چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از مرسوم‌ترین رسم‌های ماه محرم و صفر، پخش کردن غذای نذری است. پختن نذری هم فقط محدود به ایران و ما ایرانی‌ها نمی‌شود بلکه خیلی از مسلمانان جهان در این ماه‌ها رسم تهیه غذای نذری دارند.

آشنایی با هشت غذای نذری از عراق تا پاکستان

در این مطلب به معرفی 8 غذا از معروف‌ترین نذری‌های دنیا می‌پردازیم.

 قیمه نجفی عراق

قیمه نجفی جزو معروف‌ترین نذری‌های عاشورا و محبوب‌ترین غذاهای عراقی‌هاست. هرچند که اسم این غذا قیمه است و با برنج سرو می‌شود اما هیچ شباهتقیمه نجفی عراقی به خورش قیمه سیب‌زمینی ما ایرانی‌ها ندارد و اگر کسی اسمش را نداند، فکر می‌کند که ظرفی پر از گوشت‌کوبیده پیش رویش است!

این غذا سیب‌زمینی، لیمو عمانی و لپه ندارد به جای این مواد از گوشت، نخود، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، گرد لیمو، زعفران، پودر یا عرق هل، نمک، زردچوبه و دارچین برای تهیه آن استفاده می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت این قیمه با قیمه ما این است که گوشت بیشتری دارد و تمام مواد آن را پس از پختن، می‌کوبند یا چرخ می‌کنند. به همین دلیل هم قیمه نجفی ظاهری شبیه به گوشت‌کوبیده ایرانی دارد. معمولاً صدها هزار پرس قیمه نجفی در روزهای عاشورا و تاسوعا در میان عزاداران در عراق پخش می‌شود.

دیگچه افغانستاندیگچه

دیگچه جزو معروف‌ترین نذری‌های افغانستان و تقریباً شبیه به شیربرنج خودمان است اما غلظت آن از شیربرنج کمی بیشتر است. مردم افغانستان این نذری را در چهارشنبه‌های ماه صفر می‌پزند و آن را در میان عزاداران پخش می‌کنند. آن‌ها این نذری را به نیت فراوان شدن رزق و روزی، سلامت و فرزنددار شدن تهیه می‌کنند و اعتقاد دارند که حضرت فاطمه(س) چنین غذایی را زیاد می‌پخته است.

پختن و پخش دیگچه بیشتر در سومین و آخرین چهارشنبه ماه صفر در افغانستان مرسوم است. افغان‌ها اعتقاد دارند که اگر دیگچه را در ظرف‌های بزرگ مسی بپزند، قطعاً عطر و طعم بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت. این غذای نذری ترکیبی از برنج، آب، شیر، روغن جامد، گلاب، عرق هل، خلال بادام، خلال پسته و نمک است و طرفداران زیادی در میان تمام افغان‌ها دارد.

آش عاشوره ترکیه

در ترکیه غذاهای مختلفآش عاشوره ترکیهی به عنوان نذری در ماه محرم پخش می‌شود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، آش عاشوره است. معمولاً این آش در روزهای دهم تا پانزدهم محرم پخته و در میان مردم پخش می‌شود.

برخی از ترک‌ها معتقدند که علت پخش آش عاشوره در این تاریخ، احترام به امام حسین(ع) از روز اول تا شب هفتم شهادت ایشان است.

این آش ترکیبی از گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، نخود، آب، شکر، انجیر خشک، آلو قیسی، خلال بادام، کشمش، مویز،‌ پسته، نشاسته، گلاب و نمک است. عاشوره آشی بسیار سنگین و مقوی است و در میان ترکیه‌ای‌ها به نام آش هفت‌رنگ هم معروف است.

 چکدرمه ترکمنستان

چکدرمه ترکمنستان

اصل غذا بر این است که هیچ ادویه‌ای به آن اضافه نشود. چکدرمه که بسیار خوشمزه است، می‌تواند به عنوان غذایی جدید سر سفره ایرانی‌ها هم بیاید.

این غذا که چیزی شبیه به چلو گوشت ما ایرانی‌هاست، با ترکیبی از برنج، گوشت گوساله، پیاز، روغن، رب گوجه‌فرنگی، نمک و آب پخته می‌شود و جزو اصلی‌ترین نذری‌های پخش‌شده در روز عاشورا و تاسوعا در میان عزاداران حسینی در ترکمنستان است.

حلیم اندونزیحلیم اندونزی

مسلمانان اندونزی از روز اول تا دهم محرم را به عزاداری می‌پردازند و در بیشتر این روزها،

حلیمی درست شبیه به حلیم خودمان می‌پزند و با نان در میان عزاداران پخش می‌کنند.

برخی از اندونزیایی‌ها، این حلیم را شور و برخی آن را شیرین می‌خورند.

آن‌ها بیشتر از گوشت سفید برای تهیه حلیم استفاده می‌کنند.

کباب هندیکباب هندی

هندی‌ها مراسم عزاداری عاشورا را با شور و حرارت بسیار زیادی برگزار می‌کنند.

نذر کردن و نذری دادن هم جزو سنت‌های مرسوم آن‌هاست.

در 10 روز اول محرم در هند، نذری‌های مختلفی از جمله نان و شیر یا نان و کباب هندی بین مردم پخش می‌شود.

آن‌ها نان و شیر را بیشتر در روز شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) توزیع می‌کنند و نان و کباب را هم ثروتمندان هند به عنوان نذری در روز عاشورا و تاسوعا می‌دهند.

خورش مرغ و زیتون لبنانخورش مرغ و زیتون لبنان

این خورش که همراه با برنج سرو می‌شود، جزو محبوب‌ترین غذاهای لبنانی‌هاست که پختن و تقسیم کردن آن در میان اهل محل یا عزاداران حسینی در روز عاشورا، رواج دارد.

خورش «مرغ و زیتون» با مرغ، پیاز،‌ سیر، زیره سیاه، زردچوبه، آب مرغ، روغن زیتون، فلفل دلمه‌ای، زیتون بدون هسته، زعفران، جعفری و فلفل سیاه پخته می‌شود.

معمولاً از مرغ بدون استخوان برای تهیه این غذای نذری استفاده می‌شود.

حلوای هویج پاکستانحلوای هویج پاکستان

برخلاف بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف که نوعی غذا برای نذری دادن در روزهای عاشورا و تاسوعا انتخاب می‌کنند، پاکستانی‌ها نوعی حلوای محلی در این ایام می‌پزند.

حلوای پاکستانی به هیچ‌وجه شبیه حلواهایی که ما می‌پزیم، نیست و برای تهیه آن از هویج رنده شده، شیر، خامه، کره و شکر استفاده می‌کنند.

این حلوا بعد از سرد شدن، دسر بسیار خوشمزه‌ای است و می‌توان در تهیه آن به جای شکر، از عسل هم استفاده کرد.

منبع: هفته نامه سلامت

کد خبر 238272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز