سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرده عاشورایی «مظلومیت امام حسین(ع)» تازه‌ترین اثر آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای «منصور وفایی» در فرهنگسرای شفق رونمایی شد.

نقاشی

به گزارش فارس، منصور وفایی تنها بازمانده از کاروان نقاشان قهوه‌خانه‌ای به تازگی از آخرین اثر خود با عنوان «مظلومیت امام حسین(ع)» در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در فرهنگسرای شفق پرده‌برداری کرد.

وفایی این پرده نقاشی را در ابعاد 2 در 4 متر و در مدت زمان 8 ماه به پایان رسانده است.

این نقاش قهوه‌خانه‌ای درباره پرده نقاشی تازه خود و میزان مطالعاتش برای خلق این اثر توضیح داد: برای کشیدن این تابلو، سه کتاب مختلف خواندم و این پرده را بر اساس محتویات این سه کتاب کار کردم.

وی افزود: در این پرده، در سمت چپ و بالا جایی است که 40 فرشته را به تصویر کشیده‌ام که در شب عاشورا برای کمک به امام حسین فرود می‌آیند و شمشیر به دست می‌گیرند اما امام حسین مانع آن‌ها می‌شود و اجازه جنگیدن را به آن‌ها نمی‌دهد و فرشتگان بعد از شهادت امام (ع) بر مظلومیت ایشان می‌گریند.

در اطراف این پرده هم وقایعی که منجر به شهادت یاران امام حسین (ع) شده است تصویر کرده‌ام.

در بخش دیگری از آن هم گودال قتلگاه را تصویر کرده‌ام و آن سوتر هم یکی از اشقیاء که برای آن که نیزه‌اش به کمر امام حسین برسد و اصابت کند،‌دو نیزه را به هم می‌بندد و در سمت راست پایین پرده هم کاروان اسرا و حضرت زینب (س) را به تصویر کشیده‌ام که ایشان در بارگاه یزید قرآن به دست به سر بریده امام حسین (ع) اشاره می‌کنند و با تحکم سخن می‌گویند.

همه این‌ها بر اساس مطالعاتی است که از این سه کتاب برداشت کرده‌ام و مظلومیت امام حسین (ع) را نشان می‌دهد.

تنها بازمانده نقاشان قهوه‌خانه‌ای درباره استفاده از رنگ‌ها در این پرده نقاشی توضیح داد: از رنگ‌های گرم برای اشقیاء و از رنگ‌های ملایم همچون سبز، آبی و سفید برای امام حسین(ع) و یارانش استفاده کرده‌ام.

منصور وفایی قرار است بعد از این نمایشگاه، از 28 آبان‌ماه نیز این پرده نقاشی را به همراه دو اثر دیگر با عناوین «عاشورا دریای خون» و تابلو بیعت برداشتن امام حسین از یارانش در سازمان میراث فرهنگی به نمایش بگذارد و همزمان با آن نیز ورک‌شاپ برگزار خواهد کرد.

«منصور وفایی» آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای ایران است که نقاشی را نزد علی اکبر نجم آبادی از شاگردان کمال الملک فرا گرفت و تاکنون موفق به دریافت 10 تقدیرنامه و برگزاری 15 نمایشگاه انفرادی شده است.

وی همچنین تاکنون تصویرگری بیش از صد پرده با موضوعاتی چون ترکیب بند محتشم، داستان رستم و سهراب، دوران اساطیری تا معاصر و تصویرگری زندگی نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

او همچنین موفق به دریافت تقدیرنامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

کد خبر 238608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز