گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم با اشاره به اینکه اصلاح طلبان هیچ امیدی نداشتند که در انتخابات شوراها رای بیاورند، خاطرنشان کرد: عملکرد ما کاری کرد که چهره‌های مشهور آنها رای آوردند

و از اینجا فهمیدند که اولاً زمینه برای رای آوردن آنها وجود دارد و ثانیاً اگر آنها مهره‌های مشهور را به عرصه رقابت وارد کنند، مردم به آنها رأی می‌دهند. آنها همین طرح را برای مجلس هشتم دارند.

وی افزود: دیگر اینکه  به بعضی از آقایان بزرگان گفته‌ام که اصلاح‌طلبان تجربه ما برای انتخابات شورای دوم و مجلس هفتم را اخذ کرده‌اند و چراغ خاموش و با استفاده از تاکتیک اصولگرایان  در حال حرکت هستند.  

ناطق نوری درباره ترکیب مجلس هشتم هم گفت: مجلس هشتم یک اکثریت ضعیف و اقلیت قوی خواهد داشت. اگر اصولگرایان متحد و متفق باشند اکثریت ضعیف را خواهند داشت و در غیر این صورت اصلاح‌طلبان اکثریت ضعیف را خواهند داشت.

احیای شورای هماهنگی

علی اکبر ناطق نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مقام اشاره به مدلی برای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم گفت: باید در استان‌ها شوراهای هماهنگی اصولگرایان احیا شود. باید شورای هماهنگی اجتماعی جدا و شورای هماهنگی سیاسی جدا آغاز به کار کند و نباید نیروهای شوراهای هماهنگی از هم متفرق شوند.

وی افزود: دوم اینکه در تهران باید تصمیم‌گیران همه تشکل‌های اصولگرا جمع شوند و حتما به یک لیست واحد برسند. اگر کمی رخنه در این راه ایجاد شده و دو صدایی ایجاد شود و یکصدا نباشیم قطعا آسیب‌پذیر خواهیم بود.

ناطق نوری تاکید کرد: همین الان اصولگرایان می‌توانند جمع شوند. ببینید شخص آقای احمدی‌نژاد باید بتواند با دیگر اصولگرایان با هم بنشینند و به اتحاد برسند. من به آقایان بزرگان اصولگرا گفتم که اگر همه اصولگرایان با هم وحدت کرده و در کل کشور یک لیست واحد بدهند یک اکثریت خواهند داشت، البته ممکن است یک اکثریت ضعیف باشد، باید شرایط را دید.

تجمیع انتخابات؛ خلاف مصلحت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبه ارجاعی مجلس در مورد تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و اینکه فضای مجمع به سمت رد این مصوبه مجلس است یا تایید آن،  گفت: در رابطه با تجمیع انتخابات نگاه کلی من این است که جو حاکم بر مجمع و دوستانی که من در مجمع می‌شناسم، این است که این تجمیع را مصلحت ندانند و به آن رأی ندهند؛ یعنی مجمع تشخیص به احتمال قوی نظر شورای نگهبان را تایید می‌کند.

وی افزود:‌ خود من هم همین نظر را دارم و این طرح را خلاف مصلحت می‌دانم، چرا که طرح تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از نظر اجرایی هم اشکال دارد و خلاف مصلحت است، به خصوص در کشور ما که حزب نداریم و قاعده بازی سیاسی را نمی‌دانیم و هیچ اتفاق و رویداد سیاسی در کشور ما به دلیل عدم وجود ساختار و قاعده مشخص کار سیاسی قابل پیش‌بینی از نظر نحوه رخداد و نتیجه حاصله نیست.

حتی اگر همه این منتخبین، همسو هم باشند، کشور در یک دوره فترتی قرار می‌گیرد و به همین علت است که اصلاً تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس امکان‌پذیر و عقلانی نیست.

کد خبر 23815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز