همشهری آنلاین: فضاپیمای ناسا نمایی باورنکردنی از سیاره زحل را از فضا به ثبت رسانده و این سیاره غول‌پیکر گازی را در نور پس‌زمینه خورشید و در کنار نورهای رنجور و ضعیفی که همان سیاره‌های منظومه خورشیدی هستند به تصویر کشیده است.

براساس گزارش اسپیس، این تصویر خیره‌کننده که روز گذشته توسط ناسا منتشر شد، در واقع تصویری موزائیکی متشکل از 141 تصویر واید‌انگل است که توسط فضاپیمای کاسینی در نور و رنگ طبیعی مشابه به آنچه چشم انسان درک می‌کند به ثبت رسیده است.

این تصویر پانوراما که مسافتی 651 هزار و 591 کیلومتر را پوشش داده است، تمامی حلقه‌های زحل را تا حلقه E، دومین حلقه خارجی زحل در خود دارد. تصاویر واید‌انگلی که از ترکیب آنها این تصویر پانوراما به وجود آمده، در روز 19 جولای، درست همان روزی که کاسینی فرصت طلایی عکاسی از زمین بدون مزاحمت خورشید را به دست آورد، به ثبت رسیده است.

زحل

در آن روز کاسینی که تماما خورشید را پوشش داده بود توانست تصویری از زمین به شکل نقطه آبی کمرنگی به ثبت برساند، درحالی که در آن روز بسیاری از زمینیان درحال دست تکان دادن به سوی زحل بودند.

در تصویر جدید موقعیت زمین، ماه، مریخ و زهره مشخص شده‌اند و در تصویر اصلی برای دیدن این سیاره‌ها از نزدیک باید تصویر را چندین‌برابر بزرگنمایی کرد. در واقع مریخ در این عکس به شکل پیکسلی سرخ رنگ، زهره به شکل نقطه‌ای سفید و زمین به شکل نقطه‌ای آبی دیده می‌شود.

این تصویر در کنار زیبایی‌ها و عظمتی که به نمایش می‌گذارد، به دانشمندان کمک می‌کند تا مطالعه دقیق‌تری برروی حلقه‌های این سیاره انجام دهند، زیرا بهترین زمان برای مطالعه برروی این حلقه‌ها زمانی است که نور خورشید از پشت درحال تابیدن به آنها است. تصویر در ابعاد حقیقی آن را می‌توانید اینجا ببینید.

در حین تماشای این تصویر شاید خالی از لطف نباشد که بدانید در کهکشان راه شیری که وسعت آن 6 تریلیارد برابر بیشتر از وسعت بیرونیترین حلقه زحل است،  سیاره هایی چندین برابر سیاره زحل وجود دارند. سیراه مشتری در منظومه خورشیدی نیز بزرگتر از سیاره زحل بوده و جرم آن 2.5 برابر از مجموع جرم تمامی سیاره های منظومه خورشیدی بیشتر است. سیاره مشتری میتواند 1300 زمین را در خود جا دهد.

کد خبر 238639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز