارس‌هایی پیروز شدند. بدون شک صدام دوست دارد قهرمان جهان عرب باشد. به گفته یک دیپلمات،الگوی او جمال عبدالناصر نیست که به لحاظ نظامی شکست خورد، الگوی او کمتر از صلاح‌الدین ایوبی نیست.

چهره قهرمانانه ای که صدام از خود نشان داده مصارف داخلی نیز دارد، از جمله در برابر شورشیان کرد شمال و شیعیان که به نظر نمی‌رسد در مقابل آیت‌الله خمینی بشود به آنها اعتماد کرد. تبلیغ وحدت ملی شعاری ابتدایی است اما بسیار فراگیر است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق در استان ذیقار چندین مرد به مراکز دولتی هجوم بردند تا برای حضور در جبهه‌ها ثبت نام کنند. سن پنج نفر از آنها بین 73 تا 98 سال بود.

به موازات بی‌نتیجه بودن جنگ و تلاشهای مقدماتی و اولیه «اولاف پالمه» نماینده صلح سازمان ملل ، گرایش طرفین مناقشه به سوی جنگ الفاظ خواهد بود.

همچنین «اف دی آر» نوشت که به گزارش رسیده از دوحه، امیر قطر تاکید کرد که قطر از هرگونه تلاش اسلامی و بین‌المللی برای پایان بخشیدن به جنگ ایران و عراق حمایت می‌کند.

وی که در جلسه شورای مشورتی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد:" بعضی افراد درصددند با بهره‌برداری از جنگ به اهداف خود برای مداخله در منطقه خلیج فارس دست یابند. این نوع مداخله منطقه را به صحنه رقابت توسعه‌طلبی بین‌المللی تبدیل کرده و امنیت و ثبات آن را به خطر خواهد انداخت."

وی از تمام کشورهای عرب خواست به اختلافات خود خاتمه داده و در خدمت آرمان فلسطین بکوشند.

ایسنا

کد خبر 238884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز