همشهری آنلاین: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد،یونسکو،اعلام کرد ۱۱ کشور از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی حق وتوی خود را در این سازمان به طور رسمی از دست داده‌اند.

unesco

رژیم صهیونیستی و آمریکا بعد از آنکه فلسطین در تاریخ 31 اکتبر 2011 به عنوان صد و نود و پنجمین عضو یونسکو پذیرفته شد  حق عضویت و کمک‌های مالی خود به این نهاد را قطع کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، یونسکو در گزارشی اعلام کرد هنگامی که کشورهای عضو این سازمان حق عضویت خود را پرداخت نکنند حق وتوی آنها به طور خود به خود لغو می‌شود.

بر اساس این گزارش 11 کشور به علت مشکلات مالی و اقتصادی، فجایع طبیعی و برخی مناقشات حق عضویت خود را به یونسکو پرداخت نکرده‌اند.

دومینیکن، مالدویو، مالت، جزایر مارشال، میکرونزی، پاپواگینه نو، سائو تومه و پرنسیپ، سیرالئون و سوازیلند 9 کشوری هستند که حق عضویت خود به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد پرداخت نکرده‌اند.

فلسطینی‌ها ثبت کلیسای المهد در بیت الحلم واقع در کرانه باختری رود اردن را به عنوان میراث جهانی در ژوئن سال 2012 پیروزی تاریخی برای خود توصیف کردند.

خودداری آمریکا در پرداخت حق عضویت خود در یونسکو، بحران مالی شدید در این سازمان به وجود آورده است. آمریکا به تنهایی 22 درصد کل بودجه این سازمان را تامین می‌کند. با قطع حق عضویت آمریکا در یونسکو ، میزان بودجه آن از 653 میلیون دلار به 507 میلیون دلار رسیده است.

ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو با وجود مشکلات مالی توانست 75 میلیون دلار دیگر برای این نهاد تامین کند و در اکتبر ماه امسال دوباره در همین سمتش انتخاب شد.

هنگامی که فرانسه از عضویت فلسطین در یونسکو حمایت کرد باراک اوباما از نیکولا سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه گله کرد.

آمریکا در یک دوره دیگر در فاصله سالهای 1984تا 2003 در یونسکو حضور نداشت.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان تا دوره جرج بوش در اعتراض به انحرافات جهان سومی و نحوه مدیریت مشکلات توسط یونسکو، این سازمان را ترک کرد.

کد خبر 238234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز